روحانی در افتتاح پتروشیمی لردگان:

بازگشت سرمایه گذاری انجام شده در كوتاه مدت و اشتغال نیروهای بومی، 2 خصوصیت بارز پتروشیمی لردگان

بازگشت سرمایه گذاری انجام شده در كوتاه مدت و اشتغال نیروهای بومی، 2 خصوصیت بارز پتروشیمی لردگان سنج نیوز: رئیس جمهور با اشاره به اینكه پتروشیمی لردگان می تواند تحول بسیار خوبی در این منطقه ایجاد نماید، اظهار داشت: این پتروشیمی در صورت تولید با ظرفیت صد در صد ظرف حدود چهار سال می تواند سرمایه گذاری انجام شده ۸۷۵ میلیون یورویی را بازگرداند كه این نكته مهمی برای مردم و سرمایه گذاران است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، با حضور و دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران شرکت اوره، آمونیاک لردگان بعنوان نخستین طرح از برنامه سی و چهارم پویش ملی «تدبیر و امید برای جهش تولید» افتتاح رسمی گشت.
در این مراسم رئیس جمهوری ضمن اشاره به گزارش ارائه شده در مورد این طرح، اظهار داشت: ظرف سه تا چهار سال در صورت تولید با ظرفیت صد در صد این طرح می تواند کل سرمایه گذاری ۸۷۵ میلیون یورویی انجام شده را برگرداند که این نکته برای مردم و سرمایه گذاران این طرح عظیم و صنعتی مهم می باشد.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر درباره پتروشیمی لردگان این است که ۸۰ درصد پرسنل این مجتمع بومی هستند و این نکته بسیار مهمی است و باید در طرح ها تلاش نماییم از نیروهای بومی آن استان استفاده نماییم.
رئیس جمهور تصریح کرد: طرح اوره آمونیاک لردگان با عنایت به ظرفیت های موجود در کشور، یک طرح صادراتی است و این نکته بسیار مهم می باشد که با آغاز به کار پتروشیمی لردگان هم جهش صادرات را شاهد خواهیم بود و هم جهش تولید را.
روحانی تصریح کرد: من از لردگان خاطرات خوبی دارم و از اولین مناطقی بود که در سال ۹۲ برای تبلیغات انتخاباتی به این شهر و منطقه آمدم و مردم عزیز لردگان حضور پرشوری در آن سفر و سخنرانی داشتند و برای آنها آرزوی موفقیت می کنم.
رئیس دولت تصریح کرد: استان چهار محال و بختیاری استانی سرسبز و پرآب است که می تواند تبدیل به بزرگترین مرکز گردشگری طبیعی کشور شود.
در ابتدای این مراسم وزیر نفت ضمن اشاره به طرح های گسترده پتروشیمی در جهش دوم و سوم پتروشیمی اظهار داشت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی امروز نسبت به سال ۹۲، هشتاد درصد افزایش یافته است.
بیژن زنگنه خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح هایی که امروز افتتاح می شود محرومیت زدایی از منطقه کمتر توسعه یافته وعزیز لردگان است.
وی تصریح کرد: توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، توسعه صنایع پتروشیمی در پایین دست در دستور کار است و در لردگان یک طرح کریستال ملامین با ۲۵ درصد پیشرفت در دست اجراست و دو پارک صنعتی کریستال ملامین و اوره رزینی با ارزش افزوده قابل توجه تعریف شده است.
قبل از سخنان رئیس جمهوری و در در آغاز بخش افتتاحیه پتروشیمی لردگان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به بیان نکاتی درباره این پروژه پرداخت.
جعفر ربیعی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی افتخار دارد در تولید و صادرات ۱۰ میلیون تن محصول در دوران تحریم و کرونا و توسعه غافل نباشد، عنوان کرد: هلدینگ خلیج فارس بعنوان بزرگترین شرکت بازار سرمایه کشور در جهش دوم و سوم ریل گذاری برای صنعت پتروشیمی حدود ۲۵ طرح بزرگ و کوچک با هزینه ۱۴ میلیارد یورویی را در دست اجرا دارد.
وی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید، ۴ طرح در هلدینگ خلیج فارس افتتاح می شود، اظهار داشت: لردگان نخستین واحد بزرگ از این ۴ پروژه است که با تولید یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می کند که ۸۰ درصد از این محصول صادر خواهد شد.
جعفر ربیعی در ادامه اظهار داشت: خوراک اصلی این مجتمع پتروشیمی، گاز طبیعی متوسط ۷۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه مورد نیاز این پتروشیمی، ۸۷۵ میلیون یورو بوده که از راه سرمایه گذاری اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همینطور از راه فاینانس ۵۰۴ میلیون یورویی با عاملیت بانک سپه انجام شده است و پیشبینی می شود در صورت ظرفیت ۱۰۰ درصدی درآمد سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: ۲۸۰۰ نفر در موقع ساخت در شرکت اوره و آمونیاک لردگان مشغول به کار بودند وامروز و در زمان بهره برداری ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.
ربیعی افزود: مراحل نصب و راه اندازی به دلیل مشکلات تحریم، بدون حضور لایسنسور خارجی و بدون و تنها با همت و توانایی مهندسان و کارشناسان داخلی و بسیجی همچون مهندس محمودی و کریمی انجام شده است.
ربیعی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: در جریان ساخت و بهره برداری از این طرح ۲۸ میلیون ساعت کار بدون حادثه منجر به فوت، ثبت شده که رکورد خوبی در این حوزه در کشور و در صنعت پتروشیمی داشت.
وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد پرسنل شاغل در پتروشیمی لردگان بومی استان چهارمحال و بختیاری هستند و این شرکت پیش از اینکه به بهره برداری برسد در بورس ثبت شده و امروز ۷۰ درصد آن متعلق به گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانی ها (پترول) از شرکتهای تابعه هلدینگ خایج فارس است و ۸۰ هزار سهامدار حقیقی در آن سهم دارند.
ربیعی تصریح کرد: هلدینگ خلیج فارس در جهت سیاست وزارت نفت برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی لردگان تلاش می کند و امروز پارک کریستال ملامین با ظرفیت ۴۰ هزار تن ۲۵ درصد پیشرفت داشته و دو پارک صنعتی اوره رزینی وکریستال ملامین هم با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیاردی ساخته خواهد شد.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: با اضافه شدن این مجتمع، حجم تولید اوره امونیاک کشور از پنج میلیون و ششصد هزار تن به شش میلیون و هفتصد هزار تن در سال خواهد رسید و ایران را تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول در جهان خواهد نمود.
مدیرعامل پتروشیمی لردگان هم در این مراسم، به بیان نکاتی در مورد این مجتمع و روند ساخت و بهره برداری آن پرداخت.
محسن محمودی با اشاره به اینکه ما در منطقه ای پتروشیمی لردگان را بنا کردیم که به کشاورزی و دامداری شهره است اظهار داشت: پتروشیمی مگاتن اوره، آمونیاک لردگان با مشارکت ۲۸۰۰ نفر طی حدود چهار سال به بهره برداری رسیده و خبر خوب اینکه اغلب استخدام انجام شده نیروها از استان چهارمحال و بختیاری بوده است.
وی راه اندازی این پتروشیمی به دست متخصصان داخلی را از نکات بارز و افتخارآمیز این مجتمع عنوان نمود وضمن تبریک به مردم استان چهارمحال و بختیاری و آرزوی اینک این پروژه تحول بسیار خوبی برای منطقه باشد از وزیر نفت و همه مسؤلان استان و منطقه که در این سال ها برای بهره برداری از این پروژه مشارکت داشتند، تشکر کرد.




منبع:

1399/09/06
22:31:33
5.0 / 5
1184
تگهای خبر: ایران , تبلیغات , تحریم , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز