جهانگیری:

برخورد با فساد و مفسدین به تنهایی كافی نیست

برخورد با فساد و مفسدین به تنهایی كافی نیست به گزارش سنج نیوز معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه برخورد با فساد و مفسدین به تنهایی كافی نیست و حتما باید در زمینه پیش گیری از فساد نیز حركت نماییم اشاره كرد: شناسایی و رفع گلوگاه های فسادزا نقش مهمی در پیش گیری از فساد دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه هم اندیشی جمعیت ها و تشكل های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتقاء سلامت اداری، با اشاره به اینكه حساسیت افكار عمومی جامعه نسبت به فساد و نیز وجود اراده جدی برای مقابله با فساد در رأس نظام اظهار داشت: باید با همراهی و همكاری قوای سه گانه، نهادها و تشكل های مردمی كاری نماییم كه هزینه فساد را در كشور بالا ببریم تا سوءاستفاده و تخلف برای مفسدین پرهزینه باشد.
جهانگیری با گرامیداشت روز جهانی مبارزه با فساد و با اشاره به فرمان هشت ماده ای سال 1380 مقام معظم رهبری به سران قوا درباب مبارزه همه جانبه و سازمان یافته با مفاسد اقتصادی اشاره كرد: زمانی كه این فرمان صادر شد، بی شك دامنه فساد به اندازه امروز گسترده نبود، اما یكی از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب این بود كه با مصادیق فساد هر چند هم كه مقدار آن كم باشد باید مبارزه كرد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینكه امروز بعد از گذشت 18 سال از صدور فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری، فساد در كشور گسترده تر و شیوه ها و روش های آن متنوع تر شده است، بر ضرورت لطمه شناسی دقیق برای عدم تحقق اهداف مورد نظر تاكید و اشاره كرد: شاید یكی از دلیلهای عدم توفیق در مبارزه با فساد این است كه از ظرفیت مردم و تشكل ها در امر مبارزه با فساد آنگونه كه باید استفاده نشده است.
جهانگیری همین طور با اشاره به رویكرد دولت تدبیر و امید در بهره گیری از نظرات و دیدگاه های تشكل های بخش خصوصی و سمن ها در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها اضافه كرد: اهمیت این مساله برای دولت تا حدی است كه به تمام دستگاه های اجرایی و كمیسیون های دولت ابلاغ كرده ام كه قبل از طرح موضوعات و پیشنهادات مختلف در جلسات هیئت دولت، حتما باید نظرات و ملاحظات تشكل های بخش خصوصی در رابطه با هر سوژه ستاندن شود.
معاون اول رئیس جمهور اظهار نمود: دولت از فعالیت و مشاركت سمن ها و تشكل های بخش خصوصی در مبارزه با مفاسد اقتصادی استقبال می كند و معتقد می باشد كه این گروه ها بدون چشم داشت مالی و با هدف اصلاح جامعه و پیشرفت كشور، دلسوزانه در زمینه مبارزه با فساد گام برمی دارند.
جهانگیری با اشاره به اینكه تا زمانی كه درباره مسایل مهم و موضوعات پراهمیت كشور به تفاهم مشترك و اجماع نظر در تعریف مسأله و راهكارها دست پیدا نكنیم موفق به حل مسائل نخواهیم شد، اظهار داشت: برای مبارزه منسجم با فساد نیز باید در تعاریف در رابطه با فساد به تفاهم و راهكارهای مشترك دست پیدا نماییم.
معاون اول رئیس جمهور افزود: بعد از آن كه در تعاریف و راهكارها به تفاهم و اجماع نظر رسیدیم، نباید هیچ گونه تبعیضی در برخورد با متخلفین و مفسدین وجود داشته باشد و باید با جدیت با موارد فساد برخورد شود و بعد از اتمام هر پرونده فساد، با لطمه شناسی دقیق، فرایندهای غلط و خلاء های قانونی كه زمینه سوء استفاده را فراهم نموده است، احصاء و اصلاح نماییم.
جهانگیری با تاكید بر اینكه برخورد با فساد و مفسدین به تنهایی كافی نیست و حتما باید در زمینه پیش گیری از فساد نیز حركت نماییم اشاره كرد: شناسایی و رفع گلوگاه های فساد زا نقش مهمی در پیش گیری از فساد دارد كه در همین راستا به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ گردیده است كه با تشكیل كارگروهی متشكل از نیروهای حراستی و نظارتی زیرنظر رئیس هر دستگاه گلوگاه های فسادخیز را شناسایی و نسبت به رفع آنها كوشا باشند.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تشكیل مستمر جلسات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار داشت: در ابتدای كار دولت تدبیر و امید اطلاع پیدا كردیم كه جلسات این ستاد به سبب وجود برخی اختلافات بدون حضور نمایندگان دستگاه قضایی برگزار می شود، اما خوشبختانه با تعامل خوب دولت تدبیر و امید با سایر قوا، این جلسات به شكل مستمر و با حضور همه اعضا از قوای سه گانه برگزار می گردد و بحمدلله همكاری و تعامل مناسبی دراین زمینه وجود دارد.
جهانگیری به نقش سامانه ها در ایجاد شفافیت و پیش گیری از بروز فساد نیز اشاره و اشاره كرد: سامانه جامع تجارت كه با اتصال و ارتباط تعداد زیادی از سامانه های نظارتی در دست طراحی است از پیشرفت خوبی برخوردارست و نقش موثری در ایجاد شفافیت و پیش گیری از فساد خواهد داشت و اهمیت آن تا حدی است كه مقام معظم رهبری بعد از قرائت گزارش در رابطه با این سامانه پی نوشت فرمودند كه اگر دستگاهی همكاریهای لازم را برای تكمیل و اجرای این سامانه انجام ندهد باید مورد برخورد قرار گرفته و به دستگاه قضایی معرفی شود.
آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با تاكید بر اینكه مبارزه و پیش گیری از فساد نیازمند بازبینی و اعمال اصلاحات در فرایندها است، به كوشش های این وزارتخانه در جهت تكمیل برنامه های دولت الكترونیك اشاره و اشاره كرد: اصلاح فرایندها و الكترونیكی شدن امور عزم جدی می طلبد كه امیدوارم تا اختتام دولت بتوانیم گام های مهمی دراین زمینه برداریم.
انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی كشور هم در این جلسه گزارشی از نظرسنجی انجام شده از جامعه درباب فساد ارائه كرد و اظهار داشت: ادراك جامعه از فساد فراتر از چیزی است كه بعنوان فساد در كشور وجود دارد.
وی اضافه كرد: اگر بخواهیم در زمینه مبارزه با فساد به اهداف مورد نظر دست پیدا نماییم باید توجه داشته باشیم كه مبارزه با فساد نباید به منظور حذف رقبای سیاسی صورت گیرد چونكه اگر مبارزه با فساد به این سمت سوق پیدا كند به نتیجه نخواهیم رسید.
رییس كل بانك مركزی نیز در این نشست نقش پررنگ دولت در اقتصاد كشور را همچون دلیلهای ایجاد رانت و بروز فساد ارزیابی كرد و با اشاره به اینكه باید روال ناعادلانه توزیع منابع مالی در جامعه اصلاح گردد، اظهار داشت: سامانه های مختلف بانك مركزی نظیر سامانه رفع تعهد ارز در مقوله واردات و سامانه مقابله با پولشویی توانسته نقش موثر و سازنده ای در مبارزه با فساد ایفا كند.
در این جلسه كه وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهور و سخنگوی دولت نیز حضور داشتند، كاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی از برگزاری جلسات با تشكل های خصوصی مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتقاء سلامت اداری در امتداد جلب مشاركت آنها در این عرصه ارائه كرد و اظهار داشت: نگاهی كه در دنیا مورد توجه است اما در ایران آنطور كه باید مورد توجه قرار نگرفته نقش بخش خصوصی و تشكل ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی و نظارت است كه از آن به نظارت همگانی یا مردمی تعبیر می شود.
وی از برنامه دبیرخانه این ستاد برای استمرار جلسات با تشكل های خصوصی مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی آگاهی داد و اضافه كرد: چند كارگروه ذیل این تشكل ها تشكیل شده و جلساتی با موضوعات مشخص در این كارگروه ها برگزار و پیگیری می شود.
در این جلسه نمایندگان تشكل های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتقاء سلامت اداری نیز هر كدام در سخنانی به بیان مهمترین دغدغه ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداختند و پیشنهادات و دیدگاه های خودرا برای پیش گیری از بروز فساد و مبارزه قاطع با این مساله مطرح نمودند.
عابد جعفری، مدیرعامل مركز غیردولتی سلامت اداری و انجمن علمی مدیریت رفتارهای سازمانی با تاكید بر لزوم وجود برنامه مدون برای مبارزه با فساد، بر ضرورت تدوین سند ملی مبارزه با فساد تاكید كرد و اظهار داشت: این سند ملی امری ضروری بعنوان بستر و زیرساخت برای مبارزه با فساد شمرده می شود.
احمد توكلی، رئیس هیئت مدیره موسسه دیدبان شفافیت و عدالت نیز از معاون اول رئیس جمهور به خاطر صدور دستور پیگیری به دستگاه ها درباب مكاتبات این موسسه قدردانی كرد و با تاكید بر اینكه باید به صورت توأمان با فساد و مفسد مبارزه شود اظهار داشت: باید مبارزه با فساد بدون تبعیض صورت گیرد، اگر دولت به دنبال رفع اشكالات و نقصها باشد، سمن ها و تشكل های خصوصی روحیه ای دو چندان می گیرند و با قدرت بیشتر به ارتقاء سلامت جامعه كمك می كنند.
گودرزی دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی سازمان بسیج هم در این جلسه فقدان آمار صحیح برای برخورد با متخلفین را یكی از دلیلهای عدم توفیق كامل در مبارزه با مفاسد اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: باید ضمن مبارزه با مفسدین، تمركز اصلی خودرا بر پیش گیری از فساد معطوف نماییم.
حسینی مدیرعامل جمعیت هم اندیشان دادخواه نیز بر لزوم شناسایی و اصلاح مقررات و قوانین فسادزا در كشور تاكید كرد و اظهار داشت: مقرراتی كه برای عده ای مصونیت و حاشیه امن به وجود می آورد می تواند به ترویج فساد در جامعه كمك نماید كه باید اصلاح یا لغو شوند.
ثنایی رئیس موسسه پیشگامان شفافیت و پیشرفت نیز با اشاره به اینكه هم اكنون در تكمیل زیرساخت های مبارزه با فساد در ابتدای راه قرار داریم بر ضرورت استفاده از مطالعات و تجارب كشورهای موفق در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاكید كرد.
امیری دبیر هسته پژوهشی دانشكده مدیریت دانشگاه تهران هم در این جلسه نبود معیار سنجش فساد را یكی از عوامل عدم توفیق در مقابله با متخلفین دانست و خواهان شناسایی و رفع كانون های فسادخیز در كشور شد.
نوایی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سفیر بامداد پارسیان نیز در این نشست نظارت بر رعایت شفافیت در دولت، رتبه بندی دستگاه ها برمبنای مبارزه با فساد و پشتیبانی از افشاكنندگان فساد را از لزوم های لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر در مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان نمود.
فروزان فرد رئیس كمیسیون حمایت قضایی اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اینكه امسال پنجمین سالی است كه اتاق روز جهانی مبارزه فساد را گرامی داشته و نسبت به برگزاری همایش كشوری اقدام می كند، بر ضرورت توجه هرچه بیشتر و همكاری با كنوانسیون مبارزه جهانی با فساد اصرار كرد.
جعفری رئیس پژوهشكده تدبیر استمرار اینگونه جلسات را گامی مثبت در برای استفاده دولت از ظرفیت علمی پژوهشی در عرصه مبارزه با فساد دانست و اظهار داشت: دولت خود باید كارآمدی را در دستور كار قرار دهد و مدیرانی كه كارآمدی كافی ندارند بهتر است توسط دولت عزل شوند تا اعتماد عمومی جامعه افزایش پیدا كند.
محمدی عضو هیات مدیره تشكل مردمی پیش گیری از فساد نیز با اشاره به اینكه تشكل های مردمی پیشران مطالبات مردم هستند، بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به پشتیبانی از این تشكل ها اصرار كرد.
پرتوی رئیس انجمن حسابداری ایران هم در این نشست ضمن طرح درخواست ایجاد پژوهشكده برای مبارزه با فساد، خواهان تسریع در صدور مجوز تاسیس تشكل ها شد و اضافه كرد: حضور بعضی از تشكل ها در كمیته ها و كارگروه های مبارزه با فساد و پولشویی می تواند به اثربخش بودن نتایج این كارگروهها كمك نماید.




منبع:

1398/09/19
21:42:04
5.0 / 5
4255
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , ایران , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز