صباح زنگنه: ایران و عربستان مجبورند با هم تعامل داشته باشند

صباح زنگنه: ایران و عربستان مجبورند با هم تعامل داشته باشند به گزارش سنج نیوز نماینده پیشین ایران در سازمان همكاریهای اسلامی اظهار نمود: باید این واقعیت را بپذیریم كه نه ما می توانیم عربستان را تغییر دهیم و عوض نماییم و نه عربستان می تواند ایران را از منطقه جابجا كند و این دو كشور مجبور هستند كه با یكدیگر همكاری و تعامل داشته باشند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، صباح زنگنه عصر روز شنبه در نشست بررسی روابط ایران و عربستان كه از طرف موسسه آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شده بود با اشاره به اینكه در زمان حمله صدام به كویت، عربستان احساس خطر كرد و بخاطر این احساس خطر كوشش كرد كه روابط خودرا با ایران گسترش دهد، افزود: تا زمانی كه عربستان احساس راحتی داشته باشد و آمریكایی به ریاست ترامپ حامی آن باشد و در رژیم صهیونیستی فردی چون نتانیاهو مسئولیت بر عهده داشته باشد، عربستان به سمت ایران نمی آید. البته یك اتفاقی مثل یمن و تحولات رخ داده در آن می تواند عربستان را به سمتی سوق دهد كه معادلات و بازی خودرا عوض كند و در مناسبات منطقه ای خود تغییراتی ایجاد كند.
وی اظهار داشت: عربستان طی سال های اخیر برای تغییر موازنه قدرت در منطقه در ابتدا حمله به سوریه را سازماندهی كرد و بعد از آنكه در آنجا به منافع مورد نظر خود دست پیدا نكرد به یمن حمله كرد و سپس سراغ قطر رفت. این اقدامات ناشی از روحیه هژمون طلبی است كه در مقامات آل سعود وجود دارد. آنها تلاش می كنند كه بوسیله ثروتشان اهرم ثروت را تبدیل به اهرم سیاسی و همین طور اهرم نظامی كنند كه نمونه این مساله را در ارتباط با تعاملاتشان با كشورهایی چون پاكستان، لبنان، افغانستان و بعضی از كشورهای آفریقایی می بینیم.
زنگنه با اشاره به اینكه پس از روی كار آمدن ترامپ این رفتار از طرف سعودی ها تشدید شده و در همین چهارچوب رئیس جمهور فعلی آمریكا هرچه را كه عربستانی ها می خواستند به آنها داده است، افزود: آنها برای تامین امنیت خود به بیرون از مرزهایشان متكی هستند و این برای آنها گرفتاری به وجود می آورد. مثلا در مورد آمریكا اگر ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریكا به پیروزی نرسد و دموكرات ها بر سر كار بیایند عربستانی ها با مشكل روبرو می شوند. اگر نتانیاهو در اسرائیل نتواند دولت تشكیل دهد سعودی ها یكی از حامیان منطقه ای خودرا از دست می دهند.
وی در بخشی دیگر از صحبت هایش با اشاره به تحولات كنونی در یمن اشاره كرد: هم اكنون یمن به باتلاقی تبدیل گشته كه عربستانی ها نمی توانند به این زودی ها از آن بیرون بروند.
این دیپلمات پیشین كشورمان با اشاره به اینكه ایران در ارتباط با عربستان چندین سناریو در پیش دارد ولی نمی خواهد این سناریوها را بكار بگیرد افزود: ایران مایل نیست كه رژیم آل سعود در عربستان سقوط كند بلكه امكان دارد عربستانی ها چنین تمایلی را در مورد جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. ایران مایل نیست كه عربستان تجزیه شود ولی عربستانی ها چنین تلاشی را در مورد ایران دارند.
زنگنه اضافه كرد: عربستان هم اكنون جایگاه منطقه ای خودرا از دست داده است و الان حتی كشورهایی چون قطر، كویت، عمان و حتی امارات نیز نگران عربستان هستند.
نماینده پیشین ایران در سازمان همكاریهای اسلامی با تاكید بر اینكه ایران مایل است كه در منطقه آرامش برقرار شود و رشد و توسعه كشورهای منطقه را در گرو وجود ثبات و آرامش در این منطقه می بیند افزود: ایران به دنبال جنگ نیست. گرچه از جنگ و درگیری فراری نیست و در مقابل هر تهاجمی از خود دفاع می كند. این سیاست اصولی ایران است.
زنگنه در بخش پایانی صحبت های خود با تاكید بر اینكه تنها راه پیش روی عربستان تجدید نظر در سیاست های منطقه ای و در پیش گرفتن عقلانیت جهت تعامل با كشورهای همسایه خود است اشاره كرد: ما باید به این توجه داشته باشیم كه نه ما می توانیم عربستان را عوض نماییم و نه عربستان می تواند ایران را جابجا كند. دو كشور باید با یكدیگر كار كنند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در این جلسه از كتاب گفتارهایی در روابط ایران و عربستان، چالش های تنش زدایی و امنیت منطقه ای تالیف سید حمزه صفوی و مهدیه معدن نژاد رونمایی گردید.




منبع:

1398/07/13
22:00:23
5.0 / 5
4625
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز