انتقاد شدید كیهان از بانك ها

انتقاد شدید كیهان از بانك ها به گزارش سنج نیوز روزنامه کیهان نوشت: سیاستگذاری بانک ها در سالیان اخیر، تیشه به ریشه اقتصاد زده و یکی از علل اصلی نابسامانی های اقتصادی در حوزه تورم و رکود تولید بوده است.


تسهیلات پرداختی بانک ها طی 11 ماهه سال 1399 به بخش های اقتصادی حدود 1606 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال 98 رشد 96 درصدی داشته است، رشد 96 درصدی در حالی رخ داده که رشد تسهیلات دهی بانک ها تا پیش از سال 1399 سالانه بین 15 تا 30 درصد بوده است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، بانک مرکزی مدعی است بخش قابل توجهی از این رشد تسهیلات در ارتباط با تسهیلات کرونایی و تسهیلات به شرکتهای کارگزاری فعال در بازار سرمایه بوده؛ اما بررسی ها نشان داده است تسهیلات تکلیفی کرونایی حتی به 60 هزار میلیارد تومان یا 4 درصد از کل تسهیلات هم نمی رسد و مهم تر از آن، تسهیلات اعطایی مورد ادعای بانک مرکزی حتی نتوانسته یک درصد هم رشد در بخش های اقتصادی ایجاد نماید. مساله سیستم بانکی به اینجا ختم نمی گردد، در حالیکه بخش های مولد اقتصاد به علت کمبود نقدینگی تعطیل می شوند، در سالهای اخیر نقدینگی سرگردان در بخش های غیرمولد حسابی اسب خویش را تاخته و از راه تورم، زندگی را برای مردم ایران تلخ کرده است.
چند روز پیش بود که بانک مرکزی بالاخره از کل های پولی کشور در سال 99 رونمایی نمود، بر طبق این آمار، نقدینگی اقتصاد تا آخر اسفند 99 حدود 3476 هزار میلیارد تومان برآورد شده که 40 درصد بیشتر از نقدینگی 2472 هزار میلیارد تومانی اسفند سال 98 است. رشد 40 درصدی نقدینگی در سال 99 بی سابقه ترین رشد در 5 دهه اخیر بوده؛ حتی در سال هایی که رشد پایه پولی پایین و منطقی بوده، باز هم نقدینگی افزایش پیدا کرده است، شاهد این مدعا آمارهای پولی در سال 93 است که رشد پایه پولی در آن 10 درصد اما رشد نقدینگی 31 درصد اعلام شده است. ازاین رو آنچه منجر به تورم مزمن در اقتصاد کشور شده و حتی در صورت نبود کسری بودجه و یا تحریم ها باز هم دست از انتشار تورم برنخواهد داشت، «سیستم بانکی» است.
بر مبنای برآوردها حدود 50 درصد تسهیلات بانکی موهوم شده و بیشتر از دو سال از عدم بازگشت آن گذشته است. ازاین رو دارایی بانک ها موهومی بوده و بخش اعظمی از آن وجود ندارد، نام این چالش را اعسار می نامند و به علت آنکه در ترازنامه بانکی دیده نمی گردد به آن اعسار پنهان هم گفته می شود. بر طبق این فرایند بانک ها به پشتوانه ای که وجود ندارد، تسهیلات می دهند و فعالیت بانکی خویش را ادامه می دهند که در واقع خلق نقدینگی از هیچ است. بخش اعظمی از رشد نقدینگی در ارتباط با این مساله است. کافی است بدانیم که در 11 ماهه سال 99 بیشتر از 1600 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده، در حالیکه هیچ کدام از بخش های اقتصادی حتی یک درصد رشد اقتصادی وجود نداشته است.
ناترازی، بی انضباطی، تخلف و عدم شفافیت، از خصوصیات این سیستم بانکی است.
پرواضح است که سیستم بانکی کشور هم اکنون یا قلک دولت می باشد یا قلک موسسان بانکهای خصوصی و خصولتی، مساله بعدی تعارض منافعی است که سبب می شود خیلی از تصمیمات بانکی با نگاه به منافع شخصی ذی نفعان گرفته شود. اما عاملی که این دو معضل را هم تشدید کرده، «نظارت» است که در سیستم بانکی غایب است. بر این اساس، اتحادی بین دستگاه نظارتی بانک مرکزی و بانک ها وجود دارد که هرگونه نظارت موثر را عقیم می کند. در واقع وجود «ذی نفع واحد» تبدیل به اصلی در بانکهای کشور شده است.


منبع:

1400/03/24
09:38:45
5.0 / 5
989
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , تحریم , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز