جزئیات دیدار مهم زاکانی با رئیس سازمان پدافند غیرعامل

جزئیات دیدار مهم زاکانی با رئیس سازمان پدافند غیرعامل سنج نیوز: تسنیم نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: احصای دارایی ها، تهدیدات و صدمه پذیری ها در شهر تهران منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل است که با عنایت به پیشرفت ۸۰ درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شده و به سرانجام برسد.



سردار غلامرضا جلالی در دیدار با علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز جمعیت در مناطق شهری افزایش قابل ملاحظه ای یافته و هر روز هم بر حجم آن اضافه می شود، عنوان کرد: با عنایت به این افزایش جمعیت و به دنبال آن انباشت دارایی ها و زیرساخت های حساس، حیاتی و مهم در شهرها، تأمین امنیت شهرها و تقویت تاب آوری و پایداری زیرساختهای شهری برای تداوم خدمت رسانی به شهروندان در جهت ارتقای کیفیت زیستی شهرنشینی بخصوص در مواقع بحران، اهمیتی دوچندان یافته است.
وی افزود: با درک این موضوع، اهمیت رعایت ضوابط و الزامات پدافند غیرعامل در شهرها بخصوص در شهری مانند تهران، به جهت جایگاه ویژه سیاسی، اجتماعی، ملی و بین المللی بیشتر از پیش است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تکیه بر اهمیت احصای یک تصویر روشن از دارایی ها، تهدیدات و صدمه پذیری ها در شهر تهران، اظهار داشت: دستیابی به چنین ارزیابی منوط به تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل شهر تهران است که با عنایت به پیشرفت 80 درصدی مطالعات آن باید در اسرع وقت تکمیل شده و به سرانجام برسد.
سردار جلالی ضمن اشاره به ضرورت تهیه طرح واکنش اضطراری برای شهر تهران، تصریح کرد: امروزه همه کلانشهرها بخصوص در کشورهای توسعه یافته در مقابل بحران ها و مخاطرات احتمالی از طرح های انتقال جمعیت برخوردار می باشند که نمونه آنها را بارها در تخلیه شهرهای آمریکا در مواقع وقوع طوفان ها دیده ایم. بنابراین کلانشهر تهران هم باید شرایط اسکان اضطراری حداقل سه میلیون نفر از جمعیت خویش را در شعاع 60 کیلومتری فراهم آورد که در این میان استفاده دو منظوره از فضاهای باز شهری در پارکها و بوستانها، یک راهبرد اساسی است.
وی در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از تاسیسات زیرسطحی و کانالهای مشترک انرژی در شهرها خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در شهرهای مشهد، اصفهان و همینطور برخی بزرگراه‎ های تهران، نمونه های خوب و موفقی در زمینه حفاظت از این زیرساخت هاست که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن اشاره به توسعه هوشمندسازی شهرها در جهان و حرکت به سمت شهرهای هوشمند، تصریح کرد: به مدد فناوری، شهرهای هوشمند به افزایش رفاه و کیفیت زندگی کمک شایانی توجهی خواهند داشت، ولی باید در کنار فرصت ها به تهدیدات آن هم اشراف داشت. تهدیدات سایبری و خطر نفوذ و اشراف بخشی از موارد است که باید به آن توجه جدی داشت.
سردار جلالی افزود: با عنایت به توسعه و گسترش مجتمع های بزرگ مقیاس تجاری، مسکونی و اداری در شهر تهران، تهیه طرح پاسخ به حوادث در ابتدای طراحی تا بهره برداری از آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همینطور ضمن اشاره به ظهور و بروز تهدیدات نوین (CBRNE) در شهرها بر اهمیت آمادگی و تجهیز مدیریت شهری برای مقابله با چنین حوادث و بحران هایی تصریح کرد و اضافه کرد: در این حوزه، تجهیزات مقابله با حوادث زیستی، شیمیایی و پرتویی در اختیار 5 ایستگاه آتش نشانی در تهران قرار گرفته است که امیدواریم این روند، تا دستیابی به سطح قابل قبول تعداد ایستگاه های مجهز ادامه یابد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تکیه بر اهمیت وجود فرمانده واحد شهری در بحث دفاع غیرنظامی در شهرها، متذکر شد: باید برای اداره یک حادثه در یک شهر، از جایگاهی قویتر از مدیریت استفاده نماییم که همان فرماندهی است. از همین رو ما در سند پدافند شهری، فرمانده واحد را برای مقابله با حوادث و تهدیدات در نظر گرفته ایم و زیرساخت های حیاتی شهری هم باید از یک مرکز واحد کنترل و فرماندهی شوند.
وی افزود: تحقق این امر نیازمند تفویض اختیار به شهردار تهران از جانب وزیر کشور است که امیدواریم این امر در دستور کار ویژه شهردار تهران قرار گرفته و در هیئت دولت مطرح و حصول نتیجه منجر شود.
بحث ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در شهرداری که از جانب شهردار سابق تهران ابلاغ گردیده است هم از دیگر موضوعات یاد شده در دیدار بود که شهردار تهران بر اهمیت توجه به مبحث پدافند غیرعامل با عنایت به حوزه تخصصی هریک از معاونین مدیریت شهری تهران تاکید نمود.
زاکانی همینطور به تشریح اقدامات شهرداری تهران جهت استفاده دو منظوره از بوستانهای شهری و اراضی جنگلی حریم تهران پرداخت و اظهار داشت: توجه ویژه به سازمان فناوری اطلاعات شهر تهران و یکپارچه سازی آن در شهرداری را در دستور کار قرار داده ایم.
توانمندسازی مردم بخصوص در مراکز مسکونی، تجاری بخصوص در مناطق صدمه پذیر همچون دیگر تاکیدات شهردار تهران در این نشست بود.
23219


منبع:

1400/07/17
20:07:12
5.0 / 5
788
تگهای خبر: آمریكا , ساخت , طراحی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز