معاون اول رئیس جمهور:

حفاظت از محیط زیست باید به دغدغه ملی همه نهادهای حاكمیتی، مدنی و عموم شهروندان تبدیل گردد

حفاظت از محیط زیست باید به دغدغه ملی همه نهادهای حاكمیتی، مدنی و عموم شهروندان تبدیل گردد به گزارش سنج نیوز معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اهمیت مسئله محیط زیست بخصوص در توسعه پایدار، همه جانبه، موزون، متوازن و همزمان كشور، اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست تنها یك مسئولیت بخشی و محدود به دولت نیست؛ محیط زیست مساله ای بنیادین است كه بیشتر از قبل از هر چیز و هر جا باید به دغدغه ملی و مساله ذهنی همه نهادهای حاكمیتی، همه دستگاه های اجرایی، همه نهادهای مدنی، همه بخش های عمومی و خصوصی و عموم شهروندان تبدیل گردد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، جهانگیری پس از ظهر امروز(چهارشنبه) در نشست با مدیران ارشد سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه مساله محیط زیست همچون مسائل بنیادین و ابرچالش های توسعه پایدار می باشد، تصریح کرد: با اینکه در شرایط کنونی کشور با مسائل خطیر و مهم نظیر پر دامنه شدن شیوع ویروس کرونا، تحریم ظالمانه، محدودیت فروش نفت، کاهش بهای نفت و نتیجتاً کم شدن منابع اقتصادی و مالی دولت روبه روست اما همه اینها نمی تواند از اهمیت و اولویت مسائل محیط زیست برای امروز و آینده ایران بکاهد.
وی اضافه کرد: غالب اقتصاددانان کشور حتی قبل از وضعیت کنونی، چالش محیط زیست را در کنار شش چالش کاهش منابع آب، بیکاری، فساد اداری، مشکلات نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری، مساله بانک ها و مساله انسجام سیاسی و گفتگوی ملی همچون ابرچالش های اثرگذار بر توسعه اقتصادی کشور می دانند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز می توان به وضوح دید که دامنه تاثیر این ابرچالش ها از اقتصاد فراتر رفته و چندوجهی و چند زمینه ای شده اند، خاطرنشان کرد: نمی توان از تأثیر مسایل زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی یا خشکسالی های موضعی و خشک شدن دریاچه هایی مثل ارومیه و هامون و غیره و یا گسترش ریزگردها در خوزستان و برخی استان های دیگر در حوزه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی چشم پوشید.
جهانگیری با تاکید بر اجرای پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح های توسعه، اظهار داشت: اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را بعنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا یک وظیفه همگانی می داند.
وی به جایگاه محیط زیست در تحولات علمی و جنبش ها و فعالیتهای مدنی اشاره نمود و اضافه کرد: سیاست ها و برنامه های زیست محیطی ما چه آنها که ناظر به نتایج عاجل و آنی هستند و چه آنها که ناظر به سیاست های دراز مدت اند باید با جامعیت، عقلانیت و سنجیدگی طراحی و اجرا شوند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تخریب ها و تهدیدات زیست محیطی چالش بزرگی پیش روی کشور است، اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست در عین اینکه با قاطعیت از مسایل زیست محیطی حفاظت می کند باید تسهیل گر توسعه کشور شود.
جهانگیری با اشاره به حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل زیست محیطی و پشتیبانی از مسائل در رابطه با محیط زیست، اظهار داشت: حمایت نهادهای مدنی و سمن های حامی محیط زیست باید در دستور کار این سازمان باشد تا در مواقعی که آنها مورد پرسش واقع می شوند از آنها پشتیبانی کنند، این سازمان باید همواره پشتوانه محکم مردم و افکار عمومی را پشت سر خود داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه فقر مهمترین دشمن محیط زیست است به نتایج منفی تحریم ها و کرونا در حوزه اقتصاد اشاره نمود و از مدیران این سازمان خواست تا برای دوران پساکرونا و تأثیرات ناشی از این دو پدیده بر محیط زیست برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.
جهانگیری اظهار داشت: مسأله محیط زیست و حل مسایل و ابرچالش های دیگر باید به یک نقطه اطمینان بخش برسد چون که در غیر این صورت توسعه ایران با مشکلات گوناگونی روبرو خواهد شد چنانچه خشک شدن دریاچه ارومیه می توانست سرنوشت 16 میلیون انسان را تحت تاثیر قرار دهد که این مورد می توانست اتحاد مردم و حتی یکپارچگی ایران را زیر سوال ببرد.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در حوزه آلودگی هوای کلان شهرها بود که نظارت های کافی در این خصوص انجام شد و سازمان گزارش های مربوطه را بموقع آماده کرد. آقای کلانتری وقتی مسئولیتی را بر عهده می گیرد به خوبی آنرا پیگیری می کند و گزارش های نظارتی را بموقع عرضه می دهد که امیدوارم این رویه با جدیت ادامه یابد.
جهانگیری با اشاره به اینکه شرایط هوای تهران و کلان شهرها نسبت به گذشته بهتر شده است، خاطرنشان کرد: وضعیت سوخت خودرو ها با پیگیری های سازمان حفاظت از محیط زیست تقریباً وضعیتی مناسب رسیده که البته در این حوزه کارهای سنگینی انجام شد و اینکه امروز در سخت ترین شرایط تحریم احتیاج به واردات بنزین نداریم و یکی از صادرکنندگان اصلی فراورده های نفتی هستیم بسیار افتخار آمیز است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت برخی خودرو ها از نظر کیفیت و قیمت نامناسب است، خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت وزارت صنایع را داشتم مردم برای تهیه خودرو باید در نوبت می ماندند و حتی برای تعیین رنگ مورد نظر خودرو مشکلاتی بر سر راه آنها بود که این مورد زیبنده مردم بزرگ ایران نبود که در آن زمان بارها به خاطر این شرایط از مردم عذرخواهی کردم و به آنها قول دادم برای اصلاح این شرایط تلاش خواهیم کرد.
جهانگیری با اشاره به تاکید رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص اینکه باید از تولید خودروهایی که استاندارد یورو 5 ندارند جلوگیری شود، اظهار داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست از این موضع خود کوتاه نیاید و بر این مورد پافشاری کند و دولت هم حمایت خواهد نمود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه در آغاز دولت تدبیر و امید سوخت برخی نیروگاه های کشور سوخت مایع بود، تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست ایستادگی و پافشاری خوبی در این حوزه به عمل آورد و با اقدامات و سرمایه گذاری های بزرگی که در پارس جنوبی به انجام رسید، تقریباً همه کارخانه ها امروز از گاز استفاده می نمایند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست باید بر مواضع خود ایستادگی جدی داشته باشد، تصریح کرد: یکی از این موارد درباره کارخانه سیمان تهران بود که البته سازمان رویکرد مناسبی اتخاذ نمود و به جای تاکید بر انتقال این کارخانه به بیرون از تهران، مسئولین کارخانه را ملزم به انجام اصلاحات در بازه زمانی مشخص کرد و به آنها اعلام نمود که کارخانه سیمان تهران باید تحت کنترل و پایش سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت کند.
معاون اول رئیس جمهور کارخانه مس سرچشمه کرمان را از دیگر موارد این چنینی برشمرد و اظهار داشت: اسیدسولفوریک حاصل از فعالیت این کارخانه در منطقه پخش می شد و به زندگی مردم صدمه زده بود که سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آن ایستادگی کرد و مسئولین کارخانه وادار شدند با سرمایه گذاری چند ده میلیون دلار این مشکل را برطرف کنند.
جهانگیری خطاب به مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: ایستادگی جواب می دهد پس باید حرفتان را محکم بزنید و فرصت دهید تا کارخانه هایی که آلایندگی دارند در مدت زمان مشخص وضعیت خویش را اصلاح کنند.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید رئیس جمهور اعلام نمود که در اولین جلسه هیئت دولت مصوبه ای برای دریاچه ارومیه خواهیم داشت اما در آن زمان خیلی ها می گفتند که دریاچه ارومیه امکان احیا شدن را ندارد و پیشنهاداتی در خصوص خشک کردن و اقداماتی نظیر آنرا عرضه می دادند.
جهانگیری با اشاره به وضعیت مناسب امروز دریاچه ارومیه، اظهار داشت: تجربه نشان داده، اگر مدیری با انگیزه و جدی پای کار باشد هر کاری را می توان عملیاتی کرد که در این حوزه آقای کلانتری بعنوان دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه با انگیزه و جدیت برنامه ها را پیگیری کرد و امروز شاهد احیاء این دریاچه هستیم.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: احیاء دریاچه ارومیه این پیام را به ما می دهد که درباره سایر مشکلات هم می توانیم همین کار را انجام دهیم. حتی در مواجهه با سخت ترین کارها اگر مردانه پای کار بایستیم و از تمام ظرفیت ها استفاده نماییم و به تلاش دیگران برای دلسرد کردن مان توجه نکنیم نتایج خوبی حاصل خواهد شد.
جهانگیری با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص احیاء تالاب های کشور اظهار داشت: اخیراً جلسه ای برای احیاء تالاب های انزلی و میانکاله که مردم حساسیت ویژه ای نسبت به آن دارند، برگزار گردید و سازمان حفاظت از محیط زیست طرح ها و برنامه هایی را برای احیاء این تالاب ها در بازه زمانی مشخص تدارک دیده است.
معاون اول رئیس جمهور از رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خواست برای هر تالاب یک مجری تعیین کند تا کارهای در رابطه با آن با جدیت و سرعت پیگیری و گزارش های مربوطه عرضه شود.
جهانگیری همینطور با اشاره به مصوبه احیاء کارون و زاینده رود، خاطرنشان کرد: کارون بعنوان بزرگترین رودخانه ایران که همه مردم نسبت به آن حساسیت دارند در اثر ورود پساب و فاضلاب کارخانه ها گرفتار صدمه هایی شده بود که قرار شد طی یک دوره مشخص برنامه احیاء این رودخانه در دستور کار قرار گیرد و به کارخانه ها هم فرصت داده شد تا ظرف مدتی این شرایط را اصلاح کنند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست در مقابله با ریزگردها تصریح کرد: استان خوزستان در مقطعی با مشکلات گوناگونی ناشی از ریزگردها مواجه گردید که حتی به قطع برق و دیگر مسایل انجامید و خوشبختانه با پیگیری های جدی دستگاه های مرتبط، این مسایل تا حد زیادی اصلاح گردید.
جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه کانون های خارجی ریزگردها هم شناسایی شده است بر لزوم دیپلماسی فعال با کمک وزارت خارجه برای پیشگیری از ورود ریزگردها به داخل کشورمان تاکید کرد و اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست حتی به کشورهایی که منشأ این ریزگردها هستند مشورت دهد و تجربیات و دانش داخلی را در اختیار آنها بگذارد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده در خصوص تشکیل ستاد احیاء جنگل های زاگرس اظهار داشت: با کلیات این مورد موافق هستم البته لازم است سازمان حفاظت از محیط زیست هماهنگی های لازم را با وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص انجام دهد و پیشنهاد نهایی را به دولت عرضه کند.
جهانگیری آتش سوزی جنگل ها امسال را اتفاقی دردآور توصیف کرد و اضافه کرد: در جریان این آتش سوزی ها برخی جوانان برای اطفاء حریق اقدام نمودند و جان خویش را از دست دادند که بسیار تلخ و دردآور بود و این پیام را در بر داشت که مردم نسبت به سرمایه های کشور حساسیت ویژه ای دارند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزارت کشور از تصرف سواحل خزر، خلیج فارس و دریای عمان که عمدتاً از جانب دستگاه های دولتی انجام شده خاطرنشان کرد: این تصرف ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان هنوز جدی نشده که لازم است سازمان حفاظت محیط زیست این مورد را به یک دستور کار قطعی خود تبدیل کند.
جهانگیری با اشاره به برنامه ها و اقدامات دولت برای توسعه سواحل مکران اضافه کرد: از ابتدا تاکید شد که برای توسعه این سواحل باید برنامه هایی دقیق و جامع الاطراف تدوین شود که همه جوانب و ابعاد مختلف در آن مدنظر قرار گرفته باشد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مبحث پسماند زباله ها و اینکه این مورد بعنوان یک دغدغه مهم در پایتخت، استان های شمالی و سایر مناطق کشور است اظهار داشت: یکی از برنامه های دولت برای دفع پسماندها تبدیل آن به کود کمپوست بود که الان اعلام می شود این طرح اقتصادی نیست و کمپوست خودش به یک مسأله زیست محیطی تبدیل گشته و بوی بدی را متصاعد می کند.
جهانگیری با اشاره به اینکه چندی قبل در دولت در مورد دفع پسماندها تصمیمی خیلی انقلابی گرفتیم تصریح کرد: دولت در آن مقطع تصمیم گرفت که یک میلیارد و 300 میلیون دلار فقط برای دفع پسماندها سرمایه گذاری کند که متأسفانه مجلس وقت به جای تصویب این مورد که دغدغه مردم بود تبدیل به موضوعات دیگر شد.
معاون اول رئیس جمهور از سازمان حفاظت از محیط زیست خواست مبحث پسماندها را با جدیت دنبال کند و برای حل این مشکل برنامه و پیشنهاد مشخصی عرضه نماید تا در یک دوره زمانی مشخص بتوانیم این مشکل را در کشور حل و فصل نماییم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه هیچ طرح بزرگ عمرانی در کشور نباید بدون ارزیابی های زیست محیطی اجرا شود، تصریح کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست بر این موضع محکم پافشاری کند و اگر طرحی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی ارزیابی زیست محیطی ندارد از همان ابتدا مانع از شروع اجرای طرح شود.
معاون اول رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاش ها و زحمات محیط بانان و محیط یاران اظهار داشت: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با هماهنگی با رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نسبت به رفع دغدغه کمبود محیط بانان در کشور اقدام نماید.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست هم در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش های مختلف همچون احیاء تالاب ها، دفع پسماندها و بهبود هوای کلان شهرها عرضه و بر ضرورت پیشگیری از تولید خودرو های فاقد استاندارد یورو 5 تاکید کرد.
در این جلسه برخی از معاونین و مدیران کل سازمان حفاظت از محیط زیست هم گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیتی خود عرضه کردند و به تشریح برنامه های آتی این سازمان برای حل مشکلات زیست محیطی کشور پرداختند.




منبع:

1399/05/02
17:17:41
5.0 / 5
2198
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز