خلاصه با اهمیت ترین اخبار مجلس در روز ۲۱ فروردین

خلاصه با اهمیت ترین اخبار مجلس در روز ۲۱ فروردین تصویب کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری/ ارجاع طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت به کمیسیون اجتماعی/ و... همچون موضوعات خبری امروز (یکشنبه) بیست و یکم فروردین ماه 1401 مجلس است که می توانید مشروح آنرا در لینک های زیر بخوانید.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف انجام شد و بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.


در ابتدای این جلسه رئیس مجلس در نطق قبل از دستور خود با تبریک فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته ای، اظهار داشت: امیدواریم که سرمایه گرانقدر دانش و فناوری پیشرفته هسته ای همراه با مذاکره خوب، توافقی خوب را برای انتفاع اقتصادی مردم ایران رقم بزند.
محمدباقر قالیباف همین طور سالگرد شهادت صیاد شیرازی را گرامی داشت و شهادت حجت الاسلام دارایی از مجروحان حادثه حرم رضوی را تسلیت گفت.

ناطقین مجلس
محمودوند: درصد ناچیزی از مشکل ریزگردها به داخل کشور مربوط می شود
فروردین: دولت با رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت تحریم ها را خنثی کند
صالحی: چرا جان مردم را به بهانه تولید خودروی داخلی گرفتیم؟
زارعی: دولت و مجلس باید نسبت خودرا با دانش بنیان ها معلوم کنند
صفری ملک میان: نظام مسائل کشور را با برنامه ریزی مدون و صحیح می توان از بلاتکلیفی درآورد

***


در ادامه جلسه علنی، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و بمنظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در این لایحه اعمال شد.


در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی، نمایندگان این طرح را جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.


در ادامه جلسه علنی، کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بررسی گردید و با ۱۹۲ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ رای ماخوذه به تصویب نمایندگان رسید.
همچنین با رای نمایندگان مجلس قرار شد که قضات دیوان عدالت اداری با حکم رییس قوه قضائیه منصوب شده و باید دارای ۷ سال سابقه کار قضائی باشند.
موافقان و مخالفان طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری در جریان بررسی کلیات این طرح به بیان دغدغه های خود پیرامون این طرح پرداختند که گزارش کامل آنرا می توانید اینجا بخوانید.
در مصوبه ای دیگر نمایندگان، ضمن دادن مجوز به دیوان عدالت اداری جهت استفاده از کارشناسان جهت اعلام نظر در امور تخصصی تصویب کردند که مرجع حل اختلاف در صلاحیت بین شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی، دیوان عالی کشور است.
با رای مجلس همین طور مصوب شد که دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور صلاحیت طرح شکایت نسبت به عناوینی که متضمن تضییع حقوق عمومی است و رسیدگی به آن در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار دارد، را خواهند داشت.
در جریان تصویب جزییات قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری هم مرجع رسیدگی به تقاضای صدور دستور موقت دیوان عدالت اداری تعیین شد.
نمایندگان در مصوبه ای دیگر، چگونگی و روند تجدیدنظر در آرای قطعی شعب دیوان را با تعیین شروطی مشخص کردند.


در ادامه، علی نیکزاد که اداره قسمتی از جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، فرا رسیدن سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی به دست منافقین کوردل را تبریک و تسلیت گفت و اضافه کرد: ۲۱ فروردین سالروز صدور فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب برای تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بمنظور تامین مسکن برای محرومان است که از زحمات و خدمات این بنیاد خصوصاً در روستاهای کشور در طول سالیان گذشته قدردانی می نماییم.
نایب رییس مجلس همین طور ضمن گرامیداشت فرارسیدن سالروز شهادت سید مرتضی آوینی خواهان بهره گیری از کتب وی در سیستم آموزشی شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
متفکر آزاد: سرمایه گذاری در زمینه ریلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
انتقاد نماینده شاهرود از تعیین دانشگاه های معین استانی
تذکر رییس کمیسیون کشاورزی درباره تعیین خسارات ناشی از سرمازدگی باغات و مزارع جنوب کشور
تاکید نماینده اردکان بر پرداخت فوری خسارات ناشی از سرمازدگی به باغات پسته
محبی: توجه ویژه ای به وضعیت حقوق نگهبانان بانکها شود
موسوی لارگانی: راز انفجار قیمت ها چیست؟
شادمهر: افزایش یکباره قیمت اینترنت کاربران را شوکه کرده است
درخواست نماینده خمین از کمیسیون قضایی برای اصلاح مصوبه کاهش مجازات حبس تعزیری
سعیدی: خون شما از خون فرزندان سیستان و بلوچستان رنگین تر نیست

***
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه بیش از ۲۵۰ نماینده مجلس خطاب به رییس جمهور پیرامون موضوع مذاکرات پیش رو در وین و نامه تعدادی از نمایندگان در حمایت از سربازان جمهوری اسلامی و کمک به نیروهای مسلح جهت تقویب بنیه نظامی کشور را قرائت کرد.
محمد رشیدی عضو دیگر هیات رئیسه هم سوالات ۴ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام وصول کرد.
در اختتام روح الله متفکر آزاد تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرائی کشور را قرائت کرد.


1401/01/22
16:30:38
5.0 / 5
444
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , ایران , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز