پمپئو:

ایران متخاصم است نه قربانی!

ایران متخاصم است نه قربانی! سنج نیوز: وزیر امور خارجه آمریكا در خلال سخنرانی خود در گردهمایی بنیاد هریتج ادعا نمود كه دیدگاه حال حاضر اروپا در مورد ایران با دیدگاه شان قبل از اعمال فشارهای حداكثری آمریكا بسیار متفاوت می باشد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، روز سه شنبه وئدیویی از سخنرانی مایك پمپئو، وزیر امور خارجه آمریكا در گردهمایی بنیاد هریتج منتشر گردید كه در آن اظهار داشت: ما از توافق هسته ای با ایران خارج شدیم و 12 پیش شرط را - كه شامل توقف برنامه موشك های بالیستیك و تامین مالی تروریسم می شد - برای ایران تعیین كردیم. این خواسته های توسط رسانه هایی مانند نیویورك تایمز یا واشنگتن پست به درستی منتقل نشد. ما تنها می خواستیم كه ایران گروگان گیری نكند و دست از ترور در اروپا بردارد.
وی با طرح پشتیبانی از مردم ایران مدعی شد: حقیقت این است كه ایران متخاصم است نه قربانی. بعد از سخنرانی ام و اعمال تحریم ها ضد ایران، همه چیز تغییر نمود. صدها شركت خصوصی در تحریم هایمان با ما همراه شدند.
پمپئو در ادامه با اشاره به حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی عربستان، فرانسه، انگلیس و آلمان ادعا نمود كه این كشورها در اطلاعیه ای اعلام نمودند كه این حمله مشخصا كار ایران بوده است و ایران باید درمورد چارچوب طولانی مدت برنامه هسته ای خود به مذاكره بپردازد. این دیدگاه اروپا با دیگاه شان قبل از زمانی كه آمریكا بر ایران فشار بگذارد، بسیار متفاوت بود.
این اظهارات در حالی مطرح می شود كه روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان در بخشی از سخنرانی خود در اولین كنفرانس بین المللی یك جانبه گرایی و حقوق بین الملل در دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان كرد: امكان دارد ما در كوتاه مدت تحت فشار قرار گیریم و حتما مردم ما تحت فشار هستند اما به واقع این اقدام در بلند مدت امكان ادامه حیات ندارد.
وی با تاكید بر این كه آمریكا معتاد به تحریم است، اظهار داشت: در هر دوره ای تحریم های آمریكا ضد كشورهای دیگر قابل قیاس نیست از دهه 1990 زمانی نبوده كه كمتر از 50 كشور به شكلی تحت تحریم های آمریكا نباشند. اما چرا می گوییم از كلمه تحریم استفاده نكنیم چونكه تحریم ابزاری است كه كشوری یا فردی استفاده می نماید برای این كه اجرای مقررات را به دیگری تحمیل كند. اقداماتی كه آمریكا انجام می دهد تحریم نیست اقدامات زورمدارانه اقتصادی می باشد كه بتواند سیاست های خودش را تحمیل كند. عده ای معتقدند كه تحریم از جنگ بهتر است اما تحریم همان جنگ است اما ضد افراد غیرنظامی و آنها را وادار می كند كه رفتار دولت هایشان را تغییر دهند. بعنوان مثال پمپئو می گوید اگر دولت ایران می خواهد مردمانش غذا بخورند باید سیاست شان را تغییر دهد. ازاین رو اقدامات آمریكا هدفش پیشگیری از اعمال قانون است.
وی تصریح كرد: آمریكا به كسانی كه می خواهند قطعنامه 2231 را اجرا كنند فشار می آورد اما باید مراقب باشیم كه آمریكا باردیگر نتواند یك جانبه گرایی خودش را پوشش چندجانبه دهد. اشتباهات سبب شده كه آمریكا بتواند با سیاست یك جانبه خودش شش قطعنامه را پوشش چند جانبه بدهد. ما نباید چشم مان به خارج باشد باید بر اقتصاد مقاومتی، خودباوری و داخل كشور متمركز باشیم، اما نباید مجدد به آمریكا اجازه دهیم سیاست یك جانبه خودش را پوشش چند جانبه بدهد اگر چند جانبه به خود بگیرد اجرایش راحت تر می شود.



1398/07/30
19:12:39
5.0 / 5
4311
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز