انتقاد وكیلی از اصلاح طلبان

انتقاد وكیلی از اصلاح طلبان باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: کشور حالا گرفتار ابرچالش های مختلفی شده است که حل آن از عهده یک دولت حداقلی خارج است و باید یک دولت فراجناحی برای حل آن وارد عمل شود.



ًمحمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم ضمن اشاره به وضعیت فعلی جریان اصلاح طلب، اظهار داشت: معتقدم که در حال حاضر بهترین فرصت برای جریان اصلاح طلب وجود دارد که اصلاحاتی درون خود انجام داده و مسیری که طی کرده را صدمه شناسی کند.
او افزود: من قبلا هم این صدمه شناسی را از نگاه خودم برای جریان اصلاحات داشته ام و ۴ بحران اصلاح طلبان را در گذشته یاد کرده ام که این بحران ها باید برطرف و پاسخ داده شود؛ بحران موقعیت یکی از این موارد بوده به این مفهوم که اصلاح طلبان باید مشخص کنند که اصلاح طلب در جمهوری اسلامی هستند و یا اصلاح طلب بر جمهوری اسلامی؟
وکیلی ضمن تشریح بحران های پیش روی جریان اصلاحات اظهار نمود: بحران وضعیت مبحث دیگری است به این مفهوم که آیا منشور حکمرانی اصلاح طلبان با منشور حکمرانی اصولگرایان تفاوتی دارد یا خیر؟ ما در گذشته نتوانستیم یک منشور متفاوت با آنچه اصولگرایان داشته اند را بنویسیم. بحران مزیت مبحث سوم است به این معنا که حالا مزیت بودن در قدرت را نداریم پس برای ورود مجدد به قدرت چه توجیهی میتوان داشته باشیم.
نماینده اصلاح طلب مجلس دهم افزود: در نهایت هم با بحران کارآمدی مواجه هستیم. ما همیشه مدعی بودیم که نسخه اصلاح طلبان کارآمدتر از اصولگرایان است. اما حالا ما با مشکل بزرگی از نظر کارآمدی مواجه هستیم که مجموعه این بحران ها ما را گرفتار فروپاشی سرمایه اجتماعی کرده است. اگر قرار باشد که تعریف مجددی از اصلاح طلبان صورت بگیرد حتما باید برای این بحران ها راهکار پیدا نماییم و معتقدم که فرصت بسیار خوبی است تا جریان اصلاح طلب بتواند خویش را برپایه این بحران ها باردیگر بازیابی کند.

وی درباره چاره مشکلات پیش روی جریان متبوع خود هم خاطرنشان کرد: معتقدم که باید بال چپ اصلاح طلب یعنی اصلاح طلبی برپایه خط امام باز تعریف شود؛ در گذشته جناح چپ قدیم که بعدا نامش بال چپ اصلاح طلبی شد یک عناصر گفتمانی داشت که در جامعه محبوبیت خویش را به دست آورده بود. آن عناصر گفتمان صورت بنایش بر گفتمان جمهوری اسلامی. اما ما در طول زمان و در تغییرات گرفتار جابه جایی در گفتمان خود شدیم و به شکلی به بهم ریختگی گفتمانی رسیدیم. هم اکنون هم باید این بازسازی بر اساس همین صورت بندی گفتمانی صورت گیرد.
فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: آنچه این روزها اصلاح طلبان را به بن بست رسانده این است که با عناصر مهمی که قوام جمهوری اسلامی بوده است فاصله گرفته اند مثل مفهوم عدالت، پشتیبانی از مستضعفان، متن مردم و ارتباط گسترده با مردم و زبان گویای آنها بودن، اینها همه مفاهمی بودند که در گذشته عناصر اصلی اصلاح طلبی قدیم بود اما به مرور زمان تضعیف شده است.
وکیلی ضمن اشاره به تشکیل دولت فراجناحی توسط آقای رئیسی تصریح کرد: کشور حالا گرفتار ابرچالش های مختلفی شده است که از عهده یک دولت حداقلی خارج است و اگر قرار بر این باشد که دولتی با این ابر چالش ها فائق بیاید چاره ای ندارد جز این که تبدیل به یک ابر دولت شود و این امر هم با تاکید بر یک جریان سیاسی قابل تحقق نیست. بلکه باید یک دولت فراجناحی شکل بگیرد تا از عده این مشکلات بر بیاید.آقای رئیسی بارها به لزوم تشکیل یک دولت فراجناحی تاکید کرده است و من هم قبلا گفته ام که خصوصیت های لازم برای تشکیل یک دولت فراجناحی در آقای رئیسی وجود دارد و از نظر شخصیتی هم از او باور پذیر است اما موانعی هم پیش روی او قرار دارد.
وی در تشریح شعاع قدرت اضافه کرد: مهم ترین موانع برای این امر شعاع قدرت است. شعاع قدرت در گذشته متن قدرت را به مسلخ برده است و الان هم پاشنه آشیل آقای رئیسی است. شعاع قدرت عبارتند از حامیان، احزاب و اطرافیان که اینها همه اضلاع این شعاع قدرت هستند و اگر او بتواند بر این شعاع قدرت پیروز شود حتما توان شکل دادن یک دولت فراجناحی را دارد و مهم ترین برآورد این دولت هم کارآمدی است.
او در انتها خاطرنشان کرد: همه دولت های گذشته می خواستند یک دولت فراجناحی تشکیل دهند اما همه به مسلخ شعاع قدرت رفته اند و یا مصادره شدند و یا فشار اطرافیان مانع این شد که شخص رئیس جمهور بتواند به آرمان های خود جامع عمل بپوشاند.
27219

1400/04/11
15:48:41
5.0 / 5
778
تگهای خبر: اصلاح طلبان , اصولگرایان , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز