جای خالی یاد آیت الله هاشمی در تریبون های نماز جمعه کشور

جای خالی یاد آیت الله هاشمی در تریبون های نماز جمعه کشور به گزارش سنج نیوز جماران نوشت: غلامعلی رجایی اظهار داشت: هیچگاه از رویه حذف و طرد نیروهای خودمان به جایی نمی رسیم.



مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به عدم ذکر یاد سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه، اظهار داشت: گمان من این است که ریشه این برخورد با هاشمی، نگرانی و ترس از تفکر هاشمی است. ولی علی القاعده هاشمی نسخه نویس خوبی برای کشور بود. یعنی چاره خروج از بحران ها را خوب عرضه می کرد. مثلاً در همین قضیه برجام نسخه هاشمی جواب داد که گفته بود نباید به میانجی گری عمان دل خوش نماییم، بلکه باید خودمان مذاکره نماییم.

غلامعلی رجایی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به عدم ذکر یاد سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران، گفت: در این دوره و زمانه شگفتی بسیار است و یکی از آنها این که معمولاً ملت ها می کوشند داشته های خودشان را قدر بدانند و آنها را به دنیا و حتی تاریخ های پس از خودشان نشان بدهند. مثلاً ترک ها آتاترک را دارند که هنوز او را مطرح می کنند، ولی ما برعکس عمل می نماییم و تلاش در فراموشی شخصیت های کشور خودمان داریم و بنظر می رسد در مورد بعضی ها تعمد هست. شاید آقای هاشمی پر خطبه ترین امام جمعه تهران باشد
مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: شاید آقای هاشمی پر خطبه ترین امام جمعه تهران باشد. من در یادداشت های آقای هاشمی دیده ام، پس از حادثه ای که برای آیت الله خامنه ای بوجود آمده بود، امام امر نماز جمعه را به آقای هاشمی واگذار کردند و ایشان تقسیم می کرد که چه کسی به نماز جمعه برود و جالب است که نماز جمعه تهران را هم خود ایشان هماهنگ می کرده اند. قاعدتا آن موقع همه گوش ها به این بود که آقای هاشمی خطبه بخواند و شرایط کشور، منطقه و جهان را تحلیل کند. حدودا یکی از بخش های مورد توافق جامعه ایران در آن زمان، خطبه های آقای هاشمی بود.
ی تصریح کرد: اما در پنجمین سالگرد رحلت آقای هاشمی دیدیم که نه تنها در نماز جمعه تهران از ایشان یادی نشد و من ندیدم که عکسی بگذارند، بلکه صرفاً عکس دیگران را زدند. این شگفتی است که ستاد اقامه نماز جمعه لااقل از کسی که امام جمعه تهران بوده و تا سال 88 میلیونها نفر به مرور زمان پشت سر او نماز خوانده اند را تقدیر می کرد. تقدیر از هاشمی تقدیر از خودشان بود؛ یعنی چیزی به هاشمی و دیگرانی که از دنیا رفته اند اضافه نمی نماید. نمک نشناسی کسانی را نشان میدهد که یک زمانی مردم را به شنیدن خطبه ها دعوت می کردند و صلوات می فرستادند ولی جوری رفتار می کنند که انگار هاشمی در ایران و تهران نبوده و نماز جمعه هم اقامه نکرده است.

بیشتر بخوانید:
آیت الله هاشمی کشته شد؟/ ناگفته های محسن هاشمی از ابهامات حل نشده نقل قول هاشمی از آیت الله خامنه ای درباره فایده محدودیت زمانی دوره رهبری

رجایی اضافه کرد: حتی من انتظار داشتم به سبب شأن و وجاهتی که آقای هاشمی در بیان خطبه ها داشت و امام جمعه های کل کشور از تحلیل های ایشان استفاده می کردند، در بخشنامه ستاد ائمه جمعه نوشته می شد که سالگرد رحلت امام جمعه موقت تهران است و طلب فاتحه و ذکر خیری برای ایشان می کردند؛ چیزی از آنها کم نمی شد. ولی متأسفانه در حدی که من آگاه هستم دراین زمینه اقدامی نشده و مردم هم می دانند که این اقدامات چه ریشه ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: گمان من این است که ریشه این برخورد با هاشمی، نگرانی و ترس از تفکر هاشمی است. ولی علی القاعده هاشمی نسخه نویس خوبی برای کشور بود. یعنی چاره خروج از بحران ها را خوب عرضه می کرد. مثلاً در همین قضیه برجام نسخه هاشمی جواب داد که گفته بود نباید به میانجی گری عمان دل خوش نماییم، بلکه خودمان مذاکره کنیم؛ اگر ما استدلال و حرف برای گفتن داریم، حرف هایمان را می زنیم و چرا دیگری برود و حرف های ما را بزند؟! چیزی که ما هنوز به آن نرسیده ایم.
وی تصریح کرد: ما الآن در وین داریم توافق می نماییم ولی با چه وضعیتی است؟ می گفتند هرکس حرف از توافق بزند خائن به ملت است. الآن همه آن حرف ها را کنار گذاشته اند و دارند به سمت توافق می روند. من فکر می کنم عدم رویکرد به این روش ها است که این چیزها را پیش می آورد. من سفارش می کنم کسانی که دست اندرکار هستند خدا را در نظر بگیرند و بگویند خانواده آقای هاشمی برای این انقلاب زحمت کشیده اند و توقع داشتند در تلویزیون کشور و نماز جمعه های کشور از عزیز از دست رفته آنها یادی شود.
رجایی در انتها اظهار داشت: اگر این کار را انجام می دادند، بزرگی و قدرشناس بودن خودشان را نشان می داد. اگر قدر ندانند، اما خدا قدر زحمات بندگانش را می داند و او ناظر است. سفارش می کنم دست از این رویه های افراط و تفریط بردارند و بدانند که تا حالا این رویه ها به جایی نرسیده است.


۲۱۲۱۷


منبع:

1400/10/25
14:06:22
5.0 / 5
733
تگهای خبر: ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز