بررسی تأثیر دو اقدام اخیر بانك مركزی بر بازار ارز

بررسی تأثیر دو اقدام اخیر بانك مركزی بر بازار ارز به گزارش سنج نیوز درپی افزایش چشم گیر قیمت در بازار ارز، بانك مركزی برای مدیریت و ساماندهی این بازار اقداماتی انجام داده است؛ بگونه ای كه از روز گذشته مقرر شده روزانه۵۰ میلیون دلار به صورت اسكناس در بازار متشكل ارزی عرضه نماید و با سفر و مذاكره رئیس كل بانك مركزی كشورمان به عراق كه روز گذشته انجام شد، توافق شده منابع میلیارزی ارزی كشورمان در این كشور همسایه آزاد شود. حال باید نتیجه این اقدامات را در بازار ارز دید كه یك تحلیلگر اقتصادی این مورد را تحلیل و بررسی نموده است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در ماه های ابتدایی سال توقف صادرات نفتی، کاهش صادرات غیرنفتی به دنبال انتشار کرونا و تحریم ها بازار ارز را با مشکل عرضه مواجه کرد و از آنجائیکه در آن روزها بخش قابل توجهی از ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور برنگشته بود، در آن زمان تسریع در بازگشت ارزها به کشور عامل موثری بر آرامش بازار ارز دانسته می شد تا اینکه بانک مرکزی برای تسهیل و تسریع در بازگشت ارزهای صادراتی اقداماتی چون برخورد قضایی با متخلفان ارزی، صحبت و توافق با صادرکنندگان خوش حساب، تعلیق موقت کارت های بازرگانی و... انجام داد.
همچنین، یک اقدام دیگر در این حوزه از جانب بانک مرکزی اعلام فروش مستقیم ارزهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، فولادی و معدنی ها در صرافیهای بانکی مجاز برای واردات کالاهای دارای تخصیص ارز، بود. سرانجام با اقدامات انجام شده از ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته به کشور معادل ۱۹ میلیارد تومان همچنان بلاتکلیف باقی مانده و هشت میلیارد دلار از آنها به چرخه اقتصادی کشور برگشته است.
در نهایت، طبق اعلام مسؤلان بانک مرکزی کشور به دنبال اینگونه اقدامات، روند عرضه و معاملات حواله های ارزی در سامانه نیما بعنوان بازار ثانویه ارز در فصل تابستان بهتر از قبل شد اما با این وجود، ترمز افزایش قیمت ارز کشیده نشد که درباره چرایی افزایش قیمت ها در بازار ارز رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود در این حوزه تلاشهای دولت آمریکا برای ایجاد التهاب در بازار ارز را با طرح لغو تمام معافیت های تحریمی و راه اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه های وابسته، عامل موثر بر وضعیت کنونی بازار دانسته است.

دو تصمیم جدید برای مدیریت بازار ارز
همچنین، طبق گفته همتی پس از طرح مکانیزم ماشه، اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می شود که فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تاثیر عملی آن، تاثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است.
سرانجام، افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار اسکناس ارز همچون جدید ترین تصمیمات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز مدنظر قرار گرفت.
براین اساس، از روز گذشته مقرر شد روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی ارائه شود. علاوه براین، با افزایش سقف خرید کارگزاران در بازار متشکل ارزی از سمت بانک مرکزی، سقف خرید بانک ها و صرافی ها ار روز گذشته در حالی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافته که تا پیش از این ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده است.

توافق ایران و عراق در آزادسازی منابع ارزی
از سوی دیگر، سفر روز گذشته همتی به عراق برای آزادسازی منابع ارزی کشور هم از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار بود که دستاوردهای این سفر امیدوارکننده و مثبت بوده بگونه ای که رئیس کل بانک مرکزی کشورمان از به توافق رسیدن دو کشور برای آزادسازی منابع ارزی و رفع محدودیت ها اطلاع داده است و این منابع برای تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو تخصیص خواهد یافت.
این درحالی است که شنیده های از آن حکایت می کند که حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارز کشور حاصل از صادرات گاز و برق به عراق، به دنبال توافقات صورت گرفته آزاد می شود که در این شرایط فعلی بازار ارز کمک شایان توجهی به تأمین عرضه ارز در بازار می کند و می توان شاهد تحولاتی در قیمت ارز بود.
با این حال باید منتظر ماند و دید که این قبیل اقدامات و تدابیر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز چه میزان می تواند کارساز باشد و به کاهش قیمت ها در این بازار کمک نماید.
در این زمینه کامران ندری - تحلیلگر اقتصادی - در گفتگو با ایسنا، درباره تأثیر تصمیمات جدید بانک مرکزی بر کنترل بازار ارز، اظهار نمود: این قبیل اقدامات می تواند هیجان بوجود آمده در بازار را به صورت موقت کنترل کند اما نمی تواند برای حواله های ارزی موثر باشد. هم اکنون روند تأمین ارز با مشکل مواجه می باشد که بانک مرکزی نمی تواند در این حوزه اقدام دیگری کند، چونکه توقف صادرات نفتی، کاهش صادرات غیرنفتی به دنبال شیوع کرونا، افزایش هزینه های نقل وانتقالات ارزی، تحریم های بانکی جزو عوامل موثر بر کاهش تأمین ارز در کشور می باشند که خارج از کنترل بانک مرکزی است.

افزایش نرخ بهره بانکی، آرامبخش التهابات بازار ارز
وی با اشاره به تحریم های مجدد بانکهای ایرانی، گفت درست است که اینگونه تحریم های تأثیر آنچنانی در عملکرد بانک ها ندارند اما از نظر روانی تاثیرات مخربی دارد که این عامل در کنار موارد ذکر شده در بالا قیمت ارز را می افزایند.
این کارشناس اقتصادی اقدام موثر برای مدیریت بازار ارز را افزایش نرخ بهره بانکی در ماه های گذشته دانست و اضافه کرد: به دنبال این امر تمایل نگهداری پول در مردم افزایش پیدا می کرد و می توانست قدرت خلق پول بانک ها را هم مهار کند تا پول کمتری در آنها خلق شود.
به گفته او، در مورد بازار ارز بیشتر از این کاری از دست بانک مرکزی ساخته نیست و تنها اقدامی که می توانست انجام دهد و عملی نشد، افزایش نرخ بهره بانکی به خصوص نرخ بهره بین بانکی در ماه های گذشته بود.
ندری در انتها تصریح کرد: اگر بانک مرکزی نرخ بهره را پس از عید متناسب با نرخ تورم افزایش می داد، حالا بازار ارز با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم می کرد و در کل تنها راه کنترل قیمت هادر بازار ارز افزایش نرخ بانکی است.




منبع:

1399/07/22
13:13:39
5.0 / 5
1512
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز