یك استاد دانشگاه تشریح كرد

هدف برگزاری نشست بروکسل

هدف برگزاری نشست بروکسل یک استاد دانشگاه اظهار داشت: هدف از برگزاری نشست بروکسل بازگشت طرفین به تعهدات شان و تشویق ایران برای اجرای تعهداتش است.


مهدی ذاکریان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: تا یک ماه پیش ابتکار عمل در مسئله برجام و فعالیتهای هسته ای و ارتباط با آژانس در دست ایران بود. ایران به همه تعهداتش عمل کرده بود و انتظار داشت با تغییر مدیریت سیاسی در ایالات متحده آمریکا آنها به تعهدات شان برگردند و این خواسته ۱+۴ هم بود.
وی با اعتقاد به اینکه «ابتکار عمل از دست ایران خارج شده است» تصریح کرد: معتقدم بحث های جزیی درباره بازگشت به برجام و چگونگی اجرای برجام و غیره باید در مذاکرات کارشناسی و سیاسی مطرح شود نه در سخنرانی ها و موضع گیری های داخلی. این که در رسانه ها مقامات ارشد صحبت هایی کنند امکان دارد باعث خسارت شود.
این کارشناس مسایل بین الملل ضمن اشاره به سفر اخیر انریکه مورا معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و تصمیم دو طرف برای برگزاری یک دور مذاکره در بروکسل اظهار نمود: این سفر یک پیام قاطع نه از سوی ۱+۴ بلکه از سوی ۱+۵ داشت که اگر ایران مسئله اش برای بازگشت به مذاکرات را حل نکند، پیامدهایی خواهد داشت که مهم ترین آن زنده شدن قطعنامه های سازمان ملل ضد ایران است. شاید برخی بگویند آمریکا که کلا ایران را تحریم کرده است دیگر نباید از بازگشت تحریم های سازمان ملل نگران بود، اما مسئله این است که تحریم های آمریکا هر چند اجرا شد اما مشروعیت بین المللی نداشت و حتی دولت های روسیه، چین و اروپایی ها از تصمیم آمریکا حمایت سیاسی نکردند که همین مسئله مشکلات زیادی برای اعتبار بین المللی آمریکا به همراه داشت.
ذاکریان هدف از برگزاری نشست بروکسل را "بازگشت طرفین به تعهداتشان و تشویق ایران برای اجرای تعهداتش" دانست و اظهار داشت: در گذشته در مذاکرات این بحث بود که آمریکا به تعهداتش برگردد اما این دفعه از طرفین خواسته می شود که به تعهداتشان باز گردند؛ با این تفاوت که آمریکا با موضع برتری نسبت به قبل وارد می شود. ما می دانیم که آمریکایی ها درباره ظرفیت و توان برنامه هسته ای ایران دروغ می گویند و امکان دارد حتی در آینده به تعهدات شان به خوبی و مطلوب عمل نکنند.
وی هم چنین درباره مواضع برخی مقامات ایرانی، تاخیر در مذاکرات و حمایت عربستان از سیاست اسراییل اضافه کرد: اینها دست به دست هم داده اند تا موضع فشار ضد ایران در یک ماه گذشته تقویت شود.
این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به اینکه اساسا در این دور از مذاکرات امکان دریافت تضمین از آمریکا و اروپا برای پایبندی شان به تعهدات وجود دارد؟ اظهار داشت: این برمی گردد به اینکه طرفین متقاعد شده باشند که احتیاج به تعهدات بین المللی وجود دارد یا نه. طرفین باید به سمت تعهدات با ضمانت بروند به صورتی که اگر از آنها عدول کنند برای شان خسارت در بر داشته باشد. اما اگر مذاکره برای وقت تلف کردن باشد آینده خوبی برای برجام متصور نیست.
ذاکریان خاطرنشان کرد: این دفعه باید در مسئله دریافت ضمانت برای اجرای تعهدات دقت بیشتری باشد و مبحث ارجاع به کمیته حل اختلاف مطرح نباشد، مثلاً در مرجع بالاتری مثلاً دیوان بین المللی دادگستری یا شورای امنیت مسئله بررسی شود یا پیشبینی خسارت نقض تعهدات را داشته باشند، البته در برجام این پیشبینی به این صورت شده بود که در صورت نقض تعهدات بازگشت به فعالیتهای هسته ای ایران به اختیار خود صورت گیرد اما برای طرف های مقابل این پیشبینی صورت نگرفته بود و باید در توافق بازگشت به برجام بر سر این مسئله به یک فرمول مناسب رسید.




منبع:

1400/08/01
10:06:25
5.0 / 5
592
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز