رئیس مركز توسعه شوراهای حل اختلاف كشور:

صلح را باید جایگزین حکم کرد

صلح را باید جایگزین حکم کرد به گزارش سنج نیوز مرکزی رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور اظهار داشت: باید کوشش کرد که صلح جایگزین حکم شود تا به همبستگی اجتماعی و رفاقت و مودت بین مردم کمک گردد.


حجت الاسلام هادی صادقی روز یکشنبه سوم بهمن در همایش صبر، تجلیل از فعالان و منتخبین شوراهای حل اختلاف و نیکوکاران عرصه صلح و سازش استان مرکزی اظهار نمود: همواره در سرتاسر زندگی باید قدردان امام راحل باشیم و چه نیک است همه ساله در این مکان شریف جلساتی در راه انقلاب و امام برپا باشد تا این خطه شهیدپرور هم که در رتبه های برتر پرورش شهید نسبت به جمعیت قرار دارد، بهره مندی بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کلمه صبر مخفف کلمه بامداد و سازش و بخشایش و رضایت است، صبر صلح و سازش و بخشایش را تغذیه می کند خاطرنشان کرد: ستاد ملی صبر یک ستاد فراقوه ای است و اختصاصی به قوه قضاییه ندارد و هرکسی میتواند به منظور فرهنگ سازی در جهت گسترش صلح و سازش و اقدام در این راه، عضو آن باشد.
رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور با اشاره به اینکه مهربانی خصوصیت مومنان است اضافه کرد: صلح و سازش برخاسته از فرهنگ اسلام و راس ایمان است، یکی از خصوصیت های مومنان این است که در عین حال که در مقابل کفار با قدرت و قوت و شدت عمل می کنند، در میان خود رحیم و عطوف و مهربان هستند.
صادقی بیان نمود: حضرت فاطمه (س) هم فرمایشاتی در مورد مومنین دارند و خصوصیت محبت خاندان بگونه ای است که اقتضا می کند که با دوستان خاندان دوست و با دشمنان آنها دشمن باشیم و با دشمنان خاندان و اسلام و قران با قوت و شدت برخورد نماییم.
وی افزود: امام راحل هم دست پرورده همان مکتب است و با شدت در مقابل کفار می ایستاد و برای وی ترس معنا نداشت و هیچگونه ترسی به وی راه نیافت و با قدرت مقابل دشمنان ایستاد. مام راحل تربیت شده مکتب فاطمه زهرا(س) است و حال ما که ادعا داریم پیروان ایشان هستیم باید پشت سر ولی خود در مقابل مستکبران بایستیم و در برخورد با مومنان جامعه سراپا صلح و سازش و محبت باشیم.
رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور افزود: مقام معظم رهبری هم از دیگر فرزندان حضرت زهرا(س) هستند که همین مسیر را طی می کنند.
صادقی با اشاره به اینکه امامان و بزرگان خاندان به ما آموخته اند که جامعه نباید انقدر کشمکش داشته باشد و این کشمکش ها و پرونده های وارده به دادگستری زیبنده جامعه نیست و اگر این شد، باید در گام نخست گذشت پیشه کرد و در غیر این صورت از پادرمیانی استفاده گردد. ستاد صبر بدین منظور تشکیل شده تا همانگونه که شورای حل اختلاف برای پادرمیانی تشکیل شده، اختلافات با رحمت و عطوفت حل شود.
وی افزود: اگر این مهم در جامعه ساری و جاری شود موفق خواهیم شد در غیر اینصورت تنها ضرر و خسران خواهد بود بنابراین همه باید در این حوزه تلاش کنند و این تلاش ها هم محدود به قشر خاصی نیست، باید کوشش کرد که صلح جایگزین حکم شود تا به همبستگی اجتماعی و رفاقت و مودت بین مردم کمک گردد.
رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور با تکیه بر این که شوراهای حل اختلاف هم می توانند در این راه فعالیت کنند اظهار داشت: برخی قضات کشور ۹۰ درصد پرونده های خویش را با سازش حل می کنند. دستگاه قضا باید ضمن آنکه با شجاعت و بردباری عمل میکند مهربانی و بردباری هم داشته و خیلی زود حکم را قاطع نکنندگ اگر این گونه شود دادگستری ما قوی و بردبار و شجاع و در عین حال صبور خواهد بود.
صادقی تصریح کرد: در کنار شوراهای حل اختلاف، صلح یارانی هستند که به شکل آزاد فعالیت می نمایند و در کنار این صلح یاران مرکز داوری هم فعال است که ۲ روز گذشته اولین آزمون داوری و میانجیگری به شکل استاندارد در سرتاسر کشور برگزار شد، فرهنگ رفتن به داوری باید گسترش پیدا کند و همه باید تلاش کنند رفتن به دادگستری با استفاده از روش های حل اختلاف کاهش پیدا کند.
وی میانجیگری را هم یک نهاد تازه تاسیس عنوان نمود و اظهار داشت: یک دوره عده ای در این عرصه گزینش شدند و دو روز گذشته هم آزمونی در این رابطه برگزار شد که امید است این مهم هم مورد توجه قرار گیرد.
صادقی از دادستان های سراسر کشور درخواست نمود که به این روش های صلح و سازش توجه کرده و برنامه ریزی کنند که شکایات به این موارد ارجاع داده شود.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی هم ضمن اشاره به سالروز تولد حضرت فاطمه(س) اظهار نمود: خداوند حضرت فاطمه(س) را بعنوان اسوه و الگوی زنان و مردان عالم قرار داد، الگویی که باید همسری برای امام عدالت می شد و مادر ۱۱ امام معصوم که پرچمدار هدایت بشریت شدند.
وی ادامه داد: امروز همینطور روز میلاد امام راحل هم هست که از سلاله پاک آن حضرت هستند، کسی که پرچم احیای اسلام را در دست گرفت و سلسله امامت و ولایت را در گستره تاریخ استمرار بخشیدند.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلابی که پرچم آن به دست امام راحل در کشور برافراشته شد و طلیعه جدیدی از جلوه چهره واقعی اسلام بود، انقلابی که "اسلام طرفدار ظالم و دشمن مظلوم" را به "اسلام طرفدار مظلوم و دشمن ظالم " تبدیل کرد.
وی افزود: باوجود تلاش دشمنان که نمی خواستند انقلاب ۴۰ سالگی خویش را ببیند، حالا در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و در دهه پنجم انقلاب برای تحقق مطالبات پرچمدار انقلاب تحت عنوان بیانیه گام دوم حرکت می نماییم.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: تمام مراسمات و جلساتی که سبقه ملی و جهانی و استانی دارند باید در شهر خمین بعنوان مرکز فرهنگی کشور برگزار گردد چونکه خمین خاستگاه انقلاب و اقلیم ۷ گانه ای است که امام راحل تا ۱۸ سالگی خویش را در این شهر گذراند و جا دارد یاد و نام و فرهنگ وی در این شهر و کشور گسترده شود.





منبع:

1400/11/03
14:29:01
5.0 / 5
646
تگهای خبر: استاندارد , دادستان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز