دهقان:

مخالف مذاكره با آمریكا نیستم

مخالف مذاكره با آمریكا نیستم به گزارش سنج نیوز سردار حسین دهقان، کاندیدای انتخابات 1400 می گوید: بعنوان فردی غیرنظامی نامزد شده ام و ایمان دارم بعنوان کاندیدای مستقل که به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارد می توانم به مردم خدمت کنم و با حضورم در این جایگاه پایانی بر دعواهای جریان های سیاسی باشم.


به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، سردار حسین دهقان نخستین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ بود که زودتر از دیگر کاندیداها رسما اعلام نمود قصد جدی برای حضور در میدان رقابت دارد، با آنکه عنوان نظامی «سردار» پیشوند نام اوست اما تاکید دارد که بعنوان چهره ای غیرنظامی و مستقل در عرصه رقابت حضور خواهد داشت. اصرار دارد که خودرا منتسب به هیچ جریان سیاسی نکند و می گوید دولتش هیچ سهمی به هیچ جریان سیاسی نخواهد داد و بدهی به هیچ گروه سیاسی ندارد. سردار حسین دهقان که در گفتگوی عیدانه با محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین تاکید می کند مخالف مذاکره با آمریکا نیست و البته گریزی نیز به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا می زند و آن اقدام در آن مقطع زمانی را درست می داند. از سردار دهقان درباره شور کاندیداتوری در چهره های نظامی که سوال می نماییم با قاطعیت می گوید هیچ کاندیدای نظامی انتخابات به سفارش سازمان نظامی خاص وارد عرصه نشده است. مشروح گفتگوی عیدانه خبرگزاری خبرآنلاین با سردار حسین دهقان، وزیر دفاع دولت روحانی و رئیس بنیاد شهید دولت های خاتمی و احمدی نژاد را بخوانید؛
******* آقای دهقان! شما از عبارت «دولت نالان» در توئیت هایتان بهره برده اید. علت کاربرد این عبارت چیست و اگر شما رئیس جمهور شوید چقدر با رسیدن به دولت نالان فاصله دارید؟ منظور از دولت نالان فقط دولت فعلی نیست بلکه بر این باورم که برخی افراد بعد از رسیدن به هر جایگاه یا مقامی برای توجیه کم کاری خود همیشه شخص یا نهاد دیگری را بعنوان مانع کار کردن معرفی می کنند. به عبارتی دیگر ما همیشه در حال شکایت کردن از وضعیت کشور هستیم؛ این یعنی نالان بودن که متاسفانه در همه سطوح اداره کشور رسوخ کرده است؛ بطور مثال، فردی بعد از آنکه رئیس یکی از قوا می شود، اعلام می کند، یک مخروبه تحویل گرفته، نفر بعدی هم که می آید می گوید مخروبه تحویل گرفته است! دوران دولت نالان به انتها رسیده است نقطه مقابل نالان بودن، پذیرش مسئولیت، پاسخگو بودن و عمل کردن در قالب محدودیت ها، امکانات و شرایط موجود است. ما حق نداریم مسئولیتی را بپذیریم بعد بنا را بر شکوه، نالیدن و انتقال انرژی منفی به جامعه بگذاریم. متاسفانه فضای اداری و اجرائی مدت هاست گرفتار این حالت شده بنابراین تاکید می کنم دوران دولت نالان به انتها رسیده است و کشور نیازمند دولتی مسئول و پاسخگو است. شما باور ندارید، وعده های دولت ممکنست به علت مزاحمت های دیگران قابل تحقق نباشد؟ اگر برخی مدیران کشور معتقد هستند که دولت در سایه وجود دارد، پس با آگاهی از موانع پیشرو و با اطمینان از قدرت خود برای غلبه بر این موانع مسئولیت پذیرفته اند. بدین سبب دادن وعده های جذاب به مردم با علم به اینکه توانایی مقابله با نهادهای خارج از دولت را نداریم بازی دادن مردم است. اگر مسئولیتی را می پذیریم، واقعیت های حاکم بر سیاست کشور را هم قبول کنیم در صورت حضور در مسند ریاست جمهوری آیا نهادهایی که برای دولت ایجاد مانع می کنند را به مردم معرفی می کنید؟ نیازی به معرفی نیست؛ چونکه بازیگران، فعالان و عناصر موثر بر جامعه سیاسی ایران کاملاً مشخص هستند و قرار هم نیست تغییر کنند. پس اگر مسئولیتی بپذیرم واقعیت های حاکم بر سیاست کشور را هم قبول می کنم. در واقع شما یک نگاه واقع گرایانه به ساختار سیاسی کشور دارید؟ هر نگاهی جز این دیدگاه غلط است؛ چونکه اگر دولتی انتظار داشته باشد صفر تا صد همه امور در اختیارش باشد و اگر نبود همه را مقابل خود بداند هیچ اقدام موثری در کشور رخ نخواهد کرد. همین طور وظیفه قوه مجریه اجرای اهداف حاکمیت و قوانین است اما دیگر قوه ها و نهادها نیز وظایفی دارند بر این اساس دولت باید توانایی همراه کردن آنها با خودرا داشته باشد. در چنین حالتی دیگر شاهد بحث و جدل میان سه قوه و دعواهای سیاسی مسئولان نخواهیم بود؛ چونکه هدف خدمت به مردم و کاستن سختی و مشکلات آنهاست.
برخی رئیس جمهور یک گروه سیاسی هستند نه رئیس جمهور مردم پاسخ شما به افرادی که برای قدرت و اختیارات رئیس جمهور در کشور میزان تعیین می کنند چیست؟ گاهی روسای جمهور بجای این که رئیس جمهور مردم باشند، رئیس جمهور یک گروه سیاسی می شوند و خود خواسته قدرت خودرا در حد یک اقلیت سیاسی تقلیل می دهند این در شرایطی است که طبق قانون اساسی بعد از مقام رهبری، رئیس جمهور نفر دوم نظام سیاسی کشور به حساب می آید و اختیارات گسترده ای دارد. رئیس قوه قضاییه بعد از آنکه اعلام نمود که بر عملکرد دولت نظارت می کند، در بازدید از تعدادی از کارخانه های تعطیل شده دستور داد که باید موانع تولید برداشته و وام های بانکی پرداخت گردد تا تولید رونق بگیرید. آیا این اقدام آقای رئیسی جزء اختیارات رئیس جمهور نیست؟ این مسائل در چارچوپ اختیارات رئیس جمهور است اما چون دولت به درستی به وظیفه خود عمل نمی کند دیگران از موضع دلسوزی و خدمت به مردم به مسئله ورود می کنند و در نهایت اینگونه اقدامات منجر به بی دولتی خواهد شد. البته این سوال مطرح است که چه کسی دستور تعطیلی کارخانه ها را داده است؟ چه کسی املاک یا حساب های بانکی صاحب این کارخانه ها را مسدود کرده است؟ آیا دولت دستور داده است یا دادگستری؟ بطور قطع قوه قضاییه در جریان بسته شدن این کارخانه ها قرار دارد. البته هنر دولتمردان در این زمان ها مشخص می شود. در چنین وضعیتی با عنایت به این که دولت کمیته تسهیل را با هدف جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها به وجود آورده است باید قوه قضاییه را به خدمت بگیرد و مانع توقف تولید در مجموعه های صنعتی شود که با حکم دستگاه قضایی حساب های بانکی شان مسدود یا املاکشان توقیف شده است. تحریم ها می تواند نعمت یا نقمت باشد آقای دهقان! درصورت کسب رای از مردم برای حضور در جایگاه رئیس جمهوری، برنامه شما برای رفع تحریم ها چیست؟ این که به تحریم ها از چه منظری نگاه نماییم، بسیار تعیین کننده است. تحریم ها می تواند نعمت یا نقمت باشد. اگر در زمان تحریم ها با بهبود نظام اداری کشور، تولید داخل را تقویت کردیم و زیست خودرا در سایه وجود محدودیت ها تداوم بخشیدیم، تحریم ها تبدیل به فرصت می شود ولی اگر مانند حالا نگاهی منفعلانه در این حوزه داشته باشیم بطور قطع نتیجه تحریم ها برکشور غیرقابل جبران خواهد بود. اقدام نخست این است که با کمک از نهادهای بین المللی حقوقی، ائتلاف ها و کشورهای همراه ایران مانع از اعمال تحریم ها شویم. متاسفانه متناسب با وضعیتی که رقیب مقابل ما به وجود آورده است ظرفیت ایجاد نکرده ایم تا مانع از فشار تحریم ها بر مردم شویم. منظور شما از کشورهای همراه چه کشورهایی است؟ مثلا روسیه یا چین؟ با هر کشوری می توانیم در این حوزه همکاری نماییم. چرا ما نتوانستیم ضد آمریکا ائتلاف ایجاد کنیم؟ اما تحریم ها مقابل ایران عمدتا از جانب آمریکاست. درست است. اما آمریکا توانسته مقابل ما ائتلاف بوجود آورد. چرا ما نتوانستیم ضد آمریکا ائتلاف ایجاد کنیم؟ می توانستیم مانع از تصویب قطعنامه ها در شورای امنیت سازمان ملل شویم، ولی به علت شکل گرفتن فضایی هیجانی در کشور این مهم رخ نداد. بایدن در محذورات گرفتن تصمیم برای بازگشت به برجام است فکر نمی کنید مصوبه جدید مجلس عملاً کشور را باردیگر به سمت قطعنامه شورای امنیت می کشاند؟ من به مصوبه مجلس از جنبه ای دیگر نگاه می کنم. در حقیقت پیام این مصوبه به دنیا این است که ایران در حفظ برجام عزم و اراده قاطع دارد و از تعلل طرف مقابل ناراحت است. این قابل قبول نیست که ما به تمام تعهدات برجام عمل نماییم اما در طرف مقابل، با خروج یک کشور باقی اعضا مستاصل شوند و توان اجرای برجام را نداشته باشند و فقط به ما وعده دهند. ما نمی توانیم در مقابل این وعده ها منفعل باشیم؛ چونکه نه فقط تا حالا هیچ کدام از مشکلات ما حل نشده است بلکه هر روز رئیس جمهور آمریکا یک دستور اجرائی جدید برای سخت تر کردن شرایط صادر می کند. بایدن در محذورات گرفتن تصمیم برای بازگشت به برجام است؛ بطوریکه نمایندگان آمریکا در مذاکرات برجام را در وزارت خارجه و سازمان سیا منصوب کرده است. رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اینکه تلاش می کند رضایت اسرائیل و عربستان را داشته باشد و با چین و روسیه گرفتار مشکل نشود، می خواهد سنگرهایی فتح شده توسط رئیس جمهور قبلی را حفظ کند تا تندروهای داخلی برای دولتش مشکلی ایجاد نکنند. بر این اساس معتقدم مصوبه مجلس فرصتی برای طرف مقابل بوجود می آورد تا زودتر تصمیم بگیرد.
کاندیداهای نظامی با سفارش هیچ سازمان نظامی وارد صحنه نشده اند آقای دهقان! چرا حضور نظامی ها بعنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری آینده پررنگ تر از دوره های گذشته است؟ این تصور که نظامی ها تصمیم گرفته اند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا داشته باشند اشتباه است. هیچ کدام از نظامی هایی که تا حالا نامزدی خودرا اعلام نموده اند یا احتمال حضور آنها در انتخابات وجود دارد نه فقط به سفارش هیچ سازمان نظامی وارد صحنه نشده اند بلکه تا حالا با یکدیگر هم هیچ نوع مذاکره ای نداشته اند. به عنوان فردی غیرنظامی کاندیدا شده ام /به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارم بااینکه در تمام زمانِ خدمت لباس نظامی بر تن داشتم و در مقطعی هم فرمانده نظامی بودم اما بیش از نیمی از خدمات من در زمینه غیرنظامی بوده است؛ هشت سال در دولت آقای خاتمی بعنوان قائم مقام وزیر و رئیس بنیاد شهید فعالیت کردم. در دولت آقای احمدی نژاد نیز به مدت پنج سال حضورم در بنیاد شهید ادامه یافت. همین طور در دولت یازدهم چهار سال بعنوان وزیر خدمت کردم. بر این اساس کاملاً روشن است که بعنوان فردی غیرنظامی نامزد شده ام و ایمان دارم بعنوان کاندیدای مستقل که به هیچ جریان سیاسی بدهی ندارد می توانم به مردم خدمت کنم و با حضورم در این جایگاه پایانی بر دعواهای جریان های سیاسی باشم. اما تعداد کاندیداهای نظامی در این دوره اصلا قابل مقایسه با دوره های قبلی نیست. قبل از این یک دفعه آقای قالیباف، یک دفعه آقای رضایی و یک دفعه هم آقای شمخانی وارد عرصه انتخابات شدند. آقای لاریجانی را فراموش کردید! کسی آقای لاریجانی را نظامی نمی داند! آقای لاریجانی تا سال ۷۲ سپاهی بود. وی قائم مقام رئیس ستاد مشترک سپاه بود. پس او هم نظامی به حساب می آید. البته اگر بخواهیم از این منظر نگاه نماییم، همه انقلابی ها در ایران نظامی هستند. یک رئیس جمهور باید تخریب رقبا را متوقف نماید، مردم را ببیند و بشنود آیا شما هم اعتقاد دارید که رئیس جمهور نظامی به علت اصطکاک کمتر با لایه های مختلف قدرت عملکرد بهتری دارد؟ این پیش فرض درست نیست؛ چون هر فردی که با رأی مردم، رئیس جمهور می شود جایگاهش در ساختار قدرت روشن است. مشکل ناآگاهی فردِ منتخب از اختیارات رئیس جمهور و عملکرد نامتناسب با شأن این جایگاه است. در چنین حالتی ناله ها و دعواها آغاز می شود. پس ممکنست حتی رئیس جمهوری با سابقه نظامی هم گرفتار این معضل شود. در حقیقت رئیس جمهور باید هوشمندانه واقعیت های موجود کشور را بپذیرد و متناسب با آنها تصمیم بگیرد و عمل کند. او باید تخریب رقبا را متوقف نماید. مردم را ببیند، بشنود و به رسمیت بشناسد تا مردم احساس کنند که رئیس جمهور از آنها و برای آنهاست. در این صورت است که فاصله به وجود آمده بین دولت و مردم حذف خواهد شد. سبد رأی من مردم هستند نه اصولگرایان یا اصلاح طلبان شما برای سبد رأی تان به اصولگرایان دل بسته اید یا به اصلاح طلبان، یا به هر دو؟ به مردم. نمی خواهم نماینده هیچ جریان سیاسی باشم پس شما اصلاً جناح های سیاسی را به رسمیت نمی شناسید؟ در حقیقت نمی خواهم نماینده هیچ جریان یا گروه سیاسی باشم.
زیر بار سهم خواهی هیچ کسی نمی روم یعنی با حمایت اصلاح طلبان یا اصولگرایان از حضورتان در انتخابات مخالف هستید؟ من خواهان حمایت بدون قید و شرط گروه های سیاسی هستم و حمایت اصلاح طلبان و اصولگرایان را زمانی می پذیریم که لباس حزبی را در آوردند و از منافع گروهی خود چشم بپوشند؛ چونکه زیر بار سهم خواهی هیچ کس نمی روم. در دولت من هیچ جریان سیاسی، سهم از پیش تعیین شده ندارد در این صورت جریان های سیاسی برای شما موانع و مزاحمت هایی ایجاد خواهند کرد. زمان آن رسیده است که بر تمامیت خواهی دو جناح سیاسی نقطه اختتام بگذاریم. در دولت من هیچ جریان سیاسی سهمی از پیش تعیین شده ندارد و افراد برمبنای شایستگی شان انتخاب خواهند شد. باید دید حضور ظریف در دولت من کارآیی دارد یا نه بر این اساس اگر شما بعنوان رئیس جمهور انتخاب شوید، آیا آقای ظریف می تواند کاندید وزیر خارجه دولت شما باشد؟ آقای ظریف را دیپلماتی توانمند، سالم و در قالب نظام می دانم اما انتخاب وی برای این پست بستگی به شرایط دارد. در حقیقت باید دید گزینه ها در وضعیت خاص کارآیی دارند یا خیر. متاسفانه برخی گمان می کنند اگر افراد محبوب را بعنوان وزرای آینده خود اعلام کنند پایگاه رأی بالایی میان مردم خواهند داشت اما من معتقدم این نوعی فریب کاری است. آقای دهقان! مقام معظم رهبری بر جوان بودن دولت آینده تاکید کرده اند اگر رئیس جمهور شوید میانگین سنی کابینه شما چند سال خواهد بود؟ ۴۵ سال. سن وزرایم ۳۵ سال به بالا است یعنی وزیر با سن کمتر از ۴۵ سال هم خواهید داشت؟ بله، سن وزرا ۳۵ سال به بالا خواهد بود. آیا این موجب ایجاد اختلاف گروه های سیاسی با شما نخواهد شد؟ قرار نیست افرادی که از شروع پیروزی انقلاب صاحب جایگاه و مسئولیت بوده اند همیشه بر سر کار بمانند؛ چونکه ادامه مدیریت مسئولان فعلی نتیجه ای بهتر از وضعیت فعلی نخواهد داشت. ایرانِ امروز نیاز به مدیران جوان و با انگیزه دارد. مخالف مذاکره با آمریکا نیستم آقای دهقان! آیا شما مخالف مذاکره با آمریکا هستید؟ نه! ما حالا هم در حال مذاکره با آنها هستیم البته فقط بوسیله میکروفون، دوربین و در روزنامه ها مواضع خودرا به یکدیگر اعلام می نماییم.
از نظر شما برجام ناکام بود؟ چند ایراد در این حوزه وجود داشت؛ نخست اینکه دولت همه امید خودرا منوط به این توافق کرد و تمام سرمایه خودرا در سبد برجام گذاشت بطوریکه حتی یک درصد هم احتمال نمی داد نتیجه دلخواه از این توافق حاصل نشود.
دوم این که دولت با بیان برخی موضوعات مانند خالی بودن خزانه و وابسته بودن آب مصرفی مردم به مذاکرات، به طرف مقابل این سیگنال را مخابره کرد که ایران شدیداً به این توافق نیاز دارد. از طرفی دولت توقع جامعه را از دستاوردهای برجام به اشتباه بالا برد بطوریکه مردم گمان می کردند بعد از امضای توافق نامه همه مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور حل می شود که این اتفاق نیافتد. برخی جریان ها، برجام را به عامل تضاد و تعارض تبدیل کردند و در نهایت با وجود اینکه رقابت جریان های سیاسی داخلی نباید بر منافع ملی موثر باشد اما متاسفانه شاهد بودیم این جریان ها برجام را به عامل تضاد و تعارض داخلی تبدیل کردند. در حقیقت منفعت ملی فدای دعواهای سیاسی شد. در صورتیکه می شد با همبستگی فضایی ایجاد کرد تا پیروزی حاصل شده پیروی همگان باشد نه یک گروه یا جریان سیاسی خاص.
اولویت شما برای بازگشت آرامش به زندگی مردم چیست؟ مقابله با گرانی، بهبود معیشت مردم و اشتغال زایی اولین اولویت های کاری در این حوزه است. مبارزه با فساد موجب حس امنیت در بخش خصوصی می شود برنامه شما برای بخش خصوصی چیست؟ معتقد هستم که بخش خصوصی باید موتور پیشران توسعه و تولید ملی باشد بنابراین دولت باید بخش خصوصی سالم را تقویت کند و موانع پیشروی آنرا رفع کند. در حقیقت باید با مدیریت واردات بی رویه، جلوگیری از خام فروشی و اصلاح قوانین ضدتولید مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند؛ چونکه تنها با تقویت تولید داخلی می توان اقتصاد کشور را بهبود بخشید و با تحریم ها مقابله نمود. آیا مبارزه با مفاسد اقتصادی سبب احساس ناامنی در بخش خصوصی نمی شود؟ برعکس بخش خصوصی الان احساس ناامنی می کند اما در صورت مبارزه قاطعانه و نه نمایشی با فسادهای اقتصادی این بخش احساس امنیت خواهدنمود. دو عامل به فعالان اقتصادی و حتی سیاسی، اجتماعی امنیت می دهد: ثبات سیاستی و ثبات سیاسی. تسخیر سفارت آمریکا در آن زمان کار درستی بود برخی معتقد هستند اگر دانشجویان، سفارت آمریکا را تسخیر نمی کردند کشور گرفتار مشکلات امروز نمی شد. آیا شما همچنان به درستی آن اقدام معتقد هستید؟ بزرگترین مشکلی که نخبگان و جریان روشنفکری کشور دارند این است که همیشه پدیده های دوران گذشته را با واقعیت های امروز تحلیل می کنند. معتقدم که اشغال سفارت آمریکا که باهدف بازگرداندن و محاکمه شاه انجام شد در آن زمان کار درستی بود؛ چونکه اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا نشان دهند حضور استعمارگرانه این کشور در ایران بود. در حقیقت این اسناد حقانیت انقلاب اسلامی و محکومیت تجاوزات آمریکا را ثابت کرد. البته آن اقدام در وضعیت فعلی توجیه ندارد؛چون نه بازیگران صحنه سیاسی و نه شرایط دو کشور هیچ شباهتی با روزهای نخست پیروزی انقلاب ندارد. تصور اینکه اگر سفارت آمریکا تسخیر نمی شد، روابط دو کشوربهتر از الان بود، کاملاً اشتباه است؛ چونکه دو کشور با یکدیگر تضاد ایدئولوژیک دارند؛ بطوریکه تصمیمات آمریکایی ها در قابل ایران چه قبل و چه پس از انقلاب سیاسی نبوده بلکه کاملاً ایدئولوژیک بوده است؛ بطور نمونه می توان به کودتا آمریکا مقابل مصدق اشاره نمود. بر همین مبنا حتی اگر تسخیر لانه جاسوسی رخ نمی داد، آنها باز هم برای سرکوب نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می کردند. آقای دهقان! رئیس جمهوری با سابقه نظامی گری برنامه ای برای افزایش فیلترینگ فضای مجازی و کنترل رسانه ها خواهد داشت؟مثلا یک رئیس جمهور نظامی فضای مجازی را فردا بامداد فیلتر خواهد کرد، مطبوعات را کنترل خواهدنمود و... ؟ دلیلی برای این کار وجود ندارد! بیان شدن چنین مطالبی تنها با هدف ایجاد ترس در جامعه مقابل افرادی مطرح می شود که تمام عمر خودرا صرف حفاظت از جان و مال مردم کرده اند. رئیس جمهور هم با هر سابقه ای یک شهروند است و همراه خانواده اش در همین جامعه زندگی می کند. دنیای امروز را نمی توان بدون فضای مجازی تصور کرد سردرگمی مسئولان در برخورد با تکنولوژی مربوط به امروز نیست. در گذشته هم با ورود روزنامه، رادیو و تلویزیون حاکمان وقت گرفتار تعارض می شدند و گاهی احکامی صادر می کردند که عقلانی نبود. امروز هم وضعیت تغییری نکرده است با ورود هر فناوری جدید به خصوص در زمینه ارتباطات شاهد تصمیمات اشتباه از طرف مسئولان هستیم. متاسفانه ما به علت ناتوانی در مدیریت آثار منفی یک فناوری اهتمام می نماییم مزایای آنرا با ایجاد محدودیت انکار نماییم.
امروز نمی توان دنیا را بدون فضای مجازی تصور کرد. در حقیقت فضای مجازی قسمتی از زندگی واقعی شده است و بخش زیادی از ارتباطات در این فضا جریان دارد. شما در فضای مجازی فعالیت دارید؟ به اندازه ای که نیاز باشد.
پس با اتفاقات فضای مجازی آشنا هستید؟ بله. چقدر واقعیت جامعه را بوسیله بولتن های خبری پیگیری می کنید؟ عادت به خواندن بولتن های خبری ندارم. گاهی برای خرید در صف می ایستم/مردم فریب رفتارهای پوپولیستی را نمی خورند آیا اخیراً در صف خرید ایستاده اید؟ بله، گاهی برای خرید در صف هم ایستاده ام اما نه برای نمایش به مردم؛ من هم خرید خانه را به همراه همسرم انجام می دهم یا در صورت نیاز قیمت ها را از ایشان می پرسم. بدین سبب از نزدیک در جریان وضعیت مردم هستم.
آشنایی با مشکلات مردم با رفتارهای پوپولیستی فرق دارد البته مردم هم دیگر فریب این نوع بازی ها را نمی خورند. برنامه هایی که مقرر است در جریان تبلیغات انتخاباتی به مردم اعلام کنید بر چه اساس تدوین شده است؟ از زمانی که کاندیداتوری خودرا اعلام کردم و حتی پیش از آن، با هدف آشنایی با مشکلات و موانع بخش تولید حدودا با همه اصناف دیدار داشته ام و از کارگاه ها و کارخانه های مختلفی بازدید کرده ام. همین طور در حوزه جامعه شناسی، اقتصاد و روابط بین الملل با متخصصان و نخبگان دانشگاهی به صورت دوره ای نشست هایی داشته ام. بدین سبب برنامه من برای اداره کشور برمبنای واقعیت های جامعه است و راهکارهای علمی و عملی برای حل مشکلات اندیشیده شده است. آیا با افراد سیاسی هم دیدار داشته اید؟ با آنها کمتر دیدار کرده ام. در دولت من افشای عملکرد گذشته افراد و دعوای جناحی ممنوع است چند سالی است که ادبیات سیاسی کشور گرفتار بی اخلاقی شده است اگر رئیس جمهور شوید برای اصلاح این فضا چه برنامه ای دارید؟ بطور قطع در دولت من افشای عملکرد گذشته افراد ممنوع خواهد بود و تهیه زونکن های اتهامی مقابل افراد متوقف خواهد شد. مدیران ما باید برگردند به دوران ابتدایی انقلاب، زمانی که جناح راست و چپ ذیل آرمان های انقلاب عمل می کرد، هیچ دعوای جناحی نبود و حل مشکلات مردم در اولویت قرار داشت. آقای دهقان! آیا از نیروهای سپاه بعنوان وزیر استفاده خواهید کرد؟ انتخاب وزیران و مدیران در دولت من برمبنای شایستگی خواهد بود نه تعلقات سازمانی. پس اولویت شما استفاده از نظامیان نیست؟ معتقد هستم نه فقط وزرا و معاونان آنها بلکه مدیران هر سازمان و نهادی باید از درون همان سیستم انتخاب شوند؛ چونکه تحمیل کردن افراد بیرونی به سیستم سبب مایوس شدن نیروهای آن سازمان می شود و بطور قطع در چنین حالتی راندمان کاهش خواهد یافت. در حقیقت اگر قرار باشد از میان یک مدیر ممتاز بیرون سازمان و یک مدیر خوب درون سازمان انتخاب کنم حتما آن مدیر خوب را انتخاب می کنم؛ چونکه اعتماد به افراد درون هر سازمان سبب تزریق امید به کل سیستم و ایجاد پویایی و پیشرفت می شود. مسئولان نالیدن از وضع موجود را متوقف کنند آقای دهقان! چگونه می توان به مردم امید داد؟ موضوعی که رهبری هم بر آن تاکید دارند. نخست ما مسئولان باید نالیدن از وضع موجود را متوقف نماییم چون با این کار فقط انرژی منفی به جامعه القاء می نماییم. سپس گوش شنوای مردم باشیم و اجازه دهیم مردم حرف بزنند. یکی از نگرانی های انتخابات ۱۴۰۰ درصد مشارکت مردم است. نامزدهای این دوره چگونه می توانند به افزایش مشارکت کمک کنند؟ در دوره های گذشته کاندیداها برای جمع کردن رأی، از نظام هزینه کردند به عبارتی دیگر اهتمام می کردند با محکوم کردن گذشته نظام خودرا ضد وضعیت موجود نشان دهند اما من در این راه گام بر نمی دارم. متاسفانه برخی افراد زمانی که وارد فضای انتخابات می شوند از تراکم ناکامی ها زیر پوست شهر سوءاستفاده می کنند. در حقیقت آنها برای مجاب کردن مردم به رای دادن، وعده های غیرقابل اجرا می دهند و درنهایت با فعال کردن گسل ها اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سبب خشم مردم و ایجاد بحران در کشور می شوند که یکی از نتایج این وضعیت ناامید شدن مردم از حضور در پای صندوق های رای است. به دنبال ژست نیستم آیا حضور شما در دولت های آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی نوعی ژست سیاسی است به این مفهوم که می توانید با همه جریان های سیاسی همکاری کنید؟ من به دنبال ژست نیستم بلکه معتقدم هر فردی که بعنوان رئیس جمهور انتخاب می شود نماینده این نظام و مردم است و بدین سبب باید فارغ از اعتقادات و وابستگی های جناحی به دولت منتخب کمک کرد. ۲۷۲۷


منبع:

1400/01/09
14:18:07
5.0 / 5
348
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز