یك فعال سیاسی اصلاح طلب:

برای مشاركت حداكثری باید از همه جناح ها كاندیدای تایید صلاحیت شده داشته باشیم

برای مشاركت حداكثری باید از همه جناح ها كاندیدای تایید صلاحیت شده داشته باشیم به گزارش سنج نیوز خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: یکی از راه های برگزاری انتخابات حداکثری این است که هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری، از تمام جناح ها کاندیداهایی تایید صلاحیت شوند.


محمدرضا خباز در گفت و گو با ایسنا ضمن انتقاد به ثبت اسامی بی رویه ای که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری انجام و موجب وهن این جایگاه می شود، این مشکل را ناشی از ایراداتی در قانون فعلی انتخابات دانست و اظهار نمود: طبق این قانون هر کسی که سواد خواندن و نوشتن داشته باشد می تواند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و در دوره های گذشته ما گاها با آمار ثبت نامی های بیش از هزار نفر نیز مواجه می شدیم.
وی با اشاره به افرادی که تا الان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری امسال اعلام حضور کرده اند، بیان کرد: این افراد عموما از جناح اصولگرایان هستند و اساسا تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال در همین افراد خلاصه نمی گردد.

نماینده پیشین مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از جناح اصلاح طلبان هنوز کسی بصورت جدی جهت شرکت در انتخابات اعلام حضور نکرده است، عنوان کرد: علت این موضوع، دو مسئله نگران کننده ای است که اصلاح طلبان با آن مواجه اند. مسئله اول، نگرانی نسبت به کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو و مساله بعدی موضوع رد صلاحیت ها است، وقتی در سال ۹۲ شخصیت برجسته ای مانند آقای هاشمی رد صلاحیت شدند، پس برای تمام افراد می توان احتمال رد صلاحیت را متصور بود.

خباز افزود: بدین سبب از نگرانی های اصلاح طلبان این است که اگر مردم به شرکت در انتخابات ترغیب شوند، آیا کاندیداهای اصلاح طلب می توانند از فیلتر شورای نگهبان به آسانی عبور پیدا کنند یا خیر.
وی افزود: برخی از نامزدهای اصلاح طلب هم اکنون در حال کوشش برای حضور در انتخابات و تشکیل ستادهای خود هستند و با افرادی که لازم هست صحبت و رایزنی می کنند، ولی به جهت اینکه مغایر با قانون نباشد و بعنوان تبلیغات زودرس تلقی نشود، هنوز بصورت رسمی اعلام حضور نکرده اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اشاره کرد: بعد از ثبت نام و اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، اگر یک اصلاح طلب تایید صلاحیت شده بود که دیگر نیازی به اظهار نظر نهاد اجماع ساز نیست، اما اگر بیش از یک اصلاح طلب تایید صلاحیت شد، کار نهاد اجماع ساز آغاز می شود و این نهاد باید نامزدی را که اصلح است را معرفی نماید. امیدواریم هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم، اشتیاق مردم به شرکت و رای دادن در انتخابات افزایش یابد.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از شخصیت های اصلاح طلب می تواند هم مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کند و هم از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، اظهار داشت: چون هنوز از بین اصلاح طلبان کسی بصورت رسمی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکرده، بدین سبب من از الان نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم.
خباز با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات پرشور همراهی دستگاه های حاکمیتی را می طلبد، اشاره کرد: هیات های اجرائی و نظارتی نباید سخت گیری های بی مورد کنند و باید مر قانون اجرا شود تا از همه سلایق کاندیدا وجود داشته باشد و مردم در انتخابات شرکت نمایند. یکی از راه های برگزاری انتخابات حداکثری این است که هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری، از تمام جناح ها کاندیداهایی تایید صلاحیت شوند.
این نماینده پیشین مجلس با اشاره به عدم ائتلاف اصولگرایان در انتخابات های پیشین، بیان کرد: اصولگرایان تا لحظه آخر از ائتلاف سخن می گویند، اما در نهایت همگی ثبت نام می کنند و خودرا در معرض رای مردم قرار می دهند. درباب انتخابات امسال نیز اگر بخواهیم برمبنای سوابق گذشته اصولگرایان نظر دهیم، احتمال ائتلاف و به وحدت رسیدن شان کم است، کما اینکه تا به الان چند نفر تنها از سپاه اعلام حضور کرده اند و اصولگرایان غیرسپاهی هم از آمادگی خود برای حضور در انتخابات سخن گفته اند.





منبع:

1400/01/25
12:05:01
5.0 / 5
1123
تگهای خبر: اصلاح طلبان , اصولگرایان , تبلیغات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز