انتقاد تند حقیقت پور از واکنش شلخته مسئولان به حمله سایبری

انتقاد تند حقیقت پور از واکنش شلخته مسئولان به حمله سایبری به گزارش سنج نیوز سایت مدارا نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: دشمن اذعان دارد که حمله سایبری بوده اما در داخل می گویند که مشکل نرم افزاری است



منصور حقیقت پور، نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در مورد حمله سایبری رخ داده و اختلال به وجود آمده در سامانه سوخت رسانی، اظهار داشت: «یکی از جلوه های جنگ های امروز، جنگ سایبری است. همه مسئولان، مقامات نظامی و امنیتی و سیاسی و دنیا این را می دانند. اساسا ما باید قابلیت های مان را در زمینه پدافندی و آفندی ارتقا دهیم. همانطور که در زمینه موشکی و پهپاد پیشرفت های قابل توجهی داشتیم باید در زمینه حملات سایبری و مقابله با آن هم کوشش های جدی در امتداد پیشرفت انجام گیرد. پهپاد جلوه ای از جنگ های جدید است. امروز جنگ رسانه ای، سایبری و مجازی بعنوان بدیل های برای جنگ های کالبدی و لشکرکشی ها و ارتش های نظامی استفاده می شود. ما هم باید در این عرصه ها قابلیت های مان را بالا ببریم.»
*کاش به غیرت آقایان بربخورد
او افزود: «متاسفانه به علت شلختگی در نظام جمهوری اسلامی ما هنوز قابلیت مناسب در زمینه سایبری پیدا نکرده ایم. کاش به غیرت آقایان بر بخورد. به علت شلختگی در نظام جمهوری اسلامی نتوانستیم در زمینه سایبری قابلیت های خودرا افزایش دهیم. حالا این شلختگی به چه معناست؟ دبیر شورای عالی فضای مجازی شب گذشته در واکنش به اختلال های پیش آمده در جایگاه های سوخت، اعلام می کند که حمله سایبری اتفاق افتاده است. رئیس بخش انفورماتیک پالایش و پخش اعلام می کند که اشکال نرم افزاری رخ داده است. وزیر کشور یک حرفی می زند، رئیس سازمان پدافند غیرعامل حرف دیگری می زند.»

*در زمان بحران یک نفر حرف بزند
حقیقت پور اضافه کرد: «آقایان در بحران یک نفر باید حرف بزند. از الان باید تصمیم بگیرند که هر زمان اتفاقی افتاد یک نفر باید اظهارنظر کند. یا باید علی شمخانی بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی صحبت کند یا باید فیروزآبادی اظهارنظر کند یا سردار جلالی توضیح دهد... به هر حال یک نفر باید صحبت کند نه اینکه چندین نفر حرف های متفرق و متفاوت بزنند.»
این نماینده سابق مجلس و مشاور علی لاریجانی اشاره کرد: «اگر کوتاهی یا قصوری در تامین امنیت شبکه سوخت وجود داشته، مسئولان ذی ربط باید تنبیه شوند چونکه این مساله قابل قبول نیست. گفته می شود نرم افزار و سخت افزار ما برای ۱۵-۱۶ سال قبل است. این توجیه است چونکه باید این نرم افزار یا سخت افزار ارتقا امنیتی پیدا می کرده است.»
حقیقت پور با اشاره به لزوم پاسخ دهی به اینگونه حملات اظهار داشت: «البته باید اول به دنبال انسجام بود. یک نفر باید پاسخگوی این جنگ باشد. نظام باید در این عرصه تصمیم بگیرد و باقی باید تابع باشند. خود آمریکایی ها و اسراییلی ها اذعان دارند حمله سایبری بوده، بعد در داخل می گویند که مشکل نرم افزاری است.»
او با تاکید بر عکس العمل و عمل متقابل توضیح داد: «بحث بعدی این است که زدی ضربتی، ضربتی نوش کن. مقامات ما باید در اسرع وقت جواب بدهند. اگر آمریکا بوده یا اسراییل بوده باید مسئولان پاسخ دهند. ما فعلا این دو را متهم می دانیم و انتظار داریم که مسئولان انتقام بگیرند. باید برخورد قاطع کرد. ضربه دوم باید از ضربه اول بزرگتر باشد. ضربه سایبری جمهوری اسلامی ایران باید بزرگتر از ضربه سایبری دشمن باشد چونکه اگر این طور نباشد ما باخته ایم.»
23219


منبع:

1400/08/05
17:46:56
5.0 / 5
972
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز