همه وعده های برباد رفته دولت سیزدهم برای کاهش قیمت ها

همه وعده های برباد رفته دولت سیزدهم برای کاهش قیمت ها سنج نیوز: عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: همیشه میان سیاستمداران قدری از بزرگنمایی نسبت به عملکرد یا وعده های خود و کوچک انگاری نسبت به کارنامه رقیب وجود دارد. بخشی از این رفتار کارکرد تبلیغاتی دارد. ولی مثل هر تبلیغ دیگر اگر بیش از حد از حقیقت دور شود، نتیجه معکوس و منفی خواهد داشت.


حالا در ابتدای سال ۱۴۰۱ هستیم. کافی است که مشابه این روزها را پارسال به یاد آوریم که قبل از انتخابات بود. مجموعه رسانه های رسمی و نواصولگرایی نوک تیز حملات شان و با تمام توان بر نارسایی های اقتصادی همچون تورم، کمبود درآمد و فقر و فساد متمرکز بودند. این حملات در قالب سیاسی متعارف پدیده عجیب یا غیر منتظره ای نیست. به صورت طبیعی نیروهای سیاسی هم باید نارسایی ها را برجسته کنند تا به مخاطبان و مردم پیام دهند که ما افراد یا ایده ها و برنامه هایی داریم که می توانند این وضعیت را تغییر دهند. هنگام انتخابات هم نمی گویند این مشکلات با حضور ما در دولت هم ادامه خواهد داشت، چون در این صورت مردم به آنها رای نمی دهند. البته قرار نیست که بلافاصله بعد از انتخابات هم مشکلات حل شود. طبعا یک بازه زمانی برای حل هر مشکلی باید در نظر گرفت. برخی بلافاصله و برخی در کوتاه مدت و بقیه در بین مدت باید حل شوند. ازاین رو از زمانی که انتخابات انجام شد، به صورت عادی محبوبیت سکانداران جدید یا به تعبیر دیگری امید مردم هم در وضعیت به نسبت خوبی قرار گرفت. با اتفاقی که برای واکسن کرونا افتاد این امید و رویکردِ مثبت، بیشتر هم شد. فارغ از این که چه سهمی از تأمین واکسن در ارتباط با دولت پیش بود، ولی در هر حال مردم آنرا در دولت جدید تجربه کردند و به پای این دولت نوشته شد و این یک شوک مثبت بود. در همان زمان نوشتم که باید صبر کرد، تا آخر سال ۱۴۰۰ فرصت هست که آثار اولیه دولت را ببینیم. نه به این معنا که همه مشکلات را حل کنند، این شدنی نیست و هیچ گاه تا سالهای سال هم مشکلات به صورت کامل حل نمی شوند. آنچه مورد انتظار بود، شواهدی از بهبود امور است که به صورت بازگشت ناپذیر رخ دهد. ما با دو دسته از شواهد عملکردی مواجه هستیم. دسته اول که عمدتا برای نخبگان مهم می باشد، شامل اقدامات سیاسی کارآمد و انتخاب مدیران خبره برای تحقق آن اقدامات است. دسته دوم که برای مردم مهم می باشد، نتایج این اقدامات است که شامل افزایش درآمد، کاهش گرانی، رشد اشتغال، بهبود خدمات دولتی و... است. درباره اقدامات دسته اول باید اظهار داشت که به صورت معمول در همه دولت ها کارهایی انجام می شود که منظور ما نیست، بلکه منظور خطوط برنامه جدیدی است که دولت فعلی را از سیاست های دولت قبلی متمایز می کند. تعیین این خطوط حتی نیازمند زمان نبود، بلکه در همان مقطع انتخابات باید برای همگان روشن می شد. متاسفانه باید گفت که بعنوان کسی که علاقه مند بودم این خطوط را بشناسم و کارهای دولت را برپایه آن ارزیابی و تحلیل کنم، هنوز هم نمی دانم که سیاست های مورد نظر دولت چیست؟ این ایراد بسیار مهم می باشد. در فقدان چنین رویکرد مشخصی، اقدامات دولت کاملا اقتضایی خواهد شد و هیچ دستاورد روشن و پایداری نخواهد داشت. شاید مدیریت کلی دولت این نقد را وارد نداند، در این صورت پاسخ روشنی میتوان به آن داد، این که یک متن کوتاه و نه ده ها و صدها صفحه؛ از این رویکرد به صورت رسمی ارائه شود. البته نه آنچنان کلی که همه دولت ها و همه افراد با هر گرایشی هم آنرا قبول داشته باشند. اگر چنین متنی آمد، آنگاه میتوان عملکردهای موجود را با آن محک زد. اگر درباره شواهد دسته اول بتوان چون و چرا کرد، درباره دسته دوم چه باید گفت؟ کافی است که به وضع قیمت ها بخصوص در حوزه خوراکی ها نگاهی بیندازیم. تنها قلمی که هنوز از نردبان تند گرانی بالا نرفته، نان است. کیست که نداند شکاف قیمتی میان نان و سایر اقلام چه عوارض شدیدی خواهد داشت و چه هزینه هایی را از جیب دولت بر جامعه تحمیل می کند. ازاین رو چاره ای ندارند جز این که در نخستین فرصت، جلوی اتلاف منابع مزبور در عرضه نان را هم بگیرند و این مشکل جدیدی ایجاد خواهد نمود. گذشته از نان همه اقلام جهش قیمتی عجیبی داشته اند. نه فقط اقلام خوراکی که وعده های داده شده درباره خودرو و تغییر سیاست های آن، مسئله بورس، سیاست های مالیاتی و قیمت گذاری روی کالا و... و بسیاری دیگر از امور نشان داده است که همه آن تبلیغات و وعده های غیر متعارف به صورت بومرنگ عمل کرده و به سمت وعده دهنده بازگشته است. در این میان مسئله برجام بیشتر از سایر امور به چشم می آید. البته نمی خواهم بگویم که به نتیجه نرسیدن آن تقصیر ایران است. بطور قطع امریکایی ها زیاده خواهی های خویش را دارند ولی این طبیعت روابط بین الملل است. در هر حال خوب است قدری تامل شود که اگر رسانه های رسمی و اصولگرا بخواهند حالا هم مثل سال قبل عمل کنند، چه هجوم تبلیغاتی درباره ی قیمت های برنج، روغن، مرغ، تخم مرغ، حبوبات، گوشت، تره بار و میوه و به تازگی مخابرات و اینترنت، گاز و برق، بهداشت و درمان و دارو و... به راه می انداختند؟ روشن است که منتقدان وضعیت موجود نباید مثل آنان رفتار کنند، ولی مردم در عرصه عمومی داوری های خویش را دارند. 23302


منبع:

1401/01/20
11:47:04
5.0 / 5
458
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , اینترنت , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز