رییس كمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران :

فقر مطلق از بین نمی رود، بیشتر می شود

فقر مطلق از بین نمی رود، بیشتر می شود به گزارش سنج نیوز ایلنا نوشت: ​رییس کمیسیون تجاری داخلی اتاق تجاری ایران گفت: آقای رئیس جمهور اعلام نمودند که دیگر نباید فقر مطلق وجود داشته باشد، اما با شکلی که عمل می شود نه فقط فقر مطلق از بین نمی رود بلکه بسیار بیشتر می شود و دهک های کم درآمد با مشکلات بسیار بیشتری مواجه می شوند.



خسرو فروغان گران سایه در مورد وضعیت بازار داخلی کشور در سال پیش رو اظهار نمود: به نظر می آید اتفاقاتی که رخ داده برای حوزه بازرگانی داخلی ما اتفاقات خوبی نیست. حداقل دستمزد حدود ۵۷ درصد افزایش داشته در کنار این مورد گرفتن مالیات به مراتب نسبت به سال قبل تشدید شده و در سال آینده این روند شدیدتر خواهد شد. تعرفه گاز در بعضی نقاط تا ۵ یا ۶ برابر افزایش پیدا کرده، ازاین رو هزینه های مختلف موجب می شود که افزایش قیمت رخ دهد.
وی اضافه کرد: فضای عمومی کشور هم بگونه ای است که برای مثال اگر بنزین ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند، تاثیر آن به همان نسبت نیست بلکه به شدت بسیار بیشتری تاثیر می گذارد. امکان دارد افزایش پایه دستمزد در حالت عادی بیش از ۲ یا ۳ درصد افزایش تورم نداشته باشد، اما در زمینه فرهنگی می بینیم که تناسب این مورد به هم می ریزد و تاثیر آن افزایش می یابد.
فروغان گران سایه بیان نمود: هدف از افزایش حقوق کمک به کارگران و حقوق بگیران بوده، اما در واقع به آنها ظلم شده است. چونکه ما سیستم نظارت قوی نداریم که بتواند افزایش قیمت ها را کنترل کند یا قیمت گذاری ها را به درستی سامان دهی کند؛ ازاین رو افزایش حقوق نسبت به افزایش قیمت بسیار کمتر خواهد بود.
وی افزود: آقای رئیس جمهور اعلام نمودند که تا دیگر نباید فقر مطلق وجود داشته باشد، اما با شکلی که عمل می شود نه فقط فقر مطلق از بین نمی رود بلکه بسیار بیشتر می شود و دهک های کم درآمد با مشکلات بسیار بیشتری مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید:
حذف ارز ترجیحی، مصوبه مجلس، بدون دریافت و بررسی برنامه اجرائی دولت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: گرانی سرسام آور ناشی از حذف ارز ترجیحی عواقب خطرناکی دارد

رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می شود تا رانت از بین برود. با این وجود اگر قیمت ارز افزایش پیدا کرده و بطورمثال تا ۴۰ هزار تومان پیش برود و حتی برای واردات کالا ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان باشد به دلیل مشکلاتی مانند تخصیص ارز و ثبت سفارش که برای واردات کالا بصورت قانونی وجود دارد و میزان بالای قاچاق، تفاوت قیمت بین دو نرخ ارز باز زیادتر می شود.
وی افزود: ازاین رو اینطور که به نظر می آید سال آینده افزایش قیمت زیادی خواهیم داشت که قشر لطمه پذیر بیشترین لطمه را خواهد خورد.
فروغان گران سایه متذکر شد: تورم بوجود آمده از قبل حذف ترجیحی بطور اسمی ۷ درصد است، اما از آنجائیکه ما ساختار توزیع، نظارت و قیمت گذاری گرفتار مشکل نداریم، تورم خیلی بیشتر از این خواهد بود. ما ساختار شفاف در هیچ بخشی نداریم، متاسفانه صداقت لازم در بین کسانی که امضاها دست آنهاست وجود ندارد. از همین روی، از ثبت سفارش تا ترخیص کالا هزینه های دیگری هم به فعال اقتصادی تحمیل می شود که قابل بیان نیست که این ها موجب افزایش قیمت می شوند.
وی بیان نمود: وقتی در یک فروشگاه زنجیره ای ۵۰ درصد تخفیف داده می شود و حتما دست کم ۱۰ درصد هم سود دارد یعنی قیمت باید ۶۰ درصد کمتر باشد. الان گفتند که قیمت تولیدکننده باید درج شود که سبب افزایش قیمت می شود، امروز در بیشتر کالاها قیمت افزوده شده و پس از این بدتر هم می شود. در خدمات دهی و کیفیت کالا هم مشکلات زیادی خواهیم داشت و گران فروشی و کم فروشی اتفاق خواهد افتاد.
رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان ساخت: در مجموع چند موضوع و مصوبه در کنار هم قرار گرفته که تجربه بازار نشان داده است که آنچه اتفاق خواهد افتاد با آنچه کارشناسان در روی کاغذ می گویند کاملا متفاوت بوده و وضعت نامطلوبی در انتظارمان است.




۲۱۲۱۵


منبع:

1401/01/02
18:53:16
5.0 / 5
464
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , خدمات , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز