یك كارشناس مسائل بین الملل:

با برتری خردگرایان در غرب احیای برجام جدی تر شده است

با برتری خردگرایان در غرب احیای برجام جدی تر شده است به گزارش سنج نیوز یک کارشناس مسائل بین الملل، با اعلان اینکه احیای برجام طی هفته ها یا ماه های آتی محتمل است، اظهار داشت: مجموعه تحولات و سیگنال های متقابل ارسال شده نشان دهنده این است که احتمال احیای توافق بیشتر از پیش شده است.


رضا ذبیحی، در گفتگو با ایسنا درباب آخرین گمانه زنی ها پیرامون وضعیت برجام اظهار داشت: بعد از پیروزی بایدن امکان احیای برجام بوجود آمد، اما برخی تعلل ها از طرف طرف های غربی این احتمال را کمرنگ جلوه می داد، با این وجود تحولات جدید نشان میدهد که پیش بینی ها درباب احتمال احیای قریب الوقوع برجام همچنان محتمل و ممکنست.
وی ادامه داد: اتفاقات از آن حکایت می کند که در تمامی طرف های غربی و حتی آمریکا تمایل و رغبت قابل توجهی برای احیای برجام وجود دارد، هر چند هنوز نیاز است که آنها عزم و اراده جدی تری برای تحقق این مهم از خود نشان دهند.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: طی هفته ها و روزهای اخیر حداقل چند تحول مهم در این زمینه صورت گرفته که بعنوان سیگنال های مثبت ارزیابی می شوند، بااینکه این موارد به تنهایی کافی نیستند.
ذبیحی تصریح کرد: اظهارات صریح بایدن در خصوص تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام و این سخن که آمریکا به دیپلماسی بازگشته است، نقطه شروع این تحولات بوده که در عمل نیز با چند سیگنال مثبت همراه بوده است. ولی باتوجه به خسارات های فراوان گذشته و بی اعتمادی های بوجود آمده هنوز ناکافی بنظر می رسد.
این مدرس دانشگاه افزود: در عمل نیز چند تحول مثبت رخ داد که سه مورد از با اهمیت ترین آنها یکی عقب نشینی آمریکا از مکانسیم ماشه است، دوم عقب نشینی آمریکا و سایر کشورهای غربی از صدور قطعنامه ای مقابل ایران در شورای حکام است و سومین مورد نیز وجود نشانه های جدی بمنظور آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران در کشورهای عراق و کره جنوبی است.
وی ادامه داد: مجموعه این تحولات نشان دهنده این است که طرف غربی از وجود ناکامی ها در گذشته ناشی از سیاست شکست خورده ترامپ در اعمال فشار حداکثری طی سه سال گذشته، باخبر است و به دنبال برون رفت از این شرایط است، بااینکه ممکنست همچنان موانعی دراین زمینه وجود داشته باشد.

سه موضوع درباب علت تعلل های دولت بایدن قابل بررسی است
این کارشناس مسائل بین الملل اشاره کرد: سه موضوع درباب علت تعلل های دولت بایدن قابل بررسی است، نخست فشار اسرائیل و لابی یهود که به هیچ عنوان موافق بازگشت آمریکا به به برجام نیستند و این مساله را صراحتا به دولت بایدن گوشزد کرده اند. موضوع دوم مخالفت ضمنی و گاهی آشکار برخی از کشورهای منطقه با احیای این توافق است و در نهایت علت سوم مخالفت های جدی و قابل توجهی است که در خود آمریکا در این خصوص وجود دارد.
ذبیحی افزود: همچون می توان به مخالفت های سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی و نیز حتی برخی اندیشمندان این کشور نظیر هنری کسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا اشاره نمود که معتقدند دولت آمریکا باید سیاست خاورمیانه ای ترامپ را ادامه دهد.
وی ادامه داد: این باور کم و بیش در سخنان مقامات جدید ایالات متحده آمریکا نیز به چشم می خورد، همچون اینکه بایدن خود عنوان می کند بعد از احیای برجام به دنبال آنست که از آن بعنوان سکویی برای سایر توافقات استفاده نماید و یا اینکه بتازگی خانم شرمن اعلام نموده است واقعیات سال 2021 با واقعیات منطقه در سال 2015 و زمان حصول توافق هسته ای متفاوت شده است.

سخن جناح خردگراتر و دوراندیش در حال برتری یافتن است
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با این وجود برآیند مجموعه تحولات و سیگنال های ارسال شده از طرف طرف های غربی نشان دهنده این است که به تدریج سخن جناح خردگراتر و دوراندیش در حال برتری یافتن است و احتمال احیای توافق بیشتر از پیش جدی شده است.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از طرف دیگر ایران نیز انواع انعطاف ها و حسن نیت ها را از خود نشان داده است و همچون اینکه با انعقاد توافقی سه ماه با آژانس تعدادی از دسترسی ها را بمنظور برجا ماندن اطلاعات برای آژانس حفظ نموده است و با این اقدام خود، راه را برای بازگشت طرف غربی بازگذاشته است تا از فرصت اندک باقی مانده برای جبران اشتباهات گذشته خود استفاده نماید.

عرض اختلافات میان طرف ها نسبت به گذشته کمتر شده است
ذبیحی اضافه کرد: سخنان مقامات ایرانی در خصوص اینکه برجام حتی در یکی دو روز قابل احیا است و اینکه به مجرد بازگشت آمریکا به هر یک از تعهدات خود در برجام، ایران نیز به هر اقدام عملی با انجام راستی آزمایی بلافاصله پاسخ عملی می دهد، نیز حاکی از این است که طرف غربی می تواند با نشان دادن اندکی حسن نیت، ضمن جبران سیاست های غلط دولت ترامپ، موجبات احیای توافق هسته ای را فراهم آورد.
وی اشاره کرد: ارزیابی مجموعه این تحولات و سیگنال های متقابل ارسال شده همراه با دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه ای که از مقامات ایرانی قابل انتظار است، نشان از این دارد که میزان اختلافات میان طرف ها نسبت به گذشته کمتر شده است و در صورت تداوم یافتن این مسیر می توان انتظار داشت که برجام در آینده ای نه چندان دور احیا گردد.




منبع:

1399/12/18
10:23:15
0.0 / 5
1249
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز