بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه

بیانیه سفارت الجزایر به مناسبت کشتار ۱۷ اکتبر الجزایری ها به دست پلیس فرانسه به گزارش سنج نیوز الجزایر هر ساله یاد و خاطره کشتار هفدهم اکتبر 1961 را گرامی می دارد. روزی که یادآور رفتار کشور استعمارگر فرانسه در سرکوب معترضان الجزایری و انداختن آنها به داخل رود سن در پاریس است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سفارت الجزایر در ایران در گرامی داشت ۱۷ اکتبر در اطلاعیه ای می افزاید: در این روز بیشتر از 50 هزار شهروند الجزایری در شهر پاریس و اطراف آن، طی فراخوان اتحادیه حزب جبهه آزاد ملی در فرانسه از خانه ­ها بیرون آمدند تا اعتراض خویش را به قانون منع آمد و شد که نیروهای امنیتی فرانسه صرفا در مورد الجزایری ­ها اعمال می­ کردند، اعلام نمایند. و هم برای مطالبه استقلال کشورشان که حدود 7 سال بود از مبارزه مسلحانه برای بدست آوردن آن می­ گذشت.
پلیس فرانسه به فرمان موریس بابون، رئیس پلیس آن زمان، ورودی­ ایستگاه­ های مترو و خصوصاً میدان اپرا را بستند، چونکه قرار بود که معترضان در آنجا جمع شده و راهپیمایی اعتراضی خویش را در امتداد خیابان­ های پاریس ادامه دهند. سرکوب و خشونتی که پلیس فرانسه در آن روز به­ کار گرفت، صدها کشته برجای گذاشت، و باوجود این که سازمان امنیت به کشته شدن تنها دو نفر اذعان نمود، اما تاریخ­نگاران و ناظران این فجایع، تاکید می ­کنند که رفتار وحشیانه پلیس فرانسه بیشتر از 300 کشته، و بیشتر از 1000 زخمی برجای گذاشت و به زندانی شدن نزدیک به 14 هزار الجزایری انجامید.
سالها کشور فرانسه کشتار 17 اکتبر 1961 را به­ طور رسمی انکار می­ نمود، تا این که رئیس جمهور سابق فرانسه، فرانسوا اولاند طی یک سخنرانی در دسامبر 2012 در الجزایر، بدون هیچ عذرخواهی به این واقعه اعتراف نموده و اظهار داشت: "فرانسه با هشیاری تمام به تراژدی سرکوب خونین شهروندان الجزایری که برای مطالبه استقلال خود تظاهرات می ­کردند، اعتراف می ­کند". و این اولین اقرار رسمی فرانسه به این قتل­ عام بود.
همچنین، رئیس جمهوری کنونی فرانسه، امانوئل مکرون، در سال 2018 اعتراف کرد که آنچه در جریان تظاهرات 17 اکتبر 1961 در مورد شهروندان الجزایری اتفاق افتاد، یک "سرکوب شدید" به ­شمار می­ رود. وی همچنین، ضمن تاکید بر ضرورت مواجهه فرانسه با گذشته استعماری خود به عنوان یک شرط برای بهبود روابطش، در صفحه توئیتر خود نوشت: "جمهوری فرانسه می­ بایست با گذشته نزدیک خود که همچنان درحال سوختن است، مواجه شود". به تعبیر وی، این مسأله "شرط اساسی برای داشتن آینده­ای مسالمت­ آمیز با الجزایر و شهروندان الجزایری­ الأصل" است.
مورخان فرانسوی هم راجع به این قتل ­عام سخن گفته­ اند. برجسته­ ترین ایشان، "جان لوک اینودی" است که در یادداشتی که در تاریخ 20 می 1998 در روزنامه لوموند منتشر کرد، می­ نویسد که در اکتبر 1961 " در شهر پاریس قتل ­عامی رخ داد که نیروهای پلیس فرانسه به دستور موریس بابون مرتکب آن شدند".
خود فرانسوی ­ها هم برای جاودان نمودن قتل­ عام 17 اکتبر، یک تابلوی بزرگ روی پلی در مونت سنت میشل نصب نمودند، که بر روی آن نوشته شده بود: "در روز 17 اکتبر 1961 نیروی پلیس، شهروندان الجزایری را از اینجا به درون رود سن پرت می­ کرد"، اما این تابلو از آنجا برداشته و قبل از نصب باردیگر آن تخریب شد. در کنار این موارد، می­ توان به تأسیس "انجمن مبارزه با فراموشی 17 اکتبر 1961" اشاره نمود.
برای پاسداشت حافظه تاریخی، "انجمن مبارزه با فراموشی 17 اکتبر 1961" تأسیس شد تا برای نسل جدید الجزایر یادآور مبارزه پدرانشان ضد استعمار فرانسه باشد، و برای فرانسوی ­ها هم یادآور جنایاتی باشد که در حق مردم الجزایر مرتکب شدند، و به جهت اینکه بدانند گرد زمان جنایات بشری را نمی­ پوشاند.




منبع:

1400/07/24
12:54:07
5.0 / 5
728
تگهای خبر: ایران , رئیس جمهور , روابط , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز