سردار كوثری :

ایران و روسیه، منافع خودرا جداگانه پیگیری می کنند

ایران و روسیه، منافع خودرا جداگانه پیگیری می کنند سنج نیوز: ما تابع کسی نیستیم. بصورت مستقل مسائل خودرا پیش می بریم و روسیه هم بعنوان عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل، خودش می داند و اختیاراتش.



در میان جناح های داخلی کشور، مواضع متفاوتی نسبت به مذاکرات هسته ای گرفته می شود. بسیاری اعتقاد دارند که روسیه تنها مانعی برای ایران در مذاکرات و ضربه زننده به منافع ایران است و برخی دیگر روسیه را کشور دوست و برادر می دانند و ترجیح می دهند از نقش ضمانت نامه درخواستی روسیه در توقف مذاکرات سخنی نگویند. هرچند با بیان لاوروف در خصوص دریافت ضمانت نامه درخواستی از آمریکا، این مانع برطرف و چشم انداز مذاکرات روشن شد اما هنوز انتقادها از کارشکنی مسکو در راه نوافق ادامه دارد.
در این میان، سردار اسماعیل کوثری، جانشین پیشین فرمانده قرارگاه ثارالله و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، بر این باور است که روسیه منافع خودرا پیگیری می کند و ایران هم از منافع خود کوتاه نخواهد آمد و تعارضی میان منافع دو کشور وجود ندارد.

گفت وگو خبرآنلاین با اسماعیل کوثری را بخوانید:

چرا روس ها در واپسین گام های دستیابی ایران و غرب به توافق برجامی، ناگهان شرط گذاشتند؟
روس ها سیاست ها و منافع خودرا در نظر می گیرند و بر آن اساس نظراتی دارند و هنوز چانه زنی ها ادامه دارد. بطورمثال یک مورد این است که ما به دنبال تضمین گرفتن از آمریکایی ها هستیم و طرف روبه رو هنوز به ما این تضمین را نداده و ما هم به دنبال این خواسته هستیم. ما باید تحمل نماییم و تا به نتایج آخر برسیم. این دفعه تجربه داریم و انتنظار داریم توافقات تضمین داشته باشد و به نتیجه مطلوب برسد. ما برهم زننده برجام نبودیم بلکه آقای ترامپ این اقدام را انجام داد و باید جوابگو باشند. ما بدهکار کسی نیستیم و زیر توافق هم نزدیم و ادامه توافقات کش و قوس و بالا و پایین دارد اما ادامه پیدا می کند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

آمریکا مذاکرات پیشین برجام را برهم زد ولی حالا روسیه در ایام اختتام دستیابی به توافق رسمی با بیان شرط موجب توقف مذاکرات شد. آیا روسیه برای ارائه این شروط با ایران هماهنگ کرده بود؟
هر کسی منافع خودرا پیگیری می کند

خب منافع ایران در این میان چه خواهدشد؟
ایران ذره ای از منافع خود کوتاه نخواهد آمد، تمامی منافع خودرا دنبال می نماییم.


بیشتر بخوانید:
روس ها می خواهند منافع ایران را فدای منافع خود کنند
جمهوری اسلامی فعلا خشم خودرا فرومی خورد / آچمز ایران و بایدن با گروگان گیری پوتین عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: در طول جنگ این موشک های روسی بودند که بر سر ما فرود آمد


چرا مسئولان به موضع و شروط روسیه واکنشی رسمی نشان نمی دهند؟
چرا باید واکنش نشان دهند؟ مذاکرات دنبال می شود.

با این شرایط منافع ایران حفظ خواهد شد؟
قطعا منافع ایران حفظ خواهدشد. روسیه منافع خودرا می بیند و ما تابع کسی نیستیم. بصورت مستقل مسائل خودرا پیش می بریم و روسیه هم بعنوان عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل، خودش می داند و اختیاراتش.

بحثی مطرح شده بود که راهکار جایگزین و گره گشا، کنار گذاشتن کرملین از روند توافق و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا باشد...
روسیه در مذاکرات حاضر است و مذاکرات ادامه پیدا می کند. تا آن زمان که تحریم های ایران کاملا برداشته نشود و تضمین های اجرائی به ما داده نشود، نمی توانیم مانند دفعه پیش به آسانی قبول نماییم. تصمیم نهایی را ما خواهیم گرفت و نه آمریکایی ها. احتمال مذاکره مستقیم زمانی است که دقیقا به آنچه که ما می خواهیم برسیم. تحریم ها باید برداشته شود و این مسئله راستی آزمایی شود.

چقدر امکان نهایی شدن مذاکرات وجود دارد؟
اگر خطاها و خلاف هایی که در دور گذشته مذاکرات انجام دادند را جبران کنند می توان امیدوار بود. ما هم نیز تجربه سابق را داریم و همه با هم یکی هستیم و مصمم هستیم که منافع کشور و ملت در نظر گرفته شود، با این شرایط توافق نزدیک است. ما کار خودمان را انجام می دهیم و غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد را پیگیری می نماییم.






۲۱۲۱۵


منبع:

1400/12/25
19:08:25
5.0 / 5
498
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز