دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران:

آمریكا سلطه گری و جنایت پیشگی را كنار نخواهد گذاشت

آمریكا سلطه گری و جنایت پیشگی را كنار نخواهد گذاشت دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه همان ها که مانع صدور قطعنامه ضد جنایات صدام در ˮسردشتˮ شدند، به دنبال صدور قطعنامه حقوق بشری ضد ایران در ˮژنوˮ هستند، اظهار داشت: آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچ گاه خوی سلطه گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت.



به گزارش سنج نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین الملل قوه قضائیه عصر امروز (پنجشنبه) در جمع خانواده های معظم شهدا و جانبازان شیمیایی سردشت، ضمن ادای احترام به جوانمردانی که با نفس های به شماره افتاده شان، نفس دشمن را بریدند، عنوان کرد: کشورهایی که روز گذشته "وحشیانه" با "جنگ افزارهای شیمیایی " به جان ملت ایران افتادند، امروز "گستاخانه" با "نرم افزارهای قدرت اقتصادی و سیاسی"، حقوق مردم ایران را پایمال می کنند.

باقری کنی اضافه کرد: دولت هایی که امروز با ابزار سیاسی و اقتصادی بیشترین فشارها و گسترده ترین تحریم ها را ضد ملت ایران اعمال می کنند، همان هایی هستند که روز گذشته هم سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند، هم از اقدام بین المللی ضد رژیم بعث جلوگیری کردند و هم از انعکاس رسانه ای جنایت صدام جلوگیری کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: به ساده لوحان غرب باور باید تصریح کرد؛ اگر ملت های تحت ستم، ظلم و جنایت غربی ها را هم فراموش کنند، آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچ گاه خوی سلطه گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت. بنابراین است که "جلادان چکمه پوش" که روز گذشته مردم را در کوی و برزن "سردشت" خفه کردند، امروز در لباس "مدعیان حقوق بشر" به دنبال تضییع حقوق ملت ایران در برج و باروی "ژنو" هستند.

وی همینطور تصریح کرد: اگر غربی ها در ادعای خود در خصوص صیانت از حقوق بشر صادق هستند، به جای برگزاری نشست نمایشی حقوق بشر در ژنو، اجلاس واقعی حقوق بشر را در سردشت برگزار کنند تا از نزذیک آثار جنایت های خویش را که با گذشت بیشتر از سه دهه همچنان در کوی و برزن سردشت خودنمایی کرده و جان و تن جوانان روز گذشته و بزرگمردان امروز را ذره ذره مضمحل می کند، لمس کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در جنایت سردشت، هرچند صدام نقش جلاد را با جنایت بارترین شیوه بازی کرد، ولی رویکرد و اقدام برخی دولتهای غربی بطور قطع کمتر از نقش جلاد نبوده و نیست، چونکه این دولت ها عالمانه و عامدانه هم در ساخت و تولید و فروش سلاح شیمیایی، هم در حمایت سیاسی از صدام و پیشگیری از اقدام بین المللی ضد این جنایت و هم در تحمیل بایکوت رسانه ای در برابر این جنایت با هدف اغفال افکار عمومی به صورت کامل ایفای نقش کردند.

وی خاطرنشان کرد: اسناد آمریکایی که به تازگی از طبقه بندی محرمانه خارج شده نشان داده است که آمریکایی ها نه تنها از کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام به صورت کامل اطلاع داشتند، بلکه علاوه بر تجهیز رژیم بعث به جنگ افزارهای شیمیایی در دولت های ریگان و بوش پدر، از همه ظرفیت خود برای کابرد سلاح شیمیایی ضد نیروهای ایرانی استفاده کردند تا جایی که در سال ۱۳۶۶ و در حالیکه ماهواره های جاسوسی آمریکا کشف کردند که ایرانیان با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم قرار دارند، دولت آمریکا با "اطلاع کامل" از تصمیم ارتش بعث برای کاربرد سلاح شیمیایی ضد ایرانیها، محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراقی ها اطلاع داد.

باقری کنی افزود: فضاحت سیاسی و رسوایی حقوق بشری آمریکا و همپیمانان غربی آن زمانی به اوج می رسد که آمریکایی ها با تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت حملات شیمیایی مکرر عراق مخالفت کرده و به آن رأی منفی می دهند و چند کشور غربی دیگر ازجمله انگلیس و فرانسه در رأی گیری شرکت نکردند.

وی اظهار داشت: سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتارجمعی تبدیل گردد و در این میان آمریکا که دارنده بزرگترین زرادخانه سلاحهای اتمی و شیمیایی در جهان است، باید بعنوان متهم اصلی تهدید اتمی و شیمیایی جهان به پای میز محاکمه افکار عمومی جهانی کشانده شود.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در انتها با تکیه بر اینکه دستگاه قضایی به شکل جدی پیگیر استیفای حقوق جانباران شیمیایی است، اظهار داشت: در این چارچوب تا کنون درمورد بیشتر از ۲۰۰ نفر از آنها در دادگاه طرح دعوا شده که برای حدود ۷۰ تن از آنها رأی نهایی هم صادر گردیده است. همینطور ضد چند شرکت اروپایی که در زمان جنگ مواد شیمیایی برای تولید سلاح دراختیار رژیم بعث قرار داده اند، در محکام بین المللی اقامه دعوا شده است.




1399/12/14
22:51:03
0.0 / 5
1022
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز