كدخدایی:

صحبت های آیت الله جنتی درباره جوانگرایی، ملاك احراز صلاحیت ها نیست

صحبت های آیت الله جنتی درباره جوانگرایی، ملاك احراز صلاحیت ها نیست به گزارش سنج نیوز ایرنا نوشت: سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای اصلاح قانون انتخابات و طولانی شدن فرایند آن در مجلس اظهار داشت: متاسفانه مجلس به نظر من كوتاهی كرد و جا دارد كه باز هم گلایه مان را از مجلس تكرار نماییم.


بخش هایی از گفتگو با عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان را بخوانید؛

*انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر حال یك انتخابات مردمی است و همه مردم می توانند برپایه شرایط قانونی كه دارند شركت نمایند و منعی برای آن نیست و شورای نگهبان هم بارها كه مجلس می خواست شرط محدود كننده ای را لحاظ كند، این ایراد را داشته است كه حتی الامكان ورود افراد و استفاده از این حق را قانون محدود نكند اما از سوی دیگر كشورها و نظام های سیاسی دیگر را می بینید كه برای داوطلب بودن هر انتخاباتی نظمی به حضور افراد داده اند یك خبرنگار اسپانیایی در اینجا با من مصاحبه ای داشت و خود او می اظهار داشت كه خیلی عجیب است شما این تعداد ثبت نام كننده در انتخابات دارید. یا یك خبرنگار ژاپنی چند هفته قبل با من مصاحبه می كرد از وی پرسیدم كه در كشور شما با عنایت به اینكه مجلس آنها ۷۰۰ نفر نماینده دارند، چه تعداد شركت می كنند گفت البته اطلاعات دقیقی ندارم ولی اساسا این تعدادی كه در كشور شما شركت می كنند نیست؛ در واقع این یك نظم دادن به امور هست. باید افراد برپایه اهدافی كه برای مجلس و نمایندگی در نظر می گیریم شركت نمایند. طبیعتاً چهارچوب هایی باید رعایت شود و روش هایی را در نظر بگیریم كه افراد بتوانند به درستی وارد شوند و به اهدافشان برسند.
* ما چند سال قبل پیشنهاد داده بودیم كه قانون انتخابات اصلاح گردد و مكانیزم هایی برای ثبت نام پیشبینی شود و افرادی كه برای ثبت نام رجوع می كنند خصوصیت ها و شرایطی را داشته باشند و شرایط نسبت به افرادی كه شرایط اصلی و شایستگی های اصلی را ندارند، بازدارنده باشد. متاسفانه مجلس به نظر من كوتاهی كرد و جا دارد كه باز هم گلایه مان را از مجلس تكرار نماییم. *{در پاسخ به این سؤال كه ارزیابی شما از مجلس چگونه است؟ }: من نباید ارزیابی داشته باشم. البته صحبت هایی كه كردم بحث های كلان است ولی نظر خودم را صراحتا بیان نكردم. اما می توانست بهتر از این باشد و این بهترین جمله ای است كه می توان گفت.
*مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی طریقیت دارد و موضوعیت ندارد. در قانون گفته نشده است كه فقط این مراجع ۴گانه به ما گزارش می دهند و شما هم غیر از دریافت گزارش از این مراجع ۴گانه از هیچ كس دیگری گزارش دریافت نكنید ضمن اینكه بحث حقوقی و كارشناسی دیگری هم هست كه نظرات مراجع ۴گانه برای اعضای شورای نگهبان نظرات كارشناسی است. ما گزارش را می بینیم اما تشخیص اعضای شورای نگهبان است كه می تواند داشتن شرایط یا فقدان شرایط را نسبت به فرد احراز بكند یا احراز نكند.

*در فضای مجازی روش های مختلف و نامحدودی برای تبلیغات وجود دارد. به صورت مثال شخصی ثبت نام كرده بلافاصله یك توییت به همراه عكس خودش می زند، حال باید ببینیم آیا این تبلیغات است یا خیر؟ در این خصوص قانون ساكت است. نمی دانستم كه فلان شخص هم ثبت نام كرده و به واسطه این توییت متوجه ثبت نام آن شخص می شوم. یا شخصی در فضای مجازی در كانال تلگرامی و یا كانال های داخلی و غیرداخلی مطالبی منتشر می كند آیا این تبلیغات است یا خیر؟ باز در این حوزه قانون ساكت است و یكی از مشكلاتی است كه ما الان داریم. ولی نسبت به بررسی آنها هم مراجع چهارگانه در این عرصه به ما كمك می كنند و هم كارشناسان خود ما اگر مطلبی یا خبری داشته باشیم رجوع می نماییم به كانال ارتباطی یا اگر سایتی دارد و یا اگر در جایی به فضای مجازی به صورت آشكار فعالیتی دارد می تواند مورد استناد ما باشد. *یك آقای نماینده ای در راه اندازی جاده ای پیگیری هایی داشته است. در ابتدای جاده بنری زده و از وی تشكر كرده اند. الان در همین فصل انتخابات كه شما میبینید تراشه های آسفالت فلان جا را در اینجا پهن كرده اند. گاهی خود من به بعضی از این امور اعتراض می كنم. یك زمانی آقایی از شهر یك دستگاه ام آر آی آورده بود. البته یك كاریكاتوری از آن منتشر كردیم. كه خود وی بعدا به ما اعلام نمود كه شما مطلبی را كه ضد من زده اید، خلاف است. ما این را اعلام كردیم كه بدانید نحوه فعالیت افراد در فضای مجازی چقدر بی قاعده و بی ضابطه است و نیازمند این است كه قانونگذار ما به آن توجه جدی داشته باشد.

* شورای نگهبان محكمه قضایی نیست كه بخواهد حكم قضایی صادر كند. اگر كسی یك جرمی را مرتكب شده و شورای نگهبان متوجه شود، این شورا حكم قضایی صادر نمی نماید. چون كه مجازات آن خلاف امكان دارد شلاق یا جریمه یا زندان باشد. ما می گوییم چون آن جرم یا تخلف به اثبات رسیده در نتیجه شما عدم التزام به نظام و اسلام و قانون اساسی دارید ازاین رو نمی توانید وارد مجلس شوید.

*شورای نگهبان هیچ گاه به فردی نگفته كه شما به علت رای و پیشنهادی كه داده اید یا نطقی كه كرده اید صلاحیت تان تایید نمی گردد. اگر اینچنین است یك مورد را به ما اعلام كنید. اما امكان دارد همین فرد در توییت یا سخنرانی در یك دانشگاه یا محلی اركان نظام را به باد تهمت و افترا بگیرد كه بطور قطع مورد توجه واقع می شود چون كه در آنجا اظهارات مجلس نیست كه مصونیت اصل ۸۶ را برخوردار باشد. نمایندگانی كه الان در مجلس حضور دارند، طرح ها یا لوایحی كه در مجلس آمده كه فضای سیاسی كشور را هم تحت تأثیر قرار داده، ولی هیچ گاه شورای نگهبان به علت رای دادن نمایندگان به طرح، لایحه و مصوبه ای در مجلس صلاحیت كسی را رد نكرده است.

*هر جایی كه فارغ از مسائل سیاسی، یك اصولگرا تخلفی كرده است و در همانجا اصلاح طلب هم تخلف كرده است، كاملا برابر برخورد شده است. اینطور نبوده كه خدای ناكرده یك نفر را نسبت به تخلفی كه مرتكب شده به خاطر نگاه سیاسی از او بگذریم. من می توانم این را به صورت مطلق در این ۱۸ سالی كه در شورای نگهبان حضور دارم، قول بدهم. *{در پاسخ به این سؤال كه در نشست هایی كه با گروه های سیاسی دارید، چه بحث ها و موضوعاتی مطرح می شود؟}: ما روش هایی را كه در حوزه كاری مان است را تبیین می نماییم. اگر آنها سوال یا ابهاماتی داشته باشند مطرح می كنند و ما هم پیرامون آن توضیح می دهیم. تا الان هم ما با همه گروه هایی كه جلساتی را داشتیم همه را حس كردیم در قالب حفظ منافع نظام و جمهوری اسلامی ایران قدم برمی دارند و اینكه حداقل قصد آنها این است. حالا امكان دارد در جاهایی اشتباهاتی هم وجود داشته باشد. ما این تضمین و این قول را هم داده ایم كه یكایك افرادی كه صلاحیت آنها تایید نمی گردد، خودشان می توانند به شورای نگهبان رجوع كنند و ما این قول را می دهیم كه همه مدارك و مستندات را در اختیار آنها قرار بدهیم بدون اینكه به خاطر مسائل سیاسی، صلاحیت آنها با مشكلی مواجه شود.

*{در پاسخ به این سؤال كه آیت الله جنتی چندماه اخیر اظهارنظری داشتند در خصوص اینكه مجلس یازدهم، مجلس جوانگرا و انقلابی خواهد بود و تحولات زیادی خواهد داشت، آیا این مسئله می تواند ملاكی در احراز صلاحیت ها باشد؟ }: این مورد یك پیشبینی و امید به آینده است و اینكه شما جوانان به دنبال آن هستید حرف بدی نیست. این مسئله در احراز صلاحیت ها ملاك ما نخواهد بود كه به صورت مثال به خاطر جوان بودن وی از تخلفاتش چشم پوشی نماییم. یا به علت بالا بودن سن یك فردی، صلاحیت وی را تایید نكنیم و بطور قطع مسائلی همچون جوانگرایی یا عدم جوانگرایی در هیچ كدام از بندهای ۲۸ و ۳۰ وجود ندارد. البته جوانان به ما اعتراض می كنند و می گویند كه یك بند بیاورید.

172727

1398/09/24
11:42:34
5.0 / 5
4235
تگهای خبر: ایران , تبلیغات , حقوقی , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز