یك كارشناس مسائل بین الملل:

داشتن اراده مشترک برای احیای برجام کافی نیست

داشتن اراده مشترک برای احیای برجام کافی نیست یک کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: وجود اراده مشترک عنصر کافی برای احیای برجام نیست و لزوم رسیدن به فهم مشترک درباره چگونگی حل مساله نیز حائز اهمیت می باشد که طرفین باید بدون فوت وقت به سمت آن حرکت کنند و نگذارند که فرصت باقی مانده از دست رود.


رضا ذبیحی در گفت و گو با ایسنا درباب ارزیابی اش از نتایج هفتمین دور مذاکرات وین اظهار داشت: ایران با وجود تغییر دولت و تغییر تیم مذاکره کننده در دور هفتم مذاکرات هسته ای نیز نشان داد که اراده لازم برای حصول توافق را دارد، اما علی رغم این که طرفین و خصوصاً ایران همچون گذشته دارای اراده لازم برای حصول توافق هستند، اما بنظر می رسد آنها همچنان در حوزه رسیدن به فهم مشترک در نحوه حل مسئله با یکدیگر اختلافات کم و بیش پررنگی دارند.
این استاد دانشگاه افزود: طبق اظهارات آقای باقری مذاکره کننده ارشد ایران، مذاکرات بعد از اختتام شش دور ابتدایی به توافقاتی نزدیک شده بود و الان مذاکره درباب پیش نویس قبلی ادامه دارد و ایران باتوجه به تغییر دولت برخی دغدغه های شکلی و محتوایی دارد که مایل است آنها نیز حل شود.
این کارشناس مسائل بین الملل اشاره کرد: طبق سخنان ایشان درباب دغدغه های اصلی ایران یعنی گرفتن تضمین از آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام و نیز انجام راستی آزمایی بدین صورت که آمریکا تعهد خودرا برای رفع تحریم به درستی انجام دهد، در شش دور ابتدایی توافقاتی انجام شده است و بنظر می رسد در دور هفتم برخی مسائل شکلی و محتوایی درباب نحوه تامین خواسته های ایران مطرح بوده است.
ذبیحی اضافه کرد: البته ایران خواسته ای فراتر از برجام ندارد، ولی تاکید دارد که برای آنکه شرایط بازگشت مجدد آمریکا به آن فراهم گردد، نیاز است که این کشور تضمین دهد که باردیگر این توافق را نقض نخواهد کرد. چون ایران تعهدی را نقض نکرده است که بخواهد تعهدی اضافه کند، بلکه کشور نقض کننده یعنی آمریکا باید این اطمینان را بدهد که قرار نیست باردیگر تعهد را زیر پا بگذارد.
وی در پاسخ به این پرسش که "بر اساس اعلام رییس تیم مذاکره کننده ایران، تهران در جریان این مذاکرات در دو موضوع لغو تحریم ها و مسائل هسته ای متونی را به طرف مقابل ارایه داده است واکنش طرف مقابل همچون واکنش های رسانه ای آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟" اظهار داشت: طبق برخی گزارش ها آمریکا در خلال مذاکرات انعطافی از خود بروز نداده است و حتی گمان می رود که همین مورد موجب اختتام نسبتا سریع این دور از مذاکرات هسته ای شده است و بنظر می رسد این مساله ناشی از همان مبحث عدم فهم مشترکِ قابل اتکاء میان طرفین درباره نحوه حل و فصل مشکل است.
ذبیحی افزود: واکنش رسانه ها شامل داخلی و خارجی نیز نوعی ابراز تردید نسبت به خوش بینی اولیه درباره سرنوشت احیای برجام است که آن نیز ناشی از همین مباحثی است که درباب عدم فهم مشترک ایجاد شده است.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص این که " تعدادی از رسانه های غربی، به نقل از مقامات طرف های مقابل ایران در این مذاکرات مدعی هستند که تیم ایران متوجه فوریت شرایط نیست و یا خواسته های ایران ناامیدکننده و زیاده خواهانه است. نظرتان در مورد اینگونه تحلیل ها و تلاش این رسانه ها برای انداختن توپ در زمین ایران را چه طور ارزیابی می کنید؟" اظهار داشت: قطعا جنگ روایت ها در فضای رسانه ها و خصوصاً از طرف طرف غربی وجود دارد و حتی طرف های مذاکره کننده از این ابزار بعنوان یک اهرم فشار استفاده می نمایند.
وی اشاره کرد: بدون تردید تیم مذاکره کننده ایرانی نسبت به فوریت و اهمیت حیاتی عنصر زمان آگاهی دارد، برای اینکه عدم حصول توافق در این مرحله بدین معنا نخواهد بود که همین فرصت در آینده نیز به همین میزان حفظ شده و وجود خواهد داشت.
این پژوهشگر روابط بین الملل در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این که کوشش های مقامات صهیونیستی در به بن بست کشاندن این مذاکرات و فشارهای آنها بر توقف انجام این مذاکرات را چه طور ارزیابی می کنید ؟" اظهار داشت: قطعا اسرائیل تمام تلاش خودرا کرده و همچنان به آن ادامه می دهد تا مانع از حصول هر گونه توافقی گردد.
وی اضافه کرد: اسرائیل تنها رژیمی در صحنه بین المللی است که از احیای برجام بطور کامل متضرر می شود و تنها موجودیتی است که از شکست مذاکرات وین سود می جوید و پس کوشش های خودرا در همه عرصه ها از رسانه ای گرفته تا سیاسی دنبال خواهدنمود تا مانع از احیای برجام شود.
ذبیحی اشاره کرد: این در حالی است که تمامی کشورهای مذاکره کننده در وین از احیای برجام بطور مطلق سود خواهند جست. بدین سبب لازم است که این کشورها علاوه بر توجه به شاخص مهم اراده مشترک، در جهت حصول فهم مشترک برای حل و فصل مساله گام بردارند و مانع شوند که چنین فرصتی با سهل انگاری از بین برود که در نهایت به جز خوشی اسرائیل نتیجه دیگری برای شرکای فعلی و سابق برجام نخواهد داشت.



1400/09/17
10:05:30
5.0 / 5
696
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز