در هجدهمین پیش رویداد همایش بین‎المللی افول آمریكا مطرح شد

آمریكا توانمندی مدیریت حوادث و رویدادها را از دست داده است

آمریكا توانمندی مدیریت حوادث و رویدادها را از دست داده است سنج نیوز: هجدهمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین المللی «افول آمریكا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «آمریكا در گذار؛ چشم اندازهای سیاست خارجی ایران» به میزبانی مركز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری، با حضور تعدادی از اساتید، پژوهشگران و اصحاب رسانه اجرا شد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه، دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به وجود سه برداشت از گذار توسط اندیشمندان اظهار داشت: برداشت نخست از گذار درباره گذار درون سیستم بین المللی به مثابه تغییر قطب بندی ها است که این مفهوم رایج ترین تعریف از گذار است. برداشت دوم به تغییر کلیت و ماهیت سیتم بین المللی برمیگردد که یک پارادایم شیفت مطرح می شود؛ عده ای گمان می کنند ماهیت نظام بین الملل در حال تغییر است، اما نه روبه جلو بلکه رو به عقب، یعنی دولت ها وقتی توان پاسخ گویی به نیازهای جدید را ندارند، پس به شرایطی برمی گردند که از آن تحت عنوان قرون وسطی گرایی جدید یاد میکنند که به معنای از بین رفتن نظم است. سومین برداشت از گذار نیز مربوط به تغییر در درون جوامع انسانی است؛ در واقع بواسطه انقلاب ارتباطات، افزایش آگاهی اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: آمریکا مهمترین حامی نظم بین المللی بوده و اگر آمریکا نباشد این نظم نمی تواند دوام پیدا کند. پیمان های امنیتی مثل ناتو و یا نهادهای تجاری که تماما حامی این نظم جهانی هستند، بر اساس سیاست های آمریکا شکل گرفته اند. مدت هاست این مفهوم در آمریکا به چالش کشیده شده و در دوران ریاست جمهوری ترامپ به اوج خود رسیده، چونکه به هیچ کدام از اهداف خودش دست پیدانکرده است. ظهور قدرت های نوظهوری مانند چین و روسیه به چالشی جدی برای این نظم بدل شده است و به این ترتیب، جایگاه متکی به قدرت هژمونیک آمریکا را گرفتار چالش جدی ساخته است.
ابراهیم متقی، استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بعنوان دومین سخنران نشست، با اشاره به نقش بحران های سیاست خارجی ایالات متحده در افول آمریکا، اظهار داشت: کشوری که هژمون است و در مرکزیت قدرت قرار دارد، باید توانمندی لازم برای رویارویی و مدیریت حوادث و رویدادها را داشته باشد. حالا آمریکا این توانمندی را از دست داده و ناتوانی اش در جنگ های عراق و افغانستان نمایان شد. آمریکا در جنگ عراق و افغانستان ظاهرا به پیروزی رسید، اما شکست واقعی در عرصه سیاست خارجی آمریکا مربوط به همین دو کشور است.
وی افزود: آمریکا در بیست سال قبل نتوانسته است حوادث و بحران ها را کنترل کند. اگر می توانست این کار را موفقیت آمیز انجام دهد، در چالش طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا یعنی جنگ افغانستان گیر نمی افتاد. مذاکرات چند جانبه در برهه های زمانی گوناگون میان آمریکا و افغانستان نشان دهنده قرار گرفتن آمریکا در شرایط بحران است.
در آخر نشست، محمد جمشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به ابعاد افول آمریکا، اظهار داشت: افول آمریکا دو بعد اساسی دارد: بعد نخست کاهش قدرت و بعد دیگر از دست دادن نظم بین المللی است که هر کدام از این دو بعد، دارای تبعاتی هستند. اگر فقط قدرت آمریکا کاهش یافته ولی نظم آمریکایی در سر جای خودش باقی مانده باشد، تبعات خاص خودرا دارد و بالعکس. بااینکه آمریکا قدرتی است که فاصله بیش تری با دیگر قدرت ها دارد، اما اگر نظم آمریکایی، در کار نباشد، آمریکا به قدرتی در کنار دیگر قدرت ها تبدیل گشته و نظام موازنه قوا در دنیا حاکم می شود. حالا ما در هر دو بعد افول آمریکا را شاهد می باشیم، یعنی هم در بعد نظم بین المللی و هم قدرت، ایالات متحده گرفتار افول شده است.
گفتنی است همایش بین المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه انجام خواهد شد. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به آدرس www.usdecline.info و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.




منبع:

1399/07/03
12:35:23
5.0 / 5
1712
تگهای خبر: آمریكا , ایران , ترامپ , ریاست جمهوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز