عارف:

عاجزانه از مردم می خواهم به كاندیداهای اصلاح طلب رأی بدهند

عاجزانه از مردم می خواهم به كاندیداهای اصلاح طلب رأی بدهند به گزارش سنج نیوز رئیس فراكسیون امید اظهار داشت: برایند اصلاح طلبان این بوده كه فهرست انتخابات مجلس یازدهم باید اصلاح طلبانه باشد،  ما شاهد روندی در بررسی صلاحیت ها بودیم و در بسیاری از موارد توجیه نبودیم كه چرا جوانان باانگیزه، توانا و شخصیت های برجسته تأیید صلاحیت نشدند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، محمدرضا عارف، رئیس فراكسیون امید، در نشست خبری خود به همراه اعضای ستاد ائتلاف برای ایران با تشریح عملكرد فراكسیون امید اظهار داشت: فراكسیون امید ۱۰۲ عضو رسمی دارد و تعدادی دیگر از نمایندگان هم در مسائل تخصصی ما را همراهی می كردند. وی با تشویق مردم در مشاركت در انتخابات پیش رو اضافه كرد: ان شاءالله مردم با مشاركت جدی در انتخابات روندی كه در چهار دهه گذشته در ارتباط با مردم سالاری طی شده را تقویت نمایند. اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛ *{ درباب اجماع سازی جریان اصلاحات در دهه ۹۰، وحدت درون جبهه اصلاحات و حضور حداكثر در رویدادهای مهم مثل انتخابات}: من از مردم تهران خاضعانه سپاسگزاری می كنم كه در انتخابات گذشته بیشتر از آنچه لیاقت داشتیم ما را در مجلس و شورای شهر حمایت كردند و امیدواریم این نگاه را بار دیگر در جمعه آینده ببینیم. * برایند اصلاح طلبان این بوده كه فهرست انتخابات مجلس یازدهم باید اصلاح طلبانه باشد، ما شاهد روندی در بررسی صلاحیت ها بودیم و در بسیاری از موارد توجیه نبودیم كه چرا جوانان باانگیزه، توانا و شخصیت های برجسته تأیید صلاحیت نشدند. شورای عالی نیز در تهران با همین موضع كارها را دنبال كرد. ما معتقد بودیم اگر احزاب اصلاح طلب به یك فهرست برسند شانس شان بالاتر است پس از كسانی كه جمع شدند و این انسجام را در جبهه اصلاحات ایجاد كردند، تشكر می كنم و تقاضای عاجزانه ام از مردم این است كه به این كاندیداها رأی دهند. در میان این افراد ۱۴ نفر از نمایندگان فعلی و ۱۶ نفر چهره برجسته و نخبه هستند كه من افتخار می كنم كه به آنها رأی دهم. *{ درباره فراكسیون امید}: نمایندگان نیز با همدلی، تفاهم، همراهی و رویكرد اجماعی فراكسیون را همراهی كردند. من معتقدم فراكسیون امید مجلس دهم منسجم ترین و هماهنگ ترین فراكسیون سیاسی در دوره های ده گانه مجلس بود. همین طور مواردی بود كه عضوی از فراكسیون نظر تخصصی خاص خودرا داشت. رویكرد دیگر ما نیز همكاری حداكثری با نمایندگان دیگر بود و نظرمان این بود كه اگر با تفاهم مسائل را جلو ببریم می توانیم منویات فراكسیون را محقق نماییم. *{درباره راهبرد فراكسیون امید در قبال بخش های حاكمیتی و پشتیبانی از دولت با نقد مشفقانه و جدی}: در مورد موكلین، راهبرد ما این بود كه حتی المقدور ما سراغ موكلین برویم. بر همین مبنا در حوزه تهران چهار دفتر در چهار شهرستان تشكیل دادیم و در مناطق بیست و دو گانه هم به صورت دوره ای سركشی هایی داشتیم و تعامل خوبی با موكلین برقرار بود كه بر این اساس پیگیری های و نتایج خوبی را برای حل مشكلات شاهد بودیم. * استراتژی دیگر فراكسیون امید را در مورد رابطه با مردم و موكلان خود است، در فراكسیون تصمیم گرفتیم بجای اینكه موكلان به سراغ ما بیایند، ما به سراغ آنها برویم. بعنوان مثال در حوزه تهران ما ۴ دفتر را در چهار شهرستان این حوزه تشكیل دادیم. همین طور در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران هم به شكل ادواری برخی از نمایندگان تهران به مناطق بازگشت می كردند. این روند پس از تشكیل شورای شهر تهران و تشكیل مجمع ۵۱ نفره امید تهران با حضور اعضای شورای شهر تهران ادامه پیدا كرد. *{ درباره برنامه فراكسیون امید}: در فراكسیون امید بنا را بر آن گذاشته بودیم تا برنامه ۱۲۶ بندی كه به استناد آن از مردم رای گرفته بودیم را میثاق خود با مردم قرار دهیم و به همین دلیل كمیته ویژه ای را برای پیگیری اجرای بندهای این برنامه قرار داده بودیم. * از دیگر اقدامات فراكسیون امید تشكیل كمیته ویژه گفت وگوی ملی بود كه در ابتدا در سطح مجلس تشكیل شد و بعد به سطح ملی هم رسید و الان جلساتش برگزار می گردد. البته بنا بر این است كه این جلسات رسانه ای نشوند، اما با این وجود در بعضی مقاطع خبرهایی در مورد آن انتشار یافته است. اقدام دیگر فراكسیون، ایجاد كمیته رفع حصر بود. اعضای این كمیته به شكل جدی رفع حصر را پیگیری كردند و با سران قوا و مسئولان شورای عالی امنیت ملی دیدار داشتند. * كمیته ویژه ای برای مسائل دانشگاه ها به وجود آمد كه عموما به پیگیری مشكلات سیاسی و امنیتی دانشجویان می پرداخت و این كه امروز دیگر دانشجوی ستاره دار نداریم، حاصل زحمات این كمیته است. همین طور كمیته اجتماعی به مسایل صنفی اقشار مختلف بخصوص كارگران و معلمان پرداخت. كمیته های ویژه ای هم برای حوادثی مانند قطار سمنان، پلاسكو و هواپیمای اوكراینی بوجود آمد. *{ درباره ایفای نقش نظارتی توسط فراكسیون}: نظارت، راهبرد اصلی فراكسیون بود. در همین باره جمع بندی این بود كه باید در هیات رییسه و كمیسیون های تخصصی حداكثر حضور را داشته باشیم و بر همین مبنا در سال های اول و دوم با تعامل با سایر فراكسیون ها و در سال های سوم و چهارم با هویت مجزای خودمان برای حضور در هیات رئیسه های مجلس و فراكسیون ها رقابت كردیم. * حضور اعضای فراكسیون امید در شوراها نظارتی برای ما مهم بود و تلاش داشتیم تا حضوری موثر در این شوراهای نظارتی داشتیم. همچون می توانم به حضور محمدعلی وكیلی در شورای نظارت بر مطبوعات اشاره كنم كه بیشتر اصحاب رسانه از نقش وی در شورا رضایت داشتند. همین طور پروانه مافی و قاسم میرزایی نیكو هم در كمیسیون ماده ۱۰ احزاب حضور داشتند كه تلاش بسیاری در سامان یافتن امور احزاب ایفا كردند. همین طور اعضای فراكسیون در شورای پول و اعتبار و شورای نظارت بر انتخابات شوراها حضور داشتند و منشا تاثیرات مثبت فراوانی شدند. *{ با اشاره به طرح هایی كه توسط فراكسیون امید پیشنهاد و در صحن مجلس مطرح شد}: درباب طرح های سیاسی سعی كردیم تا جایی كه می توان در تعامل با سایر فراكسیون ها طرح ها تدوین شوند، چونكه آرای كافی برای این كه طرح ها را بدون مشاركت سایر احزاب به تصویب برسانیم، نداشتیم. همچون طرح های درخشانی كه توسط فراكسیون امید عنوان شد می توانم به حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، طرح كاهش حبس های تعزیری، طرح عفو عمومی كه متاسفانه تنها با كمبود ۲ رای نتوانست، طرح خط مشی اداره صدا و سیما، طرح نحوه تشكیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی ها، طرح ممنوعیت به كارگیری بازنشستگان، طرح مجازات اسید پاشی، طرح اعطای تابعیت ایرانی برای فرزندان مادران ایرانی، طرح پشتیبانی از حقوق معلولان، طرح لوایح چهارگانه موسوم به FATF اشاره نمود. * همین طور طرح های تحقیق و تفحص مختلفی هم توسط فراكسیون امید مطرح شده همچون مهمترین آنها می توان به طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و همین طور تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نام برد كه خواسته اقشار وسیعی از مردم كشور بود. البته در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس رأی لازم را نیاورد. *{ در پاسخ با سوالی در فهرست ارائه شده توسط حزب كارگزاران از طرف رئیس دولت اصلاحات سفارش شده و آیا فهرست ۸ حزب اصلاح طلب نیز با سفارش خاتمی بسته شده است؟}: با شناختی كه از آقای مرعشی داریم می توانم به نیابت از ایشان تكذیب كنم. نگاه ایشان اجماعی است و در عین حال یك شخصیت حزب اصلاح طلب هستند كه حق ارائه فهرست دارند و من فكر می كنم خود آقای مرعشی این را تكذیب خواهدنمود. * مشی آقای خاتمی این است كه همیشه از رفتار اجماعی و ملی حمایت می كنند. *{ در پاسخ به سوالی درباره نقش مجلس دهم در كاهش آرای اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو}: در مورد كاهش آرا نمی توان به نظرسنجی ها اكتفا كرد و ان شاالله مردم با حضور خود در انتخابات روز جمعه نشان می دهند، وضعیت آرای اصلاح طلبان به چه صورت خواهد بود. *{با دفاع از عملكرد مجلس دهم و فراكسیون امید}: كاهش احتمالی مشاركت مردم در انتخابات بیشتر از آنكه متاثر از عملكرد مجلس دهم باشد ناشی از وضعیت كلی كشور است. *{ درباره راهكار اصلاح طلبان برای آن كه افرادی كه با فهرست آنها به مجلس راه پیدا می كنند، در فراكسیون اصلاح طلبان مجلس فعالیت كنند، }: ما در مجلس دهم هم از كاندیداها میثاق نامه ای گرفته بودیم، اما چون از تصمین كافی برخوردار نبود، برخی افراد پس از حضور در مجلس در فراكسیون امید حاضر نشدند و یكی از آفت های مجلس دهم همین سه فراكسیونی شدن آن بود. * بنا بر این در این دوره راهبرد ما این بود كه فهرست اصلاح طلبانه بسته شود و بنا بر این برای حفظ هویت در شورای استانها و تهران یك مثاق نامه روشن و محكمی آماده شده است تا افرادی كه می خواهند با پشتوانه اصلاحات رای بیاورند، باید این میثاق نامه را امضا كنند و موظف به حضور در فراكسیونی هستند كه در مجلس آینده تشكیل می شود. *{ در پاسخ به سوال دیگری كه ارائه فهرست ها گوناگون از طرف جیران اصلاحات را ناشی از اختلاف درونی این جریان توصیف می كرد}: در جریان اصلاحات شیوه تصمیم گیری برمبنای فرد محوری نیست، كه یك نفر برای همه تصمیم گیری كند. بر همین مبنا در شورای عالی اصلاح طلبان كه در این حدود ۸ سال قبل كه تشكیل شده است همه تصمیمات به صورت شورایی اتخاذ شده است. در مورد حضور در انتخابات هم شورای عالی سه جلسه مفصل تشكیل داد كه تنها در یك جلسه ۲۶ نفر از ۴۲ نفر حاظر در جلسه صحبت كردند. ما می خواستیم بدنه تشكیلاتی جریان اصلاحات در تصمیم ما موثر باشد و جمع بندی همان شد بیان شد. * برای ما حفظ انسجام اصلاح طلبان اصل بود و مسئله دوم این بود كه آیا در تهران و استان با عنوان شورای عالی فهرست داده بشود. طبق همان تصمیم به شوراهای عالی استان اجازه داده شد تا برمبنای شرایط استانی خود تصمیم بگیرند و در تهران ها هم از احزاب درخواست شد تا در زمینه ارائه فهرست فعال شوند و این اتفاق به معنای تفاوت دیدگاه ها در جریان اصلاحات نیست. *{ در پاسخ به سوالی درباره واكنش فراكسیون امید درباره حوادث تلخ هواپیمای اكراینی و عزاداران كرمانی}: در مورد این حوادث تلخ كه فاجعه بزرگی بود به هر حال عذرخواهی صورت گرفته است و در عین حال باید منتظر گزارش دقیق حوادث باشیم. در جلسه ای كه ما با آیت الله رئیسی داشتیم، از قوه قضائیه خواستیم كه به صورت جدی مسئله را بررسی نمایند و به مردم گزارش بدهند كه حادثه چه بود است. طبیعتا این گزارش زمان می برد. در این فرصت هم مسئولین دیدارهایی با خانواده های عزادار داشته اند و عذرخواهی صورت گرفته است. *{ درباره حادثه آبان ماه}: در این مساله هم در مجلس بررسی هایی صورت گرفته است و اساسا باید این مسئله پیگیری شود تا ابعاد این مسئله و تعداد كشته شدگان آن مشخص شود. *{ در پاسخ به سوالی درباره برنامه فراكسیون امید برای برون رفت كشور از شرایط فعلی كشور}: مسئولیت اجرای برنامه های توسعه با دولت می باشد كه باید در قالب سیاست های كلی انجام گیرد. طبیعتا مجلس در اجرای برنامه ها نمی تواند پس از تصویب دخل و تصرف داشته باشد. اما اگر منظور از ارائه برنامه جدید توسط مجلس است، باید توجه داشته باشید كه برمبنای اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس مكلف شده است كه در هر قانون و مصوبه مجلس باید محل تامین منابع مالی را هم در نظر گرفته شود. اگر این امر صورت نگیرد شورای نگهبان مخالفت می كند و اگر آن هم مخالفت نكند، مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع از تصویب این گونه قوانین می شود. بدین سبب مجلس دستش برای ارائه طرح های فوریتی باز نیست. ۲۷۲۱۵


منبع:

1398/11/29
14:49:33
5.0 / 5
3519
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز