پاك آیین:

دولتی در افغانستان موفق خواهد بود که همه گروه ها و اقوام در آن حاضر باشند

دولتی در افغانستان موفق خواهد بود که همه گروه ها و اقوام در آن حاضر باشند به گزارش سنج نیوز رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران، این سفر را در امتداد تحولات افغانستان دانست و اظهار داشت: طالبان اگر بخواهد افغانستان به ثبات برسد و قدرت را حفظ کند باید مسیری را طی نماید که بقیه اقوام، همچون تاجیک ها و شیعیان و غیره در حکومت سهم داشته باشند و این مساله ای مهم و از محورهای گفت وگوی ایران و پاکستان در مسافرت وزیر خارجه این کشور به تهران نیز هست.


محسن پاک آیین در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران و کشورهای منطقه اظهار داشت: هدف از سفر آقای قریشی وزیر خارجه پاکستان به ایران و چند کشور آسیای مرکزی در وضعیت فعلی موضوع افغانستان و چگونگی همکاری کشورهای منطقه و همسایگان این کشور برای استقرار صلح بوسیله مذاکره بین گروه های بین الافغانی و تشکیل یک دولت فراگیر است.
وی ادامه داد: پاکستان و ایران دو همسایه موثر در حوادث افغانستان هستند و با استقرار صلح تلاش می کنند امنیت مرزها را هم حفظ کنند تا افغانستان به کشوری که لطمه امنیتی برای اسلام آباد و تهران داشته باشد، تبدیل نشود.
این دیپلمات با سابقه کشورمان درباره تشکیل دولت در اففغانستان اظهار نمود: دولتی در افغانستان موفق خواهد بود که همه گروه ها و اقوام بتوانند در آن مشارکت داشته باشند و مقامات کشوری بوسیله ارا مردم و بصورت انتخابات به قدرت برسند. فرقی نمی کند چه گروهی به قدرت برسد؛ پشتون و غیرپشتون، مهم این است که از مسیر انتخابات و با آرای مردم باشد. تا حالا هم رئیس جمهوران افغانستان از پشتون ها بوده اند چون نیمی از جمعیت افغانستان را ایجاد کرده اند.
پاک آیین اظهار داشت: بنظر می رسد اگر صلح و ثبات در افغانستان ایجاد شود از مسیر نظامی این کار رخ نمی دهد. جنگ داخلی و تفرقه میان اقوام مختلف هدف همیشگی امریکا و ناتو بوده است. ایجاد مجدد وضعیتی که در زمان حضور آمریکا شاهد بودیم به نفع اقوام افغانستان و گروه طالبان نیست. طالبان اگر بخواهد کشور به ثبات برسد و قدرت را حفظ کند باید مسیری را طی نماید که بقیه اقوام، همچون تاجیک ها و شیعیان و غیره در حکومت سهم داشته باشند و این مساله مهمی است و از محورهای گفتگوی ایران و پاکستان هم هست. طرف ها احیانا دراین زمینه هماهنگی هایی را انجام می دهند تا نوعی یکدستی و اتفاق نظر در بین همسایگان افغانستان ایجاد شود.
رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: هندی ها هم در افغانستان نفوذ دارند و تمایل دارند در این کشور صلح و ثبات باشد. ممکنست پاکستان و هند در این رابطه دیدگاه مشترک و نزدیک تری در آینده پیدا کنند اما باید منتظر تحولات ماند.
وی درباره مدیریت سرازیر شدن پناهجویان افغان به کشورهای همسایه اظهار نمود: امیدواریم شرایط در افغانستان به شکلی پیش رود که جنگ در نگیرد و شاهد خروج مهاجران به سمت کشورهای دیگر و خصوصاً همسایگان افغانستان نباشیم اما اگر این اتفاق روی دهد مسئولان کشور تدابیر لازم را برای ورود مهاجران و مدیریت آن اتخاد می کنند.




منبع:

1400/06/06
09:14:13
5.0 / 5
808
تگهای خبر: آمریكا , ایران , رئیس جمهور , مدیریت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز