موسوی:

كرونا یكی از نگرانی های جدی در زمینه برگزاری انتخابات است

كرونا یكی از نگرانی های جدی در زمینه برگزاری انتخابات است سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تشریح اینکه همه مقدمات برای برگزاری انتخابات در خرداد ماه سالجاری فراهم گشته است، اظهار داشت: یکی از نگرانی های جدی در این عرصه مبحث کروناست که در این حوزه دستورالعمل های بهداشتی لازم جهت حفظ سلامت جان شهروندان به اتفاق همکاران مان در وزارت بهداشت و شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سید اسماعیل موسوی اظهار نمود: از روز شانزدهم فروردین نام نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا در بیشتر از ۳۸ هزار روستا و تیره عشایری در سرتاسر کشور شروع شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور با تشریح اینکه فرایند ثبت نام داوطلبین یک هفته ای است، اظهار داشت: طبق روال ثبت نام از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا از ساعت ۸ بامداد آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت و دواطلبین در خلال این هفت روز فرصت دارند کار ثبت نام شان را نهایی کنند.
موسوی در پاسخ به این پرسش که منظور از تیره عشایری چیست اظهار داشت: هر کدام از تیره های عشایری که دارای ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر جمعیت باشد حائز شرایط داشتن شورا خواهد بود.

وی در این خصوص اظهار داشت: بیشتر از ۴۰۰ تیره عشایری در سرتاسر کشور حائز شرایط داشتن شوراست و تشکیل شوراهای اسلامی در این تیره ها مطابق قانون انجام می گیرد.

موسوی همینطور در پاسخ به این سؤال که تیره های عشایری معمولا با مبحث کوچ مواجه هستند؛ چه برنامه ریزی برای این مورد در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: محوریت برنامه ریزی در این حوزه با فرمانداری ها بخشداری هاست و در این خصوص برنامه ریزی های لازم برای برگزاری انتخابات شان در هر کجا که باشند، پیشبینی شده است.

موسوی همینطور در مورد واجدین شرایط ثبت نام کنندگان هم اظهار داشت: تعداد اعضای اصلی شورای روستاهای زیر ۱۵۰۰ نفر جمعیت، سه نفر و روستاهای بالاتر از ۱۵۰۰ نفر جمعیت، پنج نفر است.

دبیر ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: داوطلبان شورای روستاهای زیر ۱۵۰۰ نفر باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند و داشتن مدرک تحصیلی دیپلم برای داوطلبان شوراهای روستایی با جمعیت بیشتر از ۱۵۰۰ نفر ضروریست.

سخنگوی ستاد انتخابات در مورد میانگین روستاهای کشور هم اظهار داشت: در مجموع از ۳۸ هزار روستای موجود در سرتاسر کشور، ۲ هزار و ۵۳۳ روستا دارای بیشتر از ۱۵۰۰ نفر جمعیت هستند.

او همینطور اظهار داشت: وضعیت نظام وظیفه، گواهی عدم سوء پیشینه و اسناد سجلی برای هر دو گروه شوراها الزامی است و باید همراه داشته باشند.
موسوی در مورد روش های چندگانه در مورد ثبت نام با عنایت به شیوع کرونا اظهار داشت: مبحث کرونا از یک سال قبل در کشور وجود دارد و در این خصوص پیشبینی های بهداشتی تهیه شده است.

وی افزود: تلاش ما این است حضور مردم را در در فرآیند ثبت نام کم نماییم و در این خصوص داوطلبان می توانند با استفاده از روش های نصب اپلیکیشن (نرم افزار) مربوطه روی گوشی همراه خود، نصب بر روی دسکتاپ کامپیوتر شخصی، رفتن به دفاتر پیشخوان دولت و یا با حضور در بخشداری ها نسبت به بارگذاری مدارک و ثبت نام در پورتال وزارت کشور اقدام نمایند.

موسوی تشریح کرد: این روش ثبت نام تا امروز موفقیت آمیز بوده و استقبال خوبی از جانب داوطلبین داشته است.
دبیر ستاد انتخابات در مورد روند ثبت نام هم اظهار داشت: ثبت نام داوطلبین شوراهای روستاها در بخشداری و در شهرها در فرمانداری ها صورت می گیرد.

دبیر ستاد انتخابات در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه بعد از آخر نام نویسی از داوطلبان در ۲۲ فروردین، چه فرآیند طی می شود؛ اظهار داشت: باید از چهار مرجع ذیصلاح وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال برای هر کدام از داوطلبان استعلام گرفته شود، اما قانونگذار پیشبینی کرده ابتدا هیئت های اجرایی بررسی مقدماتی درمورد داوطلبان روستاها داشته باشند و اگر شناخت کافی نسبت به فرد مورد نظر نداشتند یا مظنون بودند از چهار مرجع ذی صلاح استعلام گرفته شود.
موسوی همینطور در پاسخ به سوال در مورد جمع بندی ثبت نام شوراهای شهر پارسال اظهار داشت: در طول یک هفته ای که ثبت نام شوراهای اسلامی شهر انجام شد، ۵۱ هزار و ۲۲۰ نفر برای ۱۳۹۰ شهر مبادرت به ثبت نام کرده اند که مردان ۸۸ درصد از داوطلبان و زنان ۱۲ درصد از داوطلبان را می سازند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همینطور ضمن اشاره به اینکه تا روز شانزدهم فروردین ماه ثبت نام ۸ هزار نفر در انتخابات شورای روستاها نهایی شده است؛ اظهار داشت: ۱۲۰ هزار کرسی در شورای روستاها وجود دارد و در این خصوص انتظار می رود ۲۰۰ هزار نفر در این انتخابات ثبت نام کنند.
دبیر ستاد انتخابات کشور در مورد مبحث انتخابات الکترونیک هم اظهار داشت: انتخابات الکترونیک را یک مجموعه می دانیم. یعنی همه مراحل ۲۵ گانه از ثبت نام تا شمارش آراء الکترونیکی باشد و در این خصوص طبق توافقات صورت گرفته با هیئت نظارت در مجلس شورای اسلامی مقرر شده در ۸ کلانشهر و برخی از مراکز استان ها بجز تهران تمام ۲۵ فرایند انتخابات الکترونیکی اجرا شود.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت به مدت ۵ روز ثبت نام انجام خواهد گرفت. ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری صفر تا صدش در وزارت کشور انجام می گیرد. برای همین از هم اکنون در وزارت کشور امادگی های لازم برای پذیرش داوطلبین ریاست جمهوری تدارک دیده شده است.

وی در مورد ثبت نام میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم اظهار داشت: روند ثبت نام انتخابات میان دوره ای مجلس به اتمام رسیده است و مجموعه ۸۷۷ نفر ثبت نام شان نهایی شد. اما ثبت نام خبرگان رهبری که از روز ۱۳ فروردین شروع شده و تا نوزدهم همین ماه ادامه دارد.

موسوی در انتها صحبت هایش به روز رای گیری انتخابات اشاره نمود و اظهار داشت: سال جاری با عطف به مبحث کرونا شعبه های دریافت رای افزایش یافته و همینطور اپلیکیشن شعبه یاب با هدف یافتن شعبه خلوت تعبیه شده و در نهایت در حال بررسی افزایش ساعت رای گیری هستیم.



1400/01/17
16:42:20
5.0 / 5
1384
تگهای خبر: الكترونیك , دریا , ریاست جمهوری , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز