یك تحلیلگر مسائل بین الملل:

گذر زمان به ضرر مذاکرات و احیای برجام است

گذر زمان به ضرر مذاکرات و احیای برجام است به گزارش سنج نیوز خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید این که گذر زمان به ضرر مذاکرات وین است، اظهار داشت: شاید به شرایطی برسیم که دیگر توافق برای ایران و سایر طرفین دستاورد خاصی نداشته باشد.


احمد فاطمی نژاد در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به وقفه بوجود آمده در مذاکرات وین و با بیان این اعتقاد که سرنوشت مذاکرات وین از اتفاقات پیرامونی همچون بحران اوکراین، شرایط بازار انرژی و وضعیت خاورمیانه تأثیر می پذیرد، اظهار داشت: هر تحولی که در هر کدام از این موارد رخ دهد، طرفین مذاکرات وین را به دریافت تصمیماتی وادار می کند. مثلاً اگر بحران اوکراین ادامه یابد و مشکلات غربی ها برای تأمین انرژی مورد نیازشان به آنها فشار بیاورد، طبیعتا برای امتیاز دادن بیشتر به ایران آماده هستند، اما اگر بحران اوکراین حل و فصل شود یا غرب برای حل مشکل تأمین انرژی خود به سمت راه های دیگری جز استفاده از انرژی ایران حرکت نماید (کما این که در خلال مذاکراتی، از کویت خواسته شده در جهت افزایش تولید نفت اقدام نماید و آمریکا هم پشنهاداتی را به اروپا در مورد صادرات گاز طبیعی مایع به این قاره داده است) طبیعتا سبب پیچیده تر شدن شرایط مذاکرات احیای برجام خواهد شد.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه شکل گیری توافق در وین اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: امکان دارد از یکی دو مورد از مسائل باقی مانده فاکتور گرفته شود یا به حالت تعلیق درآیند تا طرفین به یک توافق نسبی برسند و بعد در مورد آن موارد تصمیمات اساسی تری گرفته شود. هم اکنون نسبت به چند هفته گذشته، چشم انداز توافق کمی مبهم تر شده است. مثلاً در اوایل حمله روسیه به اوکراین که غربی ها شوکه شده بودند و بازار انرژی به شدت متلاطم بود، توافق خیلی در دسترس به نظر می رسید، اما هم اکنون شرایط به ثبات بیشتری رسیده و تلاطم بازار انرژی هم تا حدی کنترل شده است و توقف بوجود آمده در مذاکرات هم سبب شده است چشم انداز مذاکرات تا حدی مبهم و کدر شود.
وی با تکیه بر این که گذر زمان به ضرر مذاکرات است، افزود: شاید به شرایطی برسیم که دیگر توافق برای ایران و سایر طرفین دستاورد خاصی نداشته باشد، به خصوص که انتخابات کنگره در آمریکا نزدیک است و جمهوری خواهان که به شدت مخالف احیای برجام هستند و به دنبال ساز و کاری برای سنگ اندازی در روند مذاکراتند، شانس زیادی برای پیروزی در این انتخابات دارند و از سوی دیگر محبوبیت بایدن هم به شدت درحال کاهش است و اصلا مشخص نیست در انتخابات دو سال آینده ریاست جمهوری آمریکا چه اتفاقی رخ دهد؛ همه این موارد از میزان مطلوبیت توافق کم می کند و به ضرر ایران است.




منبع:

1401/01/09
12:34:31
5.0 / 5
483
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز