ارزیابی دیوان محاسبات از عملكرد طرح های مرتبط با ناوگان حمل و نقل عمومی

ظرف ۳ سال فقط ۱۱ درصد از خطوط مصوب مترو نوسازی شده اند

ظرف ۳ سال فقط ۱۱ درصد از خطوط مصوب مترو نوسازی شده اند سنج نیوز: از طرف دیوان محاسبات گزارش «عملکرد طرح های در رابطه با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال 1396 الی 1399» ارائه شد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش «عملکرد طرح های در رابطه با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹» تهیه شده است که در آن ترک فعل مسئولین، عدم اجرای بموقع احکام در رابطه با حوزه حمل و نقل شهری و عدم پرداخت سهم حمل و نقل از منابع بودجه ای و منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانه ها در سنوات اخیر، مورد تذکر قرار گرفت.
در گزارش دیوان محاسبات کشور آمده است که در ضمن سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ بیش از ۸۰ درصد اعتبارات مربوط به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نسبت به اعتبارات اصلاحی، تخصیص داده شده است در صورتیکه سازمان حمل و نقل عمومی کشور فقط ۶ درصد از آنرا مصرف و ۹۴ درصد دیگر را به شهرداری های سراسر کشور حواله کرده تا صرف موافقت نامه های مبادله ای سازمان برنامه و بودجه شود.
این گزارش نشان میدهد که از ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل هدفمندی یارانه ها بین سالهای ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ سهم حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است. ضمن این که عملکرد این سازمان در اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بخش های خصوصی و تعاونی و شهرداری ها برای انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری فاقد عملکرد است.
دیوان محاسبات کشور بیان می دارد که از محل پرداخت یارانه سود تسهیلات به نوسازی ناوگان مینی بوسرانی فقط ۳۰ درصد اهداف نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه مینی بوس پیش بینی شده محقق شده است.
همین طور مصوبه شورای اقتصاد درباب جایگزینی و نوسازی ناوگان تجاری و مسافری دیزلی با هدف نوسازی ۱۹۰۰ اتوبوس شهری و ۶۴ درصد از اهداف پیش بینی شده برای خرید اتوبوس از محل فروش اوراق مشارکت اجرائی نشده است.
این گزارش حکایت از آن دارد که بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری بوسیله دریافت تسهیلات کم بهره بتازگی شروع شده است.
گزارش دیوان محاسبات کشور نشان میدهد که درباب نوسازی ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی پایه گازسوز، تنها ۶۱ دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده یعنی حدود ۰.۰۴ درصد از اهداف مصوبه شورای اقتصاد محقق شده است.
نوسازی خطوط مترو نیز وضعیت مطلوبی ندارد و از سال ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ حدود ۱۱ درصد از کل خطوط مصوب راه اندازی و ۱۳ درصد از تعداد واگن های پیش بینی شده وارد چرخه شده است.
گفتنی است ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی به ترتیب با ۲۵ درصد و ۱۶ درصد سهم قابل توجهی از حمل و نقل عمومی را دارند و گزارش دیوان محاسبات کشور حکایت از این دارد که ۶۳ درصد ناوگان تاکسیرانی، ۸۳ درصد ناوگان اتوبوسرانی و ۸۵ درصد ناوگان مینی بوس رانی کشور فرسوده است. این در حالیست که تنها ۳۷ درصد از طول خطوط مترویی مصوب قانونی، به مرحله بهره برداری رسیده است. بدین سبب باتوجه به افزایش قیمت خوردو و تمایل جهت استفاده از حمل و نقل عمومی و ترک فعل مسئولان در نوسازی و بازسازی این ناوگان، اتخاذ تدابیر فوری و ارائه طرح های تامین مالی لازم است.




منبع:

1400/09/28
12:28:59
5.0 / 5
748
تگهای خبر: اقتصاد , حمل و نقل عمومی , خرید , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز