ابراهیم فیاض:

روابط سیاسی درحال تپسی - اسنپی شدن است

روابط سیاسی درحال تپسی - اسنپی شدن است به گزارش سنج نیوز نامه نیوز نوشت: استاد دانشگاه تهران با اشاره به بحث اعتراضات لبنان و جنس آن اظهار داشت: در لبنان این صورت گرفت كه ما با یك سری مناسبات و رسوبات فئودالی مواجه بودیم كه به شكل قومی و اربابی نمایندگان را تعیین می كردند. در این میان حزب الله لبنان برای توسعه سیاسی یك ابتكار عمل را بیان كرد و بجای ائتلاف های قومی و مذهبی، پیشنهاد نمود كه هر حزب و جریان سیاسی از میان اقوام مختلف و مذاهب و رویكردها، فهرست بدهد.


ابراهیم فیاض، كارشناس جامعه شناسی سیاسی، با اشاره به تحولاتی كه در لبنان و عراق و سودان اتفاق افتاده و جهان درحال یك انقلاب اجتماعی و تحول زیربنایی اقتصادی می باشد، اظهار داشت: این تحول ساختاری بزرگ را من قبلا هم در گفتگو با رسانه های جمعی مطرح كرده بودم. این تحول بزرگتر از ابعاد سیاسی و رویدادهایی است كه در صحنه قدرت می بینیم و عمیقا اقتصادی-فرهنگی است. از یك طرف این تحول ناشی از تحولات دیجیتالی و اثر آن روی مناسبات اقتصادی می باشد، و از طرف دیگر، عمیقا فرهنگی نیز هست. این كارشناس جامعه شناسی سیاسی در توضیح سخنان خود اضافه كرد: حدود دو سال پیش من در مصاحبه ای اعلام كردم كه جهان درحال تپسی-اسنپی شدن است. البته منظور من شركت های تاكسی اینترنتی نیست، بلكه برای تقریب به ذهن از این شركت ها نام بردم. همانطور كه همه روابط اقتصادی ما درحال دیجیتالی شدن است و در كمترین زمان با كمترین هزینه تولید و عرضه كالا و خدمات صورت می گیرد، روابط سیاسی و اجتماعی ما نیز اسنپی می شود. این روابط دیجیتالی در همه عرصه ها درحال فعالیت است. اپلیكیشن های این چنینی امروز در همین ایران سفارش تولید و كالا می گیرند و در عین حال، وارد سایر فضاهای متنوع نیز شدند. امروزه از ۱۰ثروتمند اول جهان، هشت نفر مستقیما و دو نفر غیرمستقیم در كسب وكارهای اقتصاد دیجیتالی فعال می باشند. چه چیز در لبنان تغییر كرده است استاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به بحث اعتراضات لبنان و جنس آن اظهار داشت: در لبنان این صورت گرفت كه ما با یك سری مناسبات و رسوبات فئودالی مواجه بودیم كه به شكل قومی و اربابی نمایندگان را تعیین می كردند. در این میان حزب الله لبنان برای توسعه سیاسی یك ابتكار عمل را بیان كرد و بجای ائتلاف های قومی و مذهبی، پیشنهاد نمود كه هر حزب و جریان سیاسی از میان اقوام مختلف و مذاهب و رویكردها، فهرست بدهد. بخاطر همین مثلا خود حزب الله لبنان لیستی ارائه داد كه در آن هم جریانات شیعه و سنی حضور داشتند و هم نمایندگان جریان ۸ مارس و چپ دیده می شد. این اقدامات تابحال اندكی لبنان را با تحولات روز همراه كرده و مانع از بروز تشنجات بسیار خشن در این كشور شده است.
او همینطور به ماجراهای اعتراضات اقتصادی بدون رهبری و بدون حزب در آمریكای لاتین اشاره كرده -كه از همه دولت ها و جریانات مستقل است- در این رابطه اظهار داشت: در شیلی ولی ما شاهد این بودیم كه سال های سال بعد از سقوط دولت پینوشه و حكومت نظامی آلنده، دولت های مختلف روی كار آمدند و فضای راكد سیاسی در این كشور حاكم بوده، اما آنها نیز مانند اكوادور حالا یك جنبش فاقد تحزب و رهبری دارند كه از همه جریانات سیاسی مستقل است. این كشور از نظر حمل و نقل و معادن استراتژیك است و با این وجود، از این كشور هیچ خبری نمی آمد. در چنین شرایطی باید انتظار داشته باشیم جنبش های اجتماعی این چنینی در اكوادور و شیلی به كل آمریكای لاتین (از جمله برزیل و آرژانتین ختم شود). فیاض در پاسخ به این پرسش كه چرا این جنبش ها تا این میزان تمایل دارند تا از دولت، سیاست و نهادهای حزبی فاصله گرفته و مستقل به نظر برسند، پاسخ داد: واقعیت این است كه سرمایه داری جهانی خیلی از احزاب و دولت ها را خریده یا تحت فشار قرار داده است و آنها دیگر نمی توانند مطالبات مردمی را باتوجه به انقلاب اقتصادی دیجیتالی و رشد شدید نیروهای مولد اجتماعی تامین كنند. پس طبیعی است كه مردم از جریانات رسمی و احزاب و دولت ها ناامید شده و فاصله بگیرند. پوپولیست ها از مردم شكست می خورند فیاض با تشریح این مسئله كه «نیروهای پوپولیست غیر چپ و غیر راست، مدعی هستند كه مخالف جهانی سازی هستند، اما ماجرای جهانی سازی با فراگیر شدن اقتصاد دیجیتالی كاملا متفاوت است» اظهار داشت: این گروه های ضد نظم جدید دیجیتالی، عموما دوست دارند كه حكومت های مادام العمر داشته باشند. مثلا در چین قانونی مانند تركیه تصویب گردید كه امكان حكومت مادام العمر به رئیس جمهور اعطا شود یا در تركیه این قانون كه محدودیت دوره ای برداشته شود یا اختیارات اردوغان بیشتر شود، تصویب گردید. ابراهیم فیاض با اشاره به این نكته كه «در نهایت جریان ملی-پوپولیست جهانی در دولت ها از نهضت های بی سر مردمی شكست می خورند»، اضافه كرد: همانطور كه در ایران نیز جناح چپ و راست اصلاح طلب و اصولگرا دیگر فاقد آن چهره های قوی سابق هستند و ممكنست اقبال به آنها كاسته شده یا به سمت جریانات جدید دیگری سوق یابد، در جهان نیز چنین جوی حكمفرماست. ۲۷۲۱۵


منبع:

1398/08/11
11:05:28
5.0 / 5
4265
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز