تصویب کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

تصویب کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 210 رای موافق با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافقت کردند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافقت کردند.
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: سیستان و بلوچستان و توجه به محرومیت آن از مباحث بسیار حائز اهمیت می باشد. اینکه ما باید به مناطق محروم دقت کنیم بحث جدی می باشد ما حامی سیستان و بلوچستان هستیم ولی باید دقت کنیم که با اذعان کارشناسان جنگ آینده در منطقه و جهان جنگ آب است. برهمین اساس معتقدیم این مساله باید گسترده دیده شود.
وی افزود: معتقد هستیم مجلس شورای اسلامی و دولت، کارشناسان و کمیسیون های تخصصی باید به این مساله بصورت اساسی بپردازند. موضوع مدیریت منابع آب از مباحث بسیار مهمست که مجلس شورای اسلامی و دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی مدیریت آب باید آنرا مورد توجه قرار دهند و نقشه آمایش سرزمینی ۱۰ سال آینده را در نظر بگیرند. منابع آبی ما محدود است باید اسناد بالادستی بحث آمایش سرزمینی را رعایت نماییم. ما مخالف آباد شدن سیستان و بلوچستان نیستیم اما باید در این عرصه به همه استانها نگاه عادلانه داشته باشیم.
در ادامه حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی بعنوان موافق کلیات این طرح اظهار نمود: تنها نقطه ای که در کره زمین بصورت مصنوعی خشک شده و به یک سرزمین سوخته تبدیل گشته سیستان و بلوچستان است. چونکه بدخواهان بشریت با ایجاد بند کمال خان دست به چنین اقدامی زدند.
وی افزود: این مساله سبب کوچ مردم شده است و باید دقت کنیم این طرح نه فقط سیستان و بلوچستان بلکه خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی را در بر می گیرد. ما انتظار داریم این طلسم شکسته شود و تمام نقاط ایران از دریای عمان برداشت کند. متاسفانه ما در این عرصه یعنی در برداشت آب دریای آزاد خودرا محروم و تحریم کرده ایم. دستگاهها و کارشناسان در این عرصه همچون مرکز پژوهش ها، سازمان آب و فاضلاب و دیگر دستگاهها با این طرح موافق هستند. رییس جمهوری چندین بار این مساله مهم را مورد تاکید قرار دادند برهمین اساس از همکاران درخواست می کنم با این طرح موافقت کنند.
محمدتقی نقدعلی در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: خدا را شاکریم که موضوع آب به بهانه انتقال آب در مجلس شورای اسلامی عنوان شد. قبل تر رییس مجلس عنوان کرده بود که سه اولویت مجلس آب، جمعیت و اقتصاد می باشد. این زشت است که منطقه ای همچون سیستان و بلوچستان در کنار آب باشد و تشنه باشد در صورتیکه کشورهای همسایه با بهره گیری از آب شیرین کن با آب دریا نیاز خودرا رفع می کند.
وی افزود: خیلی از استانها در کشور در این عرصه گرفتار مشکل هستند، اقدام ما باید اقدامی جامع باشد برای مثال این مساله در زمینه خوزستان و اصفهان نیز حائز اهمیت می باشد. انتقال آب به مناطق دوردست می تواند به آبخیزداری خوزستان و اصفهان ضربه وارد کند.
نماینده مردم خمینی شهر افزود: متاسفانه در بودجه سال ۱۴۰۱ برای احیای زاینده رود اعتباری در نظر گرفته نشده است. این در حالیست که دولت برای احیای زاینده رود به مردم وعده داده بود و این سبب ناامیدی مردم می شود. اگر مقرر است با بهره گیری از تکنولوژی های جدید درباب انتقال آب اقدامی صورت گیرد معتقدیم که اقدام باید اقدامی جمعی باشد. البته همگی معتقد هستیم استان سیستان و بلوچستان در اولویت است و همه باید به مناطق محروم رسیدگی نماییم، اما طرح جامعی برای مدیریت منابع آب و حکمرانی در عرصه آب ارائه شود تا همه ایران نیز شاهد رفع اشکال در این عرصه باشیم.
سید مهدی پاک مهر نیز در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: با موضوع انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان موافق هستیم نه فقط برای سیستان و بلوچستان بلکه برای تمام استان هایی که امروز گرفتار بحران آب شده اند. متاسفانه میزان بارندگی در کشور ما کاهش پیدا کرده و اقلیم کشور به اقلیم خشک و نیمه خشک تبدیل گشته است. بحران خشکسالی در خیلی از مناطق کشور دیده می شود.
وی افزود: مردم خیلی از مناطق تشنه هستند برای مثال ۳۰۰ روستای خراسان شمالی گرفتار مشکل آب هستند و بیش از ۸۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود. لازم است نمایندگان با کلیات این مساله موافقت کنند تا مشکل آبرسانی سیستان و بلوچستان رفع گردد.
نماینده دولت نیز اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرد و از موافقت وزارت نیرو، مرکز تحقیقات و کارشناسان با این طرح آگاهی داد.
وی همین طور اظهار داشت: این طرح بار مالی ندارد و اساسا بعنوان اقدام مشابه وزارت نیرو مورد توجه قرار بگیرد.
در اختتام هم ایری سخنگوی کمیسیون عمران اظهار نمود که آب اولویت استان سیستان و بلوچستان است، در این طرح می خواهیم از دریای آزاد آب برداشت نماییم چونکه حالا شاهد وضعیت بحرانی در آب های زیرزمینی هستیم. برداشت آب از دریای عمان، برداشت آب از اقیانوس و دریای آزاد است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح موافقت کنند.
در اختتام کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان توسط محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد و با ۲۱۰ رای موافق نمایندگان همراه شد.



1400/10/07
18:48:48
5.0 / 5
813
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , تحریم , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز