گزارش سفر رئیس دولت سیزدهم به خراسان رضوی

بهشت هشتم، نخستین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید

بهشت هشتم، نخستین مقصد سفر استانی رئیس جمهور در سال جدید خراسان رضوی رئیس جمهور در نخستین سفر استانی خود در سال ۱۴۰۱ به خراسان رضوی و شهر مشهدالرضا سفر کرد. بازدید از پروژه های اقتصادی، شرکت در نشستی با فعالان عرصه تولید دانش بنیان استان، ملاقات با خانواده برخی از شهدا، دیدار با روحانیون و علمای خراسان رضوی، شرکت در جلسه شورای اداری استان و نشست خبری با اصحاب رسانه همچون برنامه های رئیس جمهور در این سفر بود.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در چارچوب هجدهمین سفر استانی خود، بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ فروردین به همراه برخی از وزرا و اعضاء هیات دولت، وارد فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد شد و در بدو ورود، مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، استاندار و تعدادی دیگر از مسئولین استانی قرار گرفت.
احمد وحیدی وزیر کشور، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان همچون اعضاء هیات دولت بودند که رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند.


رئیس دولت در بدو ورود به خراسان رضوی، بعنوان نخستین مقصد سفرهای استانی خود در سال ۱۴۰۱، با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی خطه تمدنی، فرهنگی و تاریخی برای ایرانی ها و پایتخت معنوی و مذهبی ایران اسلامی است، ضمن اشاره به ظرفیت های گسترده و متنوع در سطح استان، تصریح کرد: کمبودها در سطح استان به رغم برخورداری از ظرفیت های گسترده و به برکت حضرت رضا(ع) و مردم بسیار فهیم این خطه به هیچ عنوان زیبنده خراسان رضوی نیست.
وی ضمن اشاره به وجود مراکز تولیدی دانش بنیان در سطح استان، بیان نمود: شرکتهای مختلف دانش بنیان استان خراسان رضوی از بخش هایی است که می تواند بین اشتغال و تولید دانش بنیان، پیوند برقرار کند.

رئیس قوه مجریه در نخستین برنامه خود، با حضور در بارگاه منور امام رضا(ع)، به زیارت این امام رئوف و اقامه نماز پرداخت و سپس در دیدار با خانواده های شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم خراسان رضوی، تصریح کرد: مهم ترین وظیفه مسئولین پاسداری از طریق و حفظ آثار و دستاوردهای شهدا و خدمت به خانواده آنهاست؛ چونکه حقیقتاً خون شهدا از جامعه جهل زدایی می کند.

همینطور آیت الله رئیسی در دیدار با تعدادی از علما و روحانیون خراسان رضوی، با اشاره به اینکه امروز با وجود شرایط جنگی در منطقه، در زمینه ذخائر کالاهای اساسی هیچگونه مشکلی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: پارسال رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بوده در صورتی که برآوردهای موجود حاکی از تحقق رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۱۴۰۰ می باشد و برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ هم رشد ۸ درصدی است. امروز شرایط فروش نفت به پیش از تحریم ها رسیده و پول فروش نفت هم به کشور باز می گردد.
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به اینکه به هیچ عنوان زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره نزده ایم، اظهار داشت: چه مذاکرات به جایی برسد چه نرسد ما برنامه های خودمان را در اداره اقتصاد ملی داریم و با قدرت آنرا ادامه خواهیم داد.

رئیس دولت بامداد روز پنجشنبه، در دومین و آخرین روز از سفر خود به خراسان رضوی، با حضور در گلزار شهدای شهرستان سرخس ضمن زیارت مزار شهدا با مردم حاضر در این محل گفتگو و در مورد نگرانی های مردم این شهر نسبت به وجود ریزگرد در این منطقه، بر پیگیری مساله تا حصول نتیجه و حل مشکل تصریح کرد.


سپس آیت الله رئیسی با حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس دستور آغاز «عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره سازی گاز شوریجه D» را صادر کرد.

او همینطور با حضور در مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی گنبدلی، دو کارخانه از ۴ کارخانه این مجتمع را افتتاح نمود. این دو کارخانه به منظور کاهش خام فروشی گوگرد و توسعه زنجیره آن در کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران بوجود آمده است.

بعلاوه، رئیس قوه مجریه در دومین روز از سفر خود به خراسان رضوی، از نمایشگاه دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان استان خراسان رضوی بازدید کرد.
رئیسی در نشست با فعالان عرصه تولید دانش بنیان استان خراسان رضوی، ضمن اشاره به شعار سال اظهار داشت: تولید باید علم پایه و دانش بنیان شود، باید دانایی ها افزایش یابند تا ثروت و ارزش افزوده تولید شود و اقتصاد بتواند اقتصادی پایدار باشد تا تکانه های موجود در منطقه و دنیا تاثیری بر اقتصاد نداشته باشد و آنرا بی ثبات نکند. اموال مازاد دولت در کشور کم نیست ازاین رو باید این اموال شناسایی و مورد استفاده شرکتهای اقتصادی دانش بنیان قرار گیرد تا استقلال اقتصادی ایجاد شود.
وی ضمن اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ بین شرکتهای دانش بنیان و شهرک های صنعتی، اضافه کرد: با میدان دادن به جوانان در حوزه های مختلف ضرر نخواهیم کرد. البته جوانان هم باید آستانه تحمل را بالا ببرند و نگاه به فرهیختگان هم بعنوان چراغ راه مورد تاکید است.

رئیس جمهور در شامگاه پنجشنبه، با حضور در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی، با اشاره به اینکه امروز ما نعمات بسیاری در اختیار داریم، اظهار نمود: بزرگترین نعمت بر این کشور نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هیچ نعمتی بالاتر از این نیست. امام فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است. در واقع حفظ نظام اوجب واجبات است. باید نسبت به این مورد برنامه ریزی و تلاش صورت گیرد. آنچه هم که تضمینی برای جمهوریت و اسلامیت نظام باشد مردم سالاری دینی است که بزرگترین نعمت پرودگار بر این کشور است. لازمه شکرگذاری این نعمت شناخت این نعمت است.
رئیسی با تکیه بر این که نقش مدیران در تحول اداری بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: بیشترین پیشرفت ما در حوزه صنایع نظامی و هسته ای بوده است. این پیشرفت ناشی از انگیزه و مدیریت است. حتما در صنایع نظامی تحریم بیشتر از خودروسازی بوده است، اما انگیزه، اندیشه و حرکت جهادی موفقیت در این عرصه ها را رقم زده است. عده ای می گویند راه هموار نبود، اما مدیریت همین است که راه های غیرهموار، هموار شود.

همینطور آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به اینکه تا کنون آن گونه که باید، از ظرفیت های اقتصادی این استان استفاده نشده است، بر ضرورت شناسایی مشهد بعنوان یک شهر ملی تصریح کرد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم در جلسه شورای اداری خراسان رضوی اظهار داشت: مبحث قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین گردد.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم در این نشست ضمن اشاره به حواشی بازی تیم های ملی ایران و لبنان در مشهد، اظهار داشت: برای رسیدگی به حادثه ورزشگاه از امروز بامداد جلسه مفصلی با حضور مسؤلان ذی ربط داشتیم که کاملا همه ابعاد مبحث بررسی گردید و اقداماتی باید شود که جمع بندی آنرا به رئیس جمهور عرضه می نماییم.

بعلاوه جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این نشست از آغاز فعالیت صندوق پشتیبانی از توسعه زعفران در خراسان رضوی با ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی اطلاع داد.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی هم در جلسه شورای اداری استان، با اشاره به اینکه سال جاری ۷.۲ درصد رشد برای استان ما مشخص شده که برای تحقق آن به ۱۸۵ همت از نظر منابع مالی نیاز داریم، اظهار داشت: در این راستا یک قرارگاه تأمین منابع در استان از چند ماه قبل به راه افتاده است. بعنوان مثال ۵۵ همت با بانکها و ۶۰ همت با بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. به نتیجه رسیده ایم که تمام این ها در چارچوب برنامه ۴ ساله استان مشخص شده و پیاده خواهد شد.

صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور هم در این نشست اظهار داشت: در مسافرت رئیس جمهور به خراسان رضوی با ۲۸ دستگاه دولتی و حاکمیتی برای تکمیل ۱۸۴ طرح و پروژه تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که هم تأمین اعتبار مطلوبی به آن اختصاص یافت و هم سرمایه گذاری بخش خصوصی تقویت شد و هم از محل منابع بانکی تمهیدات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به عمل آمد.

احسان ارکانی، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی هم در این نشست، با اشاره به اینکه خراسان رضوی ۸ درصد جمعیت ایران را دارا است، ولی رقم بودجه آن ۴.۵ درصد بودجه کل کشور است، اظهار داشت: تقاضا می شود سهم بودجه استان متناسب با سهم جمعیت و مساحت آن باشد. پیشنهاد می شود برای هر استان سرانه عمرانی مشخص معلوم شود و برای هر شهرستان ضرب در جمعیت آن شود تا تبعیض و بی عدالتی ها از بین برود.

شرکت در نشست خبری، آخرین برنامه رئیس جمهور در مسافرت دو روزه خود به خراسان رضوی بود. رئیسی در این جلسه اظهار نمود: دستگاههای اداری کشور باید حتما به تولیدات فناورانه داخلی بها دهند و کالایی که توسط شرکتهای دانش بنیان تولید می شود را مورد استقبال قرار دهند و مشابه خارجی را وارد نکنند و جلوی واردات بی رویه گرفته شود.
وی ضمن اشاره به ساخت ۴ میلیون واحد مسکن در ۴ سال، بعنوان یکی از وعده های انتخاباتی اش، اظهار داشت: این کار باید انجام بشود و بنای دولت عملی کردن همین وعده است. هم نیاز جدی کشور این مورد است و هم عقب ماندگی داریم. اگر سالی یک میلیون ایجاد مسکن می شد، عقب ماندگی نداشتیم. اما سالی ۳۵۰ هزار مورد ساخته می شده که ۷۰۰ هزار کم داشتیم و باید این عقب ماندگی را ما جبران نماییم.

رئیس جمهور همینطور در گفت وگویی با ایسنا، در مورد این که در مشهد گاهی شاهد وجود بعضی از تعارضات در تصمیم گیری ها هستیم، مانند اتفاقی که در جریان بازی تیم های ملی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضا رخ داد. سیاست دولت در این حوزه چیست؟ اظهار نمود: تعارضی نیست، برخی کوتاهی هایی در روش اجرای تصمیمات دارند. همه دستگاه ها موظف به اجرای سیاست ها و قوانین هستند، اما گاهی اوقات مدیران به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.
اقدامات اعضاء هیات دولت در مسافرت به خراسان رضوی
بهرام عبداللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بردسکن و خلیل آباد، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در رشتخوار، خواف و تربت حیدریه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در گلبهار و مشهد، جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نیشابور و سبزوار، احمد وحیدی وزیر کشور در مشهد و کلات، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در زاوه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد در باخرز و تایباد، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در گلبهار، چناران و طرقبه شاندیز، رضا فاطمی امین وزیر صمت در سبزوار، نیشابور و فیروزه، حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جوین، خوشاب و جغتای، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در تربت حیدریه، گناباد، بجستان و داورزن، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در تربت جام، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در درگز و قوچان، امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور در کوهسرخ و کاشمر، امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید به فریمان و سرخس و انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان هم بعنوان نمایندگان دولت سیزدهم، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح های عمرانی شهرستان های مختلف خراسان رضوی بازدید و در جلسات شورای اداری شهرستان های این استان شرکت کردند.

از ۸۳ دستگاه اتوبوس جدید و ۲۷ دستگاه اتوبوس بازسازی شده(بخش خصوصی) با حضور وزیر کشور، شهردار مشهد و تعدادی از مدیران کشوری، استانی و شهری به صورت رسمی رونمایی گردید.

عملیات اجرای سازه، معماری و تجهیزات فاز اول خط سه قطار شهری مشهد برای اتصال خطوط قطار شهری به حرم مطهر، پایانه مسافربری امام رضا(ع)، فرودگاه و راه آهن طی مراسمی با حضور وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر و مسؤلان کشوری و استانی شروع شد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در جمع نخبگان، تولید کنندگان و اندیشمندان شهرستان گناباد اظهار نمود: ۷هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات صنعت آب و برق استان خراسان رضوی پیشبینی شده که توسط استاندار و مدیران به صورت عادلانه توزیع خواهد شد.

همینطور محرابیان در شهرستان تربت حیدریه اظهار داشت: نیروگاه راشد تربت حیدریه طی ۲ ماه با ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی است و اگر درصورتیکه با همین سرعت پیش برود تا تابستان سالجاری آماده بهره برداری است.

بعلاوه محرابیان در حاشیه بازدید از پروژه های آب استان خراسان رضوی، ضمن اشاره به اجرای چهار اقدام برنامه ریزی شده صنعت آب و فاضلاب کشور برای تأمین آب آشامیدنی پایدار، از تدوین برنامه ویژه مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور تا سال ۱۴۰۴ اطلاع داد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم از تدوین برنامه «عدالت و تعالی نظام سلامت» در وزارت بهداشت اطلاع داد.
وی در شهرستان بردسکن حضور یافت، وی در این سفر هرچند اظهار داشت ساخت بیمارستان جدید در بردسکن امکان پذیر نیست اما اظهار نمود با عنایت به نیاز شهرستان، میتوان از منابع غیردولتی برای اجرای این پروژه بهره برد.
بهرام عین اللهی همینطور در ادامه سفرش به شهرستان خلیل آباد راه اندازی پایگاه اورژانس ۱۱۵ در این شهرستان را ضروری دانست و اظهار داشت وزارت بهداشت در جهت توسعه خدمات پیش بیمارستانی در این شهرستان، حمایت های لازم را خواهد داشت.

در تربت جام هم یک دبیرستان با حضور وزیر آموزش و پرورش راه اندازی شد.

همینطور با حضور وزیر ورزش و جوانان، طرح ساخت فاضلاب شهری خواف شروع شد.

جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی هم در نشست شورای اداری شهرستان سبزوار با تکیه بر اهمیت محافظت از قنوات اظهار داشت: مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به امر بازسازی، احیا و مرمت قنوات استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

محمدمهدی اسماعیلی هم در جلسه شورای اداری شهرستان تایباد اظهار نمود: تایباد مستعد تبدیل شدن به قطب فرهنگی در خراسان رضوی است.
رئیس سازمان محیط زیست هم به قوچان سفر کرد و در جمع مدیران این شهرستان اظهار داشت مشکلاتی که بانکها برای این شهرستان بوجود آورده اند در نخستین فرصت حل خواهد شد.
علی سلاجقه همینطور در این سفر اعلام نمود: مبحث مجموعه فرهنگی که در ورودی شهر واقع است و چند سال است معطل مانده، حتما مورد توجه ویژه دولت خواهد بود. همینطور اظهار داشت تصفیه خانه فاضلاب شهر قوچان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در این خصوص با بیان در شورای اداری استان امیدواریم وزارت نیرو نظر ویژه ای به این مورد داشته باشند.

حجت عبدالملکی هم در حاشیه بهره برداری طرح تصفیه خانه آب آشامیدنی شهر سلطان آباد خوشاب اظهار داشت: به منظور تقویت تعاونی‎ها و تثبیت و رونق اشتغال، ۲۰ هزار میلیاردریال خط اعتباری جدید برای تعاونی ها بوجود آمده است.

وزیر راه و شهرسازی هم در آغاز عملیات اجرایی بیشتر از ۷۰۰۰ واحد مسکونی در گلبهار اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت های خراسان رضوی جهت توسعه ساخت وساز مسکن استفاده گردد. امروز عملیات اجرایی بیشتر از ۴۷ هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن شروع می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در نشست با فعالان اقتصادی در دانشگاه حکیم سبزواری اظهار داشت: مهم ترین نکته در دانش بنیان شدن در سطح کلان این است که تحقیق و توسعه از هزینه های بنگاه ها بالاتر برود.

سیدعزت الله ضرغامی هم اظهار داشت: با عنایت به دوقطبی بودن مسئله زیارت و اقامت در مشهد و شهرستان های طرقبه و شاندیز باید زیر میز دوقطبی ها زد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هم که به نمایندگی از رئیس جمهور جهت بررسی مسائل و مشکلات به خراسان رضوی سفر کرد ابتدا با حضور در شهرستان کوهسرخ و شرکت در جلسه شورای اداری وعده راه اندازی ۵ زنجیره اقتصادی مشخص که آنغوزه، قالیبافی، کرم ابریشم و نوغانداری خواهد بود را در ۲۸ روستای منطقه داد.
سید امیرحسین مدنی همینطور ضمن این که وعده احیای معادن شهرستان کوهسرخ و مستقر شدن صندوق کارآفرینی امید را در این شهرستان داد قول پیگیری راه های مواصلاتی شهرستان کوهسرخ به شهرستان های اطراف همچون تربت حیدریه و نیشابور را هم به مسؤلان این منطقه داد.
پیگیری سالن های ورزشی نیمه تمام شهرستان و مشکلات روستای کلاته تیمور همچون گاز این روستا، کمپ هلال احمر و اورژانس جاده ای و راه اندازی مدارس جدید با مشارکت بنیاد برکت و نوسازی مدارس و برق رسانی به مزار شهدای از دیگر قول های وی در این سفر بود.
مدنی سپس در دومین روز حضور خود در خراسان رضوی به شهرستان کاشمر سفر کرد و در این شهرستان هم از فعال شدن ۵۰۰ بازارچه روستایی در مسیرهای پر رفت و آمد کشور همچون کاشمر اطلاع داد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همینطور وعده کمک به تکمیل فرهنگسرای نیمه تمام این شهرستان را داد و قول داد تکمیل واحدهای ورزشی، توسعه فرودگاه کاشمر و مرمت حوزه علمیه حاج سلطان بعنوان یک مجموعه ابنیه تاریخی و پرارزش مورد پیگیری قرار می گیرد.




منبع:

1401/01/12
13:14:39
5.0 / 5
488
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , ایران , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز