رحیمیان در نشست امتداد راه امام:

سیره عملی و نظری امام و رهبری بر اصل قانون گرایی استوار بوده است

سیره عملی و نظری امام و رهبری بر اصل قانون گرایی استوار بوده است به گزارش سنج نیوز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: منبع منبع فکری، فقهی سیره عملی و نظری امام و رهبری بر اصل حاکمیت قانون و قانون گرایی استوار بوده است امروز هم نیازمند قانون و پایبندی به قانون کاملا احساس می شود.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، جمال رحیمیان در مراسم امتداد راه امام که حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در جماران برگزار شد، طی سخنانی با مبحث قانون و قانون گرایی در سیره نظری و عملی امام و رهبری، اظهار نمود: فرار یا دور زدن قانون و کلاه شرعی بر سر قانون گذاشتن در مسائل مختلف کشور همچون حادثه آبادان یا مفاسد بزرگ کشور قابل مشاهده می باشد.
وی افزود: بحث حاکمیت قانون از اصول مهم حکمرانی مطلوب و از اساسی ترین شاخصهای حکومت اسلامی است. امام خمینی از اول تا بیستم بهمن سال ۱۳۴۸ در ۱۳ جلسه نظریه تشکیل حکومت اسلامی تحت مدیریت فقیه جامع الشرایط را در نجف اشرف تبیین کردند. ایشان علاوه بر شاخصهای عمومی به دو شاخص مهم همچون علم به قانون و عدالت تاکید داشتند و اصلاً این دو شرط را جزو شروط اساسی برای قرار گرفتن یک فقیه جامع الشرایط درس حکومت اسلامی بیان نمودند.
رحیمیان افزود: بر همین مبنا نهضت انقلاب اسلامی توسط امام شروع شد و در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید. امام از مهر تا بهمن ۱۳۵۷ در نوفل لوشاتو با همفکری تعدادی از مبارزان، پیش نویس قانون اساسی را تهیه کردند که این پیش نویس بعداً در داخل کشور سیر تکاملی اش را طی کرد. ایشان سپس صحبت از تشکیل مجلس موسسان به میان آوردند. در ۱۵ بهمن ۱۳۵۷ همزمان با صدور حکم دولت موقتی دکتر بازرگان، بر انجام همه پرسی و قبول حکومت جدید سیاسی ایران از جانب مردم در فرآیندی حقوقی تاکید نمودند.
این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امام در جای جای دوران حکومت شان بر مبانی حقوقی و قانونی نظام سیاسی جمهوری اسلامی تاکید داشتند حتی در فرمان هشت ماده ایشان خطاب به شورایعالی قضایی خواهان تهیه قوانین شرعی و قانونی با سرعت و دقت زیاد جهت پیشگیری از تضییع حقوق مردم شدند.
وی خاطرنشان کرد: امام(ره) در ماجرای بنی صدر و عملکرد خسارت بار او با صبوری اجازه دادند تا خودِ مردم و و نمایندگان شان در مجلس شورای اسلامی پی به ماهیت خسارت بار بودن تصمیمات بنی صدر ببرند و رای به عدم کفایت سیاسی بدهند وقتی این اتفاق در مجلس افتاد ایشان حکم به برکناری او دادند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به قانون و قانون گرایی اظهار داشت: مقام معظم رهبری هم بعنوان خلف صالح امام در اصل پایبندی به قانون هیچ چیزی کم ندارند. ایشان از شاخصهای مهم دولت اسلامی را «قانون گرایی» می دانند و تاکید دارند «رهبر، رئیس جمهور و وزرا همه باید در مقابل قانون تسلیم باشند.» ایشان نقطه مقابل قانون را «دیکتاتوری» می دانند.
رحیمیان در انتها بیان نمود: منبع منبع فکری، فقهی سیره عملی و نظری امام و رهبری بر اصل حاکمیت قانون و قانون گرایی استوار بوده است امروز هم نیازمند قانون و پایبندی به قانون کاملا احساس میشود.
افراد معتقد به امام اندیشه ایشان را تبیین کنند




منبع:

1401/03/05
16:57:46
5.0 / 5
488
تگهای خبر: ایران , حقوقی , رئیس جمهور , مدیریت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز