فعال سیاسی اصولگرا :

محسن رضایی و مخبر نتوانستند تیم اقتصادی دولت را منسجم کنند

محسن رضایی و مخبر نتوانستند تیم اقتصادی دولت را منسجم کنند به گزارش سنج نیوز قرن نو نوشت: ن قوی حسینی نماینده سابق مجلس می گوید: اگر دولت سید ابراهیم رئیسی نتواند با انجام اقدامات فوری و امیدبخش سبد معیشتی مردم را تقویت کند ممکنست حوادثی همچون آبان 98 در کشور رخ دهد.



زمانی که سید ابراهیم رئیسی در خرداد سال ۱۴۰۰ در مقام کاندیدای از پیش برنده انتخابات ریاست جمهوری از شروع یک فصل جدید در اقتصاد ایران و پایان دادن به زندگی سخت مردم سخن می گفت، هیچکدام از هواداران او تصور نمی کردند که قیمت برخی اقلام خوراکی بعد از استقرار دولت سیزدهم تا دو برابر افزایش پیدا کند.
بی برنامگی محض تیم اقتصادی رئیسی و همین طور عزم جدی دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد باعث شده علاوه بر خیلی از کارشناسان اقتصادی، بخش قابل توجهی از جامعه شناسان سیاسی این هشدار را مطرح کنند که شاید صبر مردم بسیار زودتر از آنچه رئیسی تصور می کند لبریز شود و حوداث بسیار ناگواری همچون آبان ۹۸ برای کشور رخ دهد.
در همین رابطه یک فعال سیاسی اصولگر می گوید؛ دولت و مجلس باید بصورت فوری برخی اقدامات ضروری در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم و شرایط اقتصادی موجود را انجام دهند.
او تاکید می کند؛ اگر تیم اقتصادی سید ابراهیم رئیسی نتواند با انسجام بیشتری عمل کند، شاید اژدهای تورم از خواب بیدار شده و وضعیت اضطراری کشور در زمینه اقتصاد پیچیده تر شود.
مشکلات اقتصادی با دستور حل نمی شود
سیدحسین نقوی حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباب علل افزایش مشکلات اقتصادی بعد از شروع دولت سیزدهم، اظهار نمود: حوزه اقتصاد گسترده و در عین حال دارای پییچیدگی های خاص خود است و همیشه تحت تأثیر مسائل داخلی، روابط بین الملل و رخدادهای مختلف قرار می گیرد.
او اضافه کرد: مشکلات اقتصادی را نمی توان بصورت دستوری و در عین حال کوتاه مدت حل و فصل کرد.
این نماینده ادوار پارلمان با ارائه یک تحلیل، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین راه های بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصاد، حرکت در راه رشد اقتصادیست و با وضعیت فعلی در کشور، باید یک رشد ۵ درصدی در اقتصاد را تجربه نماییم تا نخستین اثرات بهبود وضعیت را شاهد باشیم.
اقتصاد ایران در وضعیت اضطرار قرار گرفته است
نقوی حسینی تاکید کرد: اقتصاد کشور در یک وضعیت اضطراری قرار گرفته و به تبع آن معیشت مردم نیز با چالش روبه رو شده است. بنا بر این ضمن مهم بودن حرکت به سمت یک رشد اقتصادی بلندمدت، باید یکسری راه حل فوری برای وضعیت اضطراری فعلی نیز ارائه شود.


بیشتر بخوانید: محسن رضایی: دولت سیزدهم مرز تحریم ها را بدون اتکا به مذاکرات شکست! کنعانی مقدم: تیم اقتصادی پر ستاره دولت نتوانسته اقتصاد را بهبود بخشد

او اظهار داشت: کنترل تورم، ثبات در بازار، ایجاد یک فضای روانی مناسب برای کسب وکار، ایجاد یک افق روشن برای اقتصاد، کنترل و ثبات قیمت ارز، فعال سازی نهادهای مالی همانند بورس و پشتیبانی از طرح های اشتغال زا در زمینه های مختلف می تواند بعنوان یک سلسله راهکار برای عبور از وضعیت اضطرار در اقتصاد به کار گرفته شود.
نقدهای جدی به تیم اقتصادی رئیسی وارد است
این پارلمان نشین سابق در پاسخ به این پرسش که تیم اقتصادی دولت سیزدهم تا چه میزان در راه بهبود وضعیت اضطرار گام برداشته، بیان داشت: هنوز حرکتی از طرف تیم اقتصادی دولت سیزدهم در مقولات ذکر شده شکل نگرفته و اگر اقدامی نیز صورت گرفته؛ آن اقدام بسیار ضعیف بوده است.
دولت بگوید تا کنون چند مسکن برای نهضت ملی ساخته است؟
نقوی حسینی با اشاره به طرح تامین یک میلیون مسکن در هرسال که از طرف دولت اعلام شد، اظهار داشت: رییس جمهور در دوران انتخابات وعده داد که هرساله یک میلیون مسکن تا اختتام دولت سیزدهم ساخته شود. سوال اینجاست که آیا تا به امروز دراین زمینه اقدامی انجام شده و یا همچنان بخش های مربوطه درحال بررسی زمینه های ساخت مسکن و ثبت نام از متقاضیان هستند.
اقدام ملموسی در حوزه بهبود بازار سرمایه دیده نمی شود
او افزود: در بحث بورس نیز هنوز مشخص نیست دولت چه اقداماتی را برای بازار سرمایه و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران انجام داده، همین وضعیت نیز درباب طرح های اشتغال زا، حوزه های عمرانی و بازار ارز وجود دارد.
شاید اژدهای تورم از خواب بیدار شود
این نماینده سابق پارلمان اشاره کرد: بنده منکر اقدامات مثبت دولت در بعضی بخش ها نیستم، اما باید بپذیریم در زمینه اقتصاد دولت هنوز اقدامات امیدبخشی صورت نداده و ممکنست با ادامه وضع موجود حتی اژدهای تورم باردیگر از خواب بیدار شود.
نقوی حسینی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات اقتصادی دولت به سبب ناهماهنگی در وزرای اقتصادی می باشد، اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم در برخورد با یک میراث فسادزا و در عین حال آشفته از طرف دولت قبل است.
روحانی تمام شئونات زندگی مردم را به برجام گره زد
او تصریح کرد: دولت روحانی نه فقط اقتصاد، بلکه همه شئونات زندگی را به «برجام» گره زده بود. همین تفکر نیز عاملی شد تا بعد از فرو ریختن بیان برجام، شرایط بسیار آشفته ای بر کشور تحمیل شود که آثار آن همچنان باقی است.
این فعال سیاسی اصولگرا به تیم اقتصادی دولت پیشنهاد کرد: تدوین یک برنامه کارشناسی، انسجام تیمی، هدفمند بودن تیم اقتصادی، حرکت جمعی و با اهمیت تر از همه؛ اقدامات قاطع نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط فعلی اقتصاد دارد.
این عضو سابق خانه ملت اشاره کرد: بنده بعنوان یکی از حامیان رییس دولت سیزدهم، معتقد هستم که باید به تیم اقتصادی فعلی نقد دلسوزانه کرد. متاسفانه هنوز انسجام و برنامه هدفهمندی از طرف این تیم اقتصادی دیده نشده است.
او گفت: بنده تمایلی ندارم از فرد خاصی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم نام ببرم، اما آنچه مشهود است؛ تیم اقتصادی دولت انسجام لازم را برای بهبود شرایط فعلی را ندارد.
چرایی عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت سیزدهم
نقوی حسینی تصریح کرد: آقای محسن رضایی قبل از انتخابات به تنهایی یک برنامه جامع اقتصادی برای کشور داشت، در کنار ایشان نیز آقای مخبر قبل از ورود به دولت عهده دار یکی از بنگاه های اقتصادی کشور، اما شاهد می باشیم چنین افرادی نیز هنوز نتوانسته اند یک انسجام تیمی در بخش اقتصادی کابینه ایجاد کنند.
این نماینده سابق پارلمان تاکید کرد: با تمامی تفاسیر نمی توان منکر تلاش کابینه و از همه مهمتر شخص آقای رئیسی برای بهبود وضعیت فعلی و البته؛ مسائل ضروری کشور شد.
مجلسی ها یاری گر دولت در بحران اقتصادی فعلی باشند
او با نقد عملکرد مجلس یازدهم، اظهار نمود: نباید توقع داشته باشیم که تمامی مشکلات اقتصادی کشور را دولت حل و فصل کند. امروز شاهد می باشیم که یک پارلمان همسو با تفکر دولت مستقر تشکیل شده و انتظار می رود نمایندگان با ریل‎گذاری مناسب و تصویب قوانین، به دولت یاری برساند.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: مجلس علاوه بر تصویب قوانین مناسب، وظیفه دارد در امر نظارت نیز به دولت کمک نماید.
وضعیت بد معیشتی منجر به بحران اجتماعی خواهد شد
نقوی حسینی در بخش دیگری از گفت و گو با قرن نو در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان احتمال دارد گرانی های فعلی و وضعیت بد معیشتی منجر به حوادث ناگواری همچون آبان ۹۸ شود، اظهار داشت: اگر اقدامات آرامش بخش در زمینه اقتصاد صورت نگیرد، اساسا زمینه بروز برخی حوادث شکل می گیرد و این مساله نگران کننده است.
این نماینده سابق مجلس با تاکید بر لزوم امیدبخشی به مردم از طرف دولت ها، اشاره کرد: آقایان احمدی نژاد و روحانی در دوره نخست ریاست جمهوری خود تلاش می کردند تا یک فضای امیدبخش برای مردم و اقتصاد ایجاد کنند. امروز نیز لازم است دولت آقای رئیسی در این راه گام بردارد.
سال سختی را با تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت
او اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ به سبب مواجهه کشور با حذف ارز ترجیحی سال سختی است و حتی تورم ۵۰ درصدی در تعاملات اقتصادی دولت در بودجه پذیرفته شده است. در چنین فضایی که جامعه درگیر مسائل اقتصادی خواهد شد، دولت باید اقدامات انقلابی، کوتاه مدت و اثرگذار در حوزه امیدبخشی به مردم صورت دهد.
نقوی حسینی در آخر و در برخورد با این پرسش که آیا سید ابراهیم رئیسی نیز نیم نگاهی به نتایج و منافع اقتصادی برجام دارد، بیان داشت: بنظر می رسد دولت سیزدهم بر خلاف دولت های قبل اقتصاد کشور را به برجام گره نزده باشد برای اینکه اقتصاد ایران یکبار از این استراتژی ضربه خورده است.
باید چرخ زندگی مردم به آسانی بچرخد
این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: گره نزدن اقتصاد به برجام به تنهایی کافی نیست و باید اقداماتی صورت بگیرد تا سبد معیشتی مردم بوسیله آن تقویت شود. باید دولت به شکلی عمل کند تا ضمن گردش سرمایه در کشور، چرخ زندگی مردم نیز بچرخد.


۲۱۲۱۷


منبع:

1401/01/23
10:27:30
5.0 / 5
488
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز