ابوترابی فرد:

در برابر حادثه ابادان مسوولیم

در برابر حادثه ابادان مسوولیم به گزارش سنج نیوز خطیب این هفته نماز جمعه تهران با یادآوری این که آبادان شهری است که مردم قهرمان و هزاران زن و مرد و کودک، ۳۴۹ روز در محاصره بودند، اما آبادان را ترک نکردند، تصریح کرد: ما در برابر حادثه ابادان مسوولیم.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران اظهار داشت: در مدرسه قران و اهل بیت، عدالت و آزادی با هم پیوندی ناگسستنی دارند. تجربه حاکمیت ۵ ساله امیرالمومنین علی(ع) که مهم ترین پشتوانه نظریه سازی و نظریه پردازی در حوزه حکمرانی دینی است، عدالت و آزادی و ارزش های اخلاقی، خصایص و خصوصیت های حکمرانان و قانونمنداری و حقوق ملت و دفاع از مظلوم از جایگاه ممتازی برخوردار می باشد.
وی اضافه کرد: از نگاه امیرالمومنین(ع) حکمرانی بدون دانش و قانونمنداری و عدالت بی معناست و اخلاق و تمدن با هم پیوندی ناگسستنی دارند.
ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم برپایه موازین دینی و شرعی و قرانی و واجبات و محرمات حرکت نماییم و این مسیر، مسیر عزت و سعادت است؛ یعنی دغدغه اصلاح خود را داشتن. اگر حقیر دغدغه اصلاح خویش را نداشته باشم نمی توانم با سخن و گفتار در جهت اصلاح جامعه قدم بردارم و باید خویش را اصلاح کرد.
وی در خطبه های دوم نماز جمعه هم با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت و ضمن اشاره به اختصاص سفر استانی هفته گذشته رئیس جمهور به استان تهران اظهار داشت: امیدوارم این گام ها راه را برای فهم دقیق مشکلات و چالش ها و راهکارهای برون رفت از تنگناها هموار کند. در ۵ شنبه گذشته شورای اداری تهران با حضور رئیس جمهور ایران به همراه هیات وزیران تشکیل شد و تصمیمات مهمی برای این استان که قلب تپنده ایران است، اتخاذ شد. تهران اختصاص به مردم تهران ندارد و تهران یعنی مرکز ارائه کننده خدمت به ملت ایران. در این اجلاس حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی برای ۱۴۷ طرح یا پروزه زیر ساختی در حوزه های آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در نظر گرفته شد و همینطور بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح های اشتغالزا تخصیص داده شد.
ابوترابی فرد افزود: امیدوارم با رصد چالش هایی که مردم با آن روبرو هستند و بویژه در بحث قیمت ها با برنامه های میان مدت و بلندمدت تلاش نماییم. اگر بنده تصمیمی اتخاذ کردم که شما چند ساعت بعد آثار آنرا دیدید این تصمیم در حوزه های اقتصادی راهگشا نیست. ما در حوزه اقتصادی نیازمند برنامه های بلندمدت و میان مدت هستیم. جوانان عزیز و ملت اسلام که در سایه امنیت و اقتدار ایران دست استکبار را کوتاه می بینید این اقتدار ثمره ۸ سال مدیریت و فرماندهی و تلاش مردانی است که در دفاع مقدس تربیت شدند.
وی تصریح کرد: اصلاحات سطحی و روزمره چالش ها را دشوارتر می کند. باید نگاه ما ملت عزیز و نگاه دولتمردان نگاه میان مدت و بلندمدت باشد.
وی ضمن اشاره به حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار داشت: باید عظمت آبادان را برای درک جامعه جهانی را تکرار نماییم. آبادان شهری است که مردم قهرمان و هزاران زن و مرد و کودک، ۳۴۹ روز در محاصره بودند، اما آبادان را ترک نکردند. خرمشهر و خوزستان قلب تپنده ایران است.
ابوترابی فرد تصریح کرد: فاجعه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل برای ملت عزیز و خصوصا مردم قهرمان آبادان فاجعه جانکاه و دشوار می باشد و باید محضر این مردم شریف که دلهای آنان مصیبت زده است، از عمق جان عرض تسلیت داشته باشیم. ما در مقابل این حادثه مسوولیم.
وی اضافه کرد: در سایه حرکت علمی جمهوری اسلامی ایران، امروز مهندسی کشور به اذعان همه صاحبنظران در جامعه از جایگاه فاخر برخوردار می باشد و چهره های تربیت شده و نیروی انسانی جامعه مهندسی کشور یک ظرفیت بی بدیل است و ما از این ظرفیت در زمینه های هسته ای و... استفاده کردیم؛ بنابراین نظام ملی ساخت و ساز عمر طولانی دارد و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ تصویب گردید و شهرداری ها مسولیت نظارت بر راه اندازی هر ساختمان دارند و مسوولند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: وزارت مسکن برپایه قانون، نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان دارد و مسئول است و در سطح عالی باید نظارت کند؛ بنابراین بدون تردید اگر ضابطه و قوانین بدرستی حاکم باشد با مدیریت توانمند این گونه حوادث اتفاق نخواهد افتاد.
وی تصریح کرد: از دولت محترم و مقامات مسول می خواهیم قانونمندی و نظارت براجرای حسن قانون را به طور جدی در دستور کار خویش داشته باشند. در حادثه آبادان مقامات مسئول کجا بودند؟ مقامات مسئول حوزه نظام مهندسی می گویند هیچ ضابطه ای در متروپل رعایت نشده است. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند با رصد کسانی که کوتاهی و تخلف کردند باید برخورد کرد و ریشه این تخلفات را از بن برکند. شهرداری آبادان کجا بوده است؟ یکی دیگر از مشکلات در حادثه آبادان، عدم توجه سازندگان و شهرداری آبادان به هشدارهای لازم بوده است.
وی در انتها سالروز رحلت امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد را تسلیت گفت.




منبع:

1401/03/13
17:49:45
5.0 / 5
436
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز