واكنش اتحادیه اروپا به توقف اجرای پروتكل الحاقی

واكنش اتحادیه اروپا به توقف اجرای پروتكل الحاقی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اطلاعیه ای از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از جانب ایران ابراز نگرانی کرد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در بیانیه جوزپ بورل که روز پنج شنبه در خروجی سایت سرویس اقدامات خارجی اروپا قرار گرفته، آمده است: «اتحادیه اروپا بر تعهد قوی و حمایت مداوم خود از برنامه جامع اقدام مشترک در این برهه زمانی حیاتی تاکید می کند. ما مصمم هستیم تا به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ برجام و اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل آن ادامه دهیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عمیقا نگران تصمیم ایران در خصوص تعلیق موقت اجرای پروتکل الحاقی و همینطور مفاد شفافیت اضافی ذیل برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ هستیم. اگر این تصمیم معکوس نشود، به صورت عمده توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای راستی آزمایی این که مواد هسته ای و فعالیت ها در ایران تنها در جهت اهداف صلح آمیز باقی می مانند، محدود خواهد نمود. آژانس بین المللی انرژی اتمی از بخش ضروری از اطلاعاتش درباره فعالیتهای ایران در زمینه چرخه سوخت هسته ای همچون تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته ایرانی محروم خواهد شد. در اینباره ما تفاهم فنی دوجانبه موقت میان آژانس اتمی و ایران را مد نظر داریم که به قول مدیر کل آژانس اتمی، رافائل گروسی، دسترسی کاهش یافته را کمتر خواهد نمود و اجازه نظارت های ضروری و تداوم فعالیتهای راستی آزمایی برای سه ماه را ممکن خواهد نمود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشته است: «اتحادیه اروپا کاملا از کار عینی، مستقل و بی طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی آزمایی تعهدات هسته ای ایران حمایت می کند. ما سخت باور داریم که همکاری کامل و بموقع ایران با آژانس اتمی برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ضروریست.»

بورل همینطور نوشت: «ما اعلامیه مسئول سیاست خارجی را که از جانب اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۱ ژانویه منتشر نمود یادآوری می نماییم که در آن تاسف عمیق خویش را از اقدامات نگران کننده ایران در خلال دو سال گذشته ابراز کرده بودیم. ما همچنان از ایران می خواهیم که تمامی اقداماتی را که در مغایرت با تعهداتش ذیل برجام هستند، متوقف و معکوس کند.»

او در بیانیه نوشته است: «ما از مشکلات در رابطه با خروج یکجانبه آمریکا از توافق و اعمال مجدد تحریم ها آگاه هستیم. با وجود چالش های پیش آمده در راه برجام، اتحادیه اروپا به حفظ تعهدات و همکاری سخت برای حفظ برجام ادامه داده است.»

در انتهای این بیانیه آمده است: «ما از چشم انداز بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به ازسرگیری کامل برجام استقبال می نماییم. ما قویا از تلاشهای دیپلماتیک شدید جاری و تماس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تمامی طرفین بعنوان هماهنگ کننده برجام حمایت می نماییم.»





منبع:

1399/12/07
23:46:04
0.0 / 5
955
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز