شكست نسخه آمریكایی

شكست نسخه آمریكایی سنج نیوز: رهبر معظم انقلاب از شكست استراتژی فشار حداكثری امریكا سخن گفت و این در شرایطی است كه وقتی ایشان سوژه و موضعی را مطرح می كنند، همواره برمبنای مطالعات و تحلیل های دقیق كارشناسی است.



ارزیابی رهبری مبتنی بر اطلاعات میدانی و تحلیل های آماری، رفتاری و گفتاری مقامات امریكایی است و این در شرایطی است كه در عمل نیز شاهد تحقق گفته های ایشان بودیم. این طبیعی است كه چنین فشاری امكان دارد تا حداكثر امكان خود افزایش یابد ولی افزایش بیشتر از این میزان در عمل ممكن نخواهد بود. ما دیدیم كه امریكایی ها هر چه خواستند، كردند. در این خصوص دو تحلیل مطرح است؛ یكم راهبرد توسیدین كه معتقد به جنگ فوری و ضربتی است و دیگری، راهبرد منتسب به چرچیل كه به مناقشات طولانی مدت، بجای جنگ های ضربتی باور دارد.
نكته حایز اهمیت در این راستا آن است كه ترامپ و دولت امریكا تلاش هایی برای تحقق هر دو این راهبردها به كار بستند، اما هر دو راهبرد بی نتیجه مانده و عملا با شكست مواجه گشتند. به بیان دیگر امریكایی ها می خواستند با افزایش تحریم ها و فشار حداكثری تله ای برای ایران كار بگذارند، ولی واقعیت آن است كه ایران، كشوری نیست كه در نتیجه فشارهای ناشی از تحریم درهم بشكند؛ بدین سبب آنها سراغ راهبرد چرچیل رفته و می خواهند ایران را وارد بحران های طولانی مدت كنند و بر این اساس، فشار را ادامه می دهند.
این فشارها اما صرفا تا زمانی مشخص می تواند بر ایران كارگر باشد، چونكه از آن زمان به بعد، به این علت كه مردم به تحریم عادت می كنند و آثار روانی تحریم ها از بین می رود، این تحریم ها بی اثر می شود. الان نیز تحریم ها ادامه دارد ولی مردم و سیاستمداران و بازار دیگر عملا نگرانی خاصی ندارند و بنا بر این است كه رهبری می گویند فشار حداكثری ناكارآمد بوده است. استراتژی ها پایدار بر هدفی معین است. ترامپ خواست با ادامه تحریم ها برای ایران مشكل سازی كند و به خیال خود، مدتی ۲ یا ۳ ماهه برای دستیابی به نتایج مدنظرش در نظر گرفته بود.
در حال حاضر ترامپ به سمت دومین انتخابات ریاست جمهوری اش حركت می كند ولی می بینیم كه عملا خبری از فروپاشی یا شكنندگی ایران نیست. بدین جهت باید از این راهبرد و تلاش های امریكا بعنوان شكستی اساسی یاد كرد. این یك اصل است كه وقتی می خواهید تاثیر رفتار، گفتار یا اعمال را بسنجید، می توانید بوسیله واكنش ها به آن رفتار، گفتار یا اعمال، دست به تفسیر بزنید. هم اكنون ایران می گوید تحریم های حداكثری شكست خورده و دلایلی روشن نیز ارائه می كند؛ در این شرایط اما شاخص دیگری نیز برای راستی آزمایی موجود است و آن، اینكه امریكایی ها سخت به دنبال مذاكره اند. پرسش اینجاست كه چرا آنها می خواهند مذاكره كنند؟
آنها انتظار داشتند، تحریم های حداكثری شان، ایران را گرفتار فروپاشی كند ولی اصرارشان برای مذاكره، عملا نشانگر شكست این استراتژی است. به هر حال اگر ایران تحت فشارهای كمرشكن قرار داشت، یكی از گزینه های پیش رویش حركت به سمت مذاكره بود، ولی هم اكنون چنین نیست و می بینیم كه جمهوری اسلامی همچنان برای ورود به مذاكره بر اصول اساسی خود پافشاری می كند و حاضر به عقب نشینی از این اصول نیست.
* انتشار یافته در روزنامه اعتماد ۱۸ مهر ۹۸


منبع:

1398/07/19
23:00:23
5.0 / 5
4040
تگهای خبر: آمریكا , ایران , تحریم , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز