انتقاد یك روزنامه از مجلس یازدهم:

هر روز پنهانکار تر از روز گذشته می شوید

هر روز پنهانکار تر از روز گذشته می شوید روزنامه شرق نوشت: تعداد غیرعلنی ها و محرمانه های مجلس یازدهم روزبه روز زیادتر می شود. از بودجه تا سیاست خارجی و حتی قیمت گذاری برای فولاد همه پشت درهای بسته.


فقط سه جلسه غیرعلنی در همین دو هفته اخیر برگزار شده است؛ آن هم در مجلسی که از همان ابتدا با ادعای شفاف کردن آرای نمایندگان روی کار آمده است. آش آن قدر شور شده که حتی صدای خود نمایندگان را هم درآورده است. مالک شریعتی، نماینده تهران، سه شنبه 20 مهر در تذکری اظهار داشته بود: باید طرح شفافیت آرای نمایندگان که رئیس مجلس آنرا بعنوان نخستین نفر امضا کرد و به شکلی طراح آن بود، در دستور کار مجلس قرار گیرد و از هیئت رئیسه تقاضا دارم رای گیری درمورد آن هم به صورت شفاف و علنی صورت گیرد. تعداد جلسات غیرعلنی مجلس زیاد شده و این خلاف شفافیت است و میتوان بعضی از موضوعات را در فراکسیون بیان کرد و به جمع بندی رسید». طبق اصل ۶۹ قانون اساسی، مذاکرات مجلس باید علنی باشد و گزارش کامل آن از راه رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود و تنها در شرایط اضطراری، درصورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا ۱۰ نفر از نمایندگان، جلسه غیرعلنی تشکیل می شود. اما به نظر می آید در این روزها مدام دایره شمولیت شرایط اضطراری گسترده می شود. از جلسات پیش بررسی رای اعتماد و حواشی مالی وزیر پیشنهادی نفت تا حتی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تا بررسی بودجه 1400 با حضور رئیس سازمان برنامه وبودجه، تفریغ بودجه 99 با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات و حتی مصوبه کمیسیون قضایی درباره محرمانگی اموال مسؤلان و حالا حضور وزیر خارجه در مجلس که علنی برگزار شده، حاکی از این است که گویا یک میل به محرمانگی و غیرعلنی بودن بر مذاکرات و مصوبات مجلس اصولگرایان سایه افکنده است. این در شرایطی است که مجلس یازدهم با شعار شفافیت روی کار آمد و یکی از دغدغه های ادعایی اش که پس از یک سال هنوز به سرانجام نرسیده، طرح شفافیت آرای نمایندگان بود؛ طرحی که هر هفته اعلام می شود در دستور کار قرار گرفته اما خبری از آن نمی گردد. این طرح ابتدای هفته گذشته جزء برنامه های در دستور کار مجلس اعلام گردید اما خبری از ورودش به صحن نشد. حالا باز این هفته نامش در میان عناوین اعلامی برای صحن مطرح گردیده است. باید منتظر ماند و دید طرحی که اصولگرایان بابت عدم تصویبش حسابی به مجلس نیمه اصلاح طلب- اعتدالی نیمه اصولگرای پیشین تاختند، چه سرانجامی پیدا خواهد کرد! هفته گذشته جلسه با رئیس سازمان برنامه وبودجه درباره بودجه سال آینده غیرعلنی برگزار گردید. نمایندگان بعدا یک به یک گزارشی درباره محتوای این جلسه غیرعلنی عرضه کردند؛ اما در نهایت هم مشخص نشد که چرا جلسه درباره بودجه باید غیرعلنی برگزار گردد. همان وقت یکی از نمایندگان خبر از کسری 50 درصدی بودجه داده بود، احیانا یکی از علل مخفی برگزارشدن جلسه همین بوده است. پس از آن هم البته جلسه تفریق بودجه 99 غیرعلنی برگزار شد.
در زمان رای اعتماد به کابینه هم مجلس دو بار جلسه غیرعلنی برگزار کرد؛ یکی پیش جلسه بررسی رای اعتماد که کاملا غیرعلنی بود و یکی هم زمان بررسی ادعاهای الیاس نادران درباره برخی مسائل مالی مطرح شده درباره جواد اوجی، گزینه وزارت نفت که مجلس یک جلسه غیرعلنی کوتاه برگزار کرد. نادران در نشست علنی رای اعتماد گفته بود با عنایت به استعلامی که از مراجع ذی صلاح گرفتم، مشخص شد که اوجی 9 مورد اموال دارد؛ ازاین رو باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید، تأمل کرد. پس از آن بود که با درخواست نمایندگان مجلس یازدهم، جلسه بررسی ادعاهای نادران به صورت غیرعلنی برگزار شد.
مجلس پس از ماجراهای افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان هم یک جلسه غیرعلنی با سردار قاآنی برگزار کرد. طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هم بار اول غیرعلنی برای خروج طرح از ذیل اصل 85 رای آورد و بار دوم در جلسه علنی رای نیاورد. از این رو همچنان طرح صیانت از فضای مجازی بر مبنای اصل 85 در کمیسیون مشترک و به صورت پنهانی تصویب و اجرا خواهد شد. برخی نمایندگان مجلس همچون اعضا و نزدیکان جبهه پایداری اصرار دارند که با وجود مخالفت های مردم با این طرح آنرا به سرانجام برسانند. مجلس حتی برای قیمت گذاری فولاد هم جلسه غیرعلنی برگزار کرده است. سال قبل سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از جلسه یک ساعته غیرعلنی درباره مسائل وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع داده بود. در آن نشست طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نرخ گذاری فولاد بررسی گردید. مجلس درباره ترور شهید فخری زاده هم جلسه غیرعلنی برگزار کرده بودند. سلیمی، نماینده مجلس معمولاً یکی از افرادی است که بعدا درباره محتوای جلسات غیرعلنی با خبرنگاران صحبت می کند. او پس از آن جلسه گفته بود که جمع بندی جلسه این بود که مجلس به روند بازرسی های آژانس خوش بین نیست و به بازرسان این سازمان مشکوک است؛ چونکه منشأ خیلی از اتفاقات تلخ و ترور دانشمندان هسته ای کشورمان را همین رژیم بازرسی های آژانس می داند. مورد آخر هم درباره میل به محرمانگی که خودش را در مصوبات مجلس نشان داده است، مصوبه کمیسیون قضایی مجلس درباره عدم انتشار اموال مسؤلان بوده است. واکنش ها و اعتراضات به این مصوبه تا حدی بوده که بعید به نظر می آید در صحن رای بیاورد و حتی با مخالفت هایی از درون خود مجلس روبه رو شده است. باآنکه خود نمایندگان یا مدعی اند که این مصوبه در ارتباط با مجلس هشتم است یا در مجمع تصویب شده و برای همین نمی گردد قید محرمانگی را از آن برداشت. قالیباف روز گذشته دراین باره گفته است: مجلس یازدهم درباره محرمانه بودن اموال مسؤلان هیچ مصوبه ای نداشته و نمایندگان در این خصوص تصمیمی نگرفتند. این تصمیم در ارتباط با مجلس هشتم است و در فرآیند دیگری بررسی و تصویب شده است. 23302

1400/07/26
09:02:56
5.0 / 5
1174
تگهای خبر: اصولگرایان , رئیس جمهور , روزنامه , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز