یك پایگاه خبری آمریكایی در تحلیلی بررسی كرد

بهترین استراتژی بایدن در قبال ایران

بهترین استراتژی بایدن در قبال ایران به گزارش سنج نیوز یک پایگاه خبری آمریکایی در تحلیلی فرصت دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای را محدود تلقی کرده و گفت دولت بایدن باید ابتدا با کنار گذاشتن اظهاراتش درباره دستیابی به توافقی جدید، در جهت بازگشت به شرایط اولیه بعد از توافق هسته ای با ایران مذاکره کند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خبری lawfair در تحلیلی نوشت: به نظر می آید تهران از بازگشت سریع دولت بایدن به توافق هسته ای استقبال می کند اما همزمان هم سیگنال هایی ارسال می کند که فرصت اقدام کوتاه خواهد بود و اگر ایالات متحده فورا مطابقت با مفاد تعهد را از سرنگیرد، این پنجره به سرعت و شاید برای همیشه بسته شود. ازاین رو بهترین استراتژی بایدن پیگیری همزمان استراتژی های مکمل کوتاه مدت و دراز مدت است.
در ادامه این تحلیل آمده است: در این میان صحبت های رهبر ایران مهم ترین گفته هاست. اظهارات وی در ماه دسامبر نشان داده است که وی بازگشت دولت بایدن را منوط به تسکین اقتصادی کرده است. در نتیجه، اظهارات روحانی و آیت الله خامنه ای رهبر ایران را باید تصدیق این دانست که اگر ایالات متحده تعهدات خویش را انجام دهد، ایران با شرایط اصلی خود به برجام خواهد پیوست.
این پایگاه علاوه بر این نوشت: اما شواهد نشان داده است امکان دارد بازه زمانی بازگشت به برجام محدود باشد. پس اگر دولت بایدن پیش از انطباق تعهداتش، در کوشش برای مذاکره مجدد در مورد مفاد برجام یا مذاکره توافق نامه جدیدی باشد، احیانا از کل توافق دور می شود. در حالیکه رئیس جمهور، اعتدال گرایان و حتی آیت الله خامنه ای ترجیح می دهند، برجام بماند و تحریم ها برداشته شود، اما این را یک اولویت می دانند نه یک لزوم. ایران پیش از این به مدت سه سال در مقابل تحریم ها مقاومت کرده، بدون آنکه به خواسته های دولت ترامپ تن دهد و اگر تنها گزینه خویش را موافقت با شرایط غیرقابل قبول ببیند، امکان دارد آماده مقاومت طولانی تر شود.
در بخش دیگری از این تحلیل مطرح شد: اول و مهمترین کار این است که دولت جدید باید در مورد بازگشت سریع به شرایط اولیه برجام مذاکره کند و برخی اظهارات خود برای دستیابی به توافقی جدید را کنار بگذارد. نخستین نیاز امریکا این است که با بازگشت به توافق هسته ای ایران را هم ملزم به تعهداتش کند. همینطور این کار بهترین روش برای تغییر روایت سیاهی از امریکا بعنوان کشوری سرکش و یاغی است که ترامپ آنرا بوجود آورده است.
تحلیل این پایگاه خبری به دنبال این مطرح می شود که جو بایدن وعده داده است «در صورت بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات هسته ای اش» به توافق هسته ای بازگردد.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های گوناگونی بر ایران اعمال کرد.
ایران هم یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در جهت عرضه راهکارهایی برای کاهش تأثیر تحریم های ایران، اعلام نمود که در پنج گام تعیین شده تعهدات داوطلبانه اش در توافق را می کاهد.
اما مقامات ایران تاکید کرده اند این اقدامات بازگشت پذیرند و به محض پایبندی کامل سایر اعضای برجام به تعهداتشان، به حالت اول باز می گردند.



1399/10/22
15:02:59
0.0 / 5
1292
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز