معاون گمرك به سنج نیوز اعلام كرد:

جزئیات واردات ۱۱۳ میلیون دلاری انسولین

جزئیات واردات ۱۱۳ میلیون دلاری انسولین به گزارش سنج نیوز طبق اعلام معاون فنی گمرك ایران واردات انسولین در هفت ماه اول سال جاری با رشد ارزشی حدود ۱۳ درصدی به بیشتر از ۱۱۳ میلیون دلار می رسد كه اغلب محموله های رسیده به گمرك با حداقل اسناد ترخیص شده است.



مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با ایسنا، جزئیات واردات انسولین امسال را شرح داد و اظهار داشت که در این رابطه از آغاز سال جاری تا ۳۰ مهرماه ۱۹۴ اظهارنامه با ردیف تعرفه داروی انسولین به گمرک اظهار و ترخیص فوری صورت گرفته است.

او افزود: در دوره مورد بررسی در مجموع ۱۱۳میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۸ دلار داروی دارای انسولین وارد شده است که تولید داخل ندارد. این در شرایطی است که داروی انسولین وارداتی، امسال نسبت به سال قبل از نظر ارزش تا ۱۳ درصد افزایش دارد.

ارونقی با بیان این که در هفت ماه اول سال قبل ۱۴۹ اظهارنامه برای ترخیص انسولین به گمرک عرضه شده است، اظهار داشت: در این زمان ۱۰۰ میلیون و ۱۷۵ هزار و۷۸۲ دلار انسولین وارد شده است.

به گفته این مقام مسئول داروهای متشکل از محصولات مخلوط شده یا نشده برای مصارف درمانی یا جلوگیری از بیماری، عرضه شده به شکل مقادیر معین یا به صورت بسته بندی برای خرده فروشی در ردیف تعرفه ۳۰۰۴ جدول تعرفه طبقه بندی می شوند که ردیف تعرفه فرعی ۳۰۰۴۳۱ برای داروهای دارای انسولین در نظر گرفته شده که همین ردیف تعرفه در جدول تعرفه کشورمان به دو ردیف تعرفه فرعی تر ۳۰۰۴۳۱۱۰ (دارای تولید داخلی مشابه) با مأخذ حقوق ورودی ۳۲ درصد و ۳۰۰۴۳۱۹۰ (سایر ) با مأخذ ۵ درصد تقسیم شده است.

شرط ترخیص دارو

ارونقی تصریح کرد: همه محصولات دارویی موعددار (که مدت معین تاثیر درمانی دارد) در صورتی قابل ترخیص از گمرک برای مصرف در کشور خواهد بود که حداقل ۶۵ درصد از مدت قابل مصرف بودن آن در حین ترخیص از گمرک باقی مانده باشد.

معاون گمرک ایران این را هم اظهار داشت که با عنایت به حساسیت ویژه ای که برای ترخیص داروها از جانب گمرک وجود دارد، تسهیلات حداقل اسناد با مجوز وزارت بهداشت برای این اقلام مورد پذیرش گمرک قرار می گیرد و با عنایت به این که از یک سو ترخیص کلیه کالاها از گمرک در هر رویه ای منوط به دریافت و عرضه کد رهگیری بانک مرکزی است و از طرفی امکان دارد صدور این کد جهت ترخیص کالا فرایند زمانبری باشد، گمرک با احراز مالکیت کالا در مورد داروها، حداقل اسناد را برای انجام تشریفات گمرکی کافی قلمداد کرده و نسبت به ترخیص فوری داروها به صورت حمل یکسره و در صورت نیاز از پای پرواز و به صورت شبانه روزی اقدام می کند تا هیچ گونه تأخیری در این رابطه پیش نیاید.

ارونقی با بیان این که باید توجه داشت کلیه مجوزهای قانونی لازم برای ترخیص کالاها بخصوص دارو و مواد اولیه دارویی توسط گمرک به صورت سیستمی دریافت و پیش از ترخیص کالا کنترل می شود، اظهار داشت: همینطور در مورد داروهایی که با حداقل اسناد از گمرک ترخیص شده اند گمرک فرصت دو ماهه ای جهت عرضه کد رهگیری بانک به واردکنندگان می دهد تا در این فرصت نسبت به رفع تعهدات خود در گمرک اقدام نمایند. البته امکان دارد احتیاج به تمدید این مهلت باشد. به هر صورت گمرک اجازه نمی دهد وقفه ای در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص داروها ایجاد شود.

معاون گمرک ایران یادآورد شد: مطابق پیشنهادهای عرضه شده، هم اکنون حقوق پایه و سود بازرگانی اغلب داروهایی که در کشور تولید داخل مشابه ندارند، به ترتیب برابر با چهار درصد و یک درصد است که این حقوق ورودی هم توسط گمرک به صورت ضمانت نامه بانکی یا در مواردی که دارو و مواد اولیه دارویی توسط مراجع دولتی وارد می شود، با تعهد ذیحسابی با سررسید مشخص قابل ترخیص است.

به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، از مدتی پیش تأمین انسولین از داروخانه ها با مشکلاتی برای متقاضیان مواجه گردید که در این رابط بحث کمبود آن از لحاظ واردات مطرح بوده است. این در شرایطی است که گزارش گمرک نشان دهنده افزایش واردات انسولین نسبت به سال قبل بوده ولی واردات سرسوزن انسولین با کاهش ۵۲ درصدی واردات همراه بوده است.





منبع:

1399/08/02
16:15:11
5.0 / 5
1610
تگهای خبر: ایران , دریا , ضمانت , گمرك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز