رئیس قوه قضاییه:

همه اجزا در كشور موظف به اجرای عدالت هستند

همه اجزا در كشور موظف به اجرای عدالت هستند رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: همه اجزا در کشور موظف به اجرای عدالت هستند؛ اما پیشانی اجرای عدالت در کشور، دستگاه قضایی است و تضمین کننده اجرای عدالت است.



به گزارش سنج نیوز به نقل از قوه قضاییه، جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور رئیس قوه قضاییه امروز هفدهم فروردین ماه برگزار شد.

رئیسی در این نشست با اشاره به اینکه یکی از عوامل اطاله دادرسی، امر اختلاف در صلاحیت های قضات رسیدگی کننده است، اظهار داشت: باید تلاش شود با اقدامات صدمه شناسانه و تبیین و تشریح دقیق قوانین و رصد و پایش موضوعات اختلافی موارد ناظر بر اختلاف در صلاحیت قضات رسیدگی کننده به پرونده ها به حداقل برسد و از این طریق اطاله دادرسی پرونده ها کاهش پیدا کند.

رئیس قوه قضاییه ضمن اشاره به مبحث مقابله جدی با قاچاق کالا اظهار داشت: لزوم دارد که مسؤلان ذیربط چه در بخش های اجرایی و انتظامی و چه در بخش های قضایی نسبت به اتخاذ برخوردهای بازدارنده با عوامل قاچاق سازمان یافته بخصوص قاچاق کالاهای ممنوعه نظیر سلاح اقدامات لازم را عملیاتی سازند؛ بگونه ای که حتی فکر اقدام به قاچاق سازمان یافته همچون قاچاق کالاهای ممنوعه، به ذهن قاچاقچیان هم خطور نکند.

رئیسی در ادامه ضمن اشاره به موارد مطرح شده در سخنان قضات دیوان عالی کشور، اظهار داشت: تجهیز سالن دیوان عالی کشور، استفاده از فضای دیجیتال برای دسترسی سریع به قوانین و دریافت آرا به روش دیجیتال همچون مسائل مهم و قابل دسترس است.

رئیسی با اشاره به اینکه قانون گذار جایگاه نظارت را بر همه آرا و به صورت مطلق در قانون اساسی برای دیوان عالی کشور دیده است، افزود: ما یک نظارت بر قوانین و مقررات داریم که شورای نگهبان تضمین کننده موازین شرعی و قانون اساسی برای قوانین مصوب مجلس است و بر تمام قوانین و مصوبات مجلس نظارت می کند. در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دین و آموزه های دینی است هیج حکم، قانون و تصمیم خلاف شرعی نباید گرفته شود و اگر دریافت شود از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در هر بخشی مشخص شود که تصمیم، رای و قانونی برخلاف موازین شرعی دریافت شده از درجه اعتبار ساقط بوده است؛ تضمین کننده این نظر قانون اساسی و تضمین کننده این نگاه در قوه قضاییه دیوان عالی کشور است، البته مراحل و فرایند دادرسی همواره تضمین کننده این اصل مهم است؛ اما دیوان عالی کشور بعنوان جایگاهی است که قانونگذار و قانون اساسی این جایگاه را برای تضمین رعایت موازین شرعی در محاکم و صدور رای بر مبنای موازین شرعی دانسته است.

رییسی خاطرنشان کرد: همه اجزا در کشور موظف به اجرای عدالت هستند؛ اما پیشانی اجرای عدالت در کشور، دستگاه قضایی است و تضمین کننده اجرای عدالت است.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: امروز در جامعه ما برای اجرای عدالت باید به قانون عمل شود و به هر میزان قانون نقض شود عدالت نقض شده است، بنابراین قانون ملاک و محور مهمی است برای آن که همواره همه خویش را در لایه های نظام، مردم و مدیران موظف بدانند تا قانونمند حرکت کنند و مغایر قانون را جایز ندانند.

رئیسی خاطرنشان کرد: هیچکس به خود اجازه ندهد در هر جایگاهی قانون را دور بزند، قانون باید همواره مغتنم شمرده شود، کشور باید بر اساس قانون حرکت نماید، قانون مداری امر مهمی است و یکی از وظایف مهم رسانه ملی و عموم رسانه ها آن است که مردم را با حقوقشان آشنا کنند و نسبت به قانون در جامعه تبلیغ و تبیین داشته باشند.

ادامه دارد...


1400/01/17
12:32:44
5.0 / 5
996
تگهای خبر: دریا , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز