بسته اخبار سیاسی ۷ فروردین

دلیل لغو سفر الحلبوسی به ایران

دلیل لغو سفر الحلبوسی به ایران سنج نیوز: لغو سفر ˮالحلبوسیˮ به ایران/ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی/ مذاکرات برجامی/ انریکه مورا در ایران و... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزئیات آن در ادامه می آید.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، توضیحات دفتر رسانه ای رئیس پارلمان عراق در مورد لغو سفرش به جمهوری اسلامی ایران در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.
در اطلاعیه ای که دفتر رسانه ای محمد الحلبوسی در این زمینه منتشر نموده، آمده است که الحلبوسی به ایران که قرار بود در اجابت دعوت رسمی محمد باقر قالیباف همتای ایرانی اش صورت گیرد «به علت الزامات قانونی و پارلمانی دو طرف و نیز کسالت رییس مجلس شورای اسلامی ایران به تعویق افتاده است.»
همین طور بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا درباب حضور ایران در نمایشگاه نظامی دوحه در قطر واکنش ایران را در پی داشت.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت و گو با ایسنا با اعلان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بعنوان یکی از ارکان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توانمندی های دفاعی کشور نقش اساسی دارد، اظهار نمود: حضور ایران در قالب شرکت در یک نمایشگاه بین المللی و بصورت رسمی صورت گرفته است و صدور چنین بیانیه هایی تنها بر بی اعتباری بیشتر مقامات واشنگتن می افزاید.
توضیحات وزیر امور خارجه کشورمان درباره اظهارات اخیرش درباب توافق هسته ای و لغو تحریم سپاه هم از خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.
حسین امیرعبداللهیان با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش نوشت: توافق در وین فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی می تواند حاصل شود و پس برداشت دور از ذهن و بعیدی که تعدادی از عزیزان از صحبت های روز گذشته کرده اند، نادرست است.
امیرعبداللهیان روز گذشته در گفت وگویی با شبکه خبر اظهار داشته بود: مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته ای را همیشه یادآوری می کنند و می گویند شما در امتداد منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، این مساله نباید مانعی برای شما باشد. این را می گویند و به نظر من مقامات عالی سپاه، به صورتی از خودگذشتگی نشان می دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می رسانند که اگر واقعا دیدید جمع بندی این است که در این توافق، منافع کشور حاصل می شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت هایتان قرار نگیرد.
همین طور سید کمال خرازی در سخنانی در مجمع دوحه ۲۰۲۲ در پاسخ به این که آیا باور دارید که واشنگتن مبادرت به از لیست خارج کردن سپاه از سازمان های تروریستی می کند و اقدام متقابل ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: سپاه باید از آن فهرست بیرون رود و این تنها مشکل نیست. بیش از ۵۰۰ نهاد و فرد ایرانی تحت تحریم آمریکا قرار دارند که قسمتی از این ها اثر مستقیم بر روابط ایران و غرب دارد.
بگفته رییس شورای راهبردی روابط خارجی، حصول توافق برجام قریب الوقوع است، اما به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد.
این در حالیست که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در نشست دوحه با اعلان اینکه مطمئن نیستم توافق هسته ای بین قدرت های غربی و ایران قریب الوقوع است، اظهار داشت: هر چه زودتر به توافق برگردیم که به نفع ما و احتمالاً به نفع ایران است، با وفاداری بیشتری آنرا اجرا می نماییم و بیشتر می توانیم روی آن برای پرداختن به سایر مسائل بین ما و ایران و بین ایران و ایران تمرکز نماییم.
رابرت مالی همچنین اشاره کرد که ایالات متحده تحریم ها مقابل سپاه پاسداران ایران را حفظ خواهد کرد، حتی اگر توافقی برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور وجود داشته باشد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت تحریم باقی خواهد ماند.
در حاشیه جلسه دوحه فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار و رایزنی کرده است.
در این دیدار همکاریهای دوجانبه بین عربستان و ایالات متحده آمریکا پیرامون پرونده هسته ای ایران و مذاکرات بین المللی جاری در این خصوص و افزایش کوشش های مشترک برای مقابله با آنچه «نقض توافقنامه ها و معاهدات بین المللی از طرف ایران» خوانده شده، مورد بحث قرار گرفت.
همین طور فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه اختصاصی با اندرو پاراسیلیتی، خبرنگار المانیتور در حاشیه مجمع دوحه، با اشاره به اینکه توافق هسته ای ایران به نفع عراق است، اظهار داشت: عراق همچنان به ایفای نقش در کمک به تسهیل گفت و گو و کاهش تنش بین واشنگتن ادامه می دهد.
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین هم امروز در سفرش به ایران با مذاکره کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.
علی باقری در قسمتی از این جلسه با یادآوری جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق در وین، تاکید کرد در صورتیکه طرف آمریکایی از واقع گرایی برخوردار باشد می توان به توافق دست یافت.
انریکه مورا همین طور ظهر امروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و رایزنی کرد.
وی که شب گذشته برای دیدار با مقامات ایران همچون علی باقری کنی رئیس تیم مذاکره کننده ای ایران در مذاکرات وین وارد تهران شد، مقرر است مورا پس از دیدار با مقامات تهران، راهی واشنگتن شود.




منبع:

1401/01/07
21:54:14
5.0 / 5
541
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , پارلمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز