آیا زمان برای خرید مسكن مناسب است؟

آیا زمان برای خرید مسكن مناسب است؟ به گزارش سنج نیوز ایرنا نوشت: افزایش قیمت مسكن از اردیبهشت ماه نزولی شده و برخی بر طبق این روند چند ماهه، زمان را برای خرید مسكن مناسب می دانند.


نرخ افزایش قیمت مسكن در مناطق شهری تهران از اردیبهشت ماه كه به نقطه اوج خود یعنی ۱۲.۴۵ درصد رسیده بود، روند كاهشی گرفته و حتی در مرداد ماه، منفی شده است. این روند كاهشی باعث شده در بعضی اظهارنظرها، دوره فعلی را زمان مناسب خرید مسكن برای حقوق بگیران اعلام كنند؛ حقوق بگیرانی كه حداقل دریافتی ماهانه تقریباً یك میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شان، در مقابل متوسط قیمت یك متر مربع واحد مسكونی در تهران كه در ماه گذشته به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده بود، اندك قدرتی هم ندارد. البته شاید این اظهارنظرها تلاشی برای جلوگیری از ركود بازاری است كه حجم معاملات در آن از تیر تا مرداد، كاهش ۳۱ درصدی تجربه كرده است.
از تهران و حقوق بگیران حداقلی كه بگذریم، باز هم خرید مسكن كار آسانی نیست و در سال های اخیر، سخت تر هم شده؛ بطوریكه دو شاخص كلیدی بازار مسكن هم تأیید می كنند خرید خانه سال به سال دشوارتر شده است. دسترسی به مسكن، یكی از این شاخص هاست كه نسبت درآمد سالانه خانوار را به قیمت یك خانه معمولی اندازه گیری می كند. در واقع اگر متوسط درآمد سالانه خانوار در مناطق شهری، را بر متوسط قیمت یك واحد مسكونی ۷۵ متری تقسیم نماییم، عددی به دست می آید كه در اقتصاد به آن شاخص دسترسی به مسكن گفته می شود. هر چه این عدد كوچكتر باشد، یعنی قیمت مسكن با درآمد خانوار تناسب بیشتری دارد و در نتیجه، دسترسی خانوار به مسكن، آسان تر است. شاخص دسترسی به مسكن در بهترین حالت در سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰، حدود چهار بوده است. یعنی قیمت یك واحد مسكونی ۷۵ متری تقریباً چهار برابر متوسط درآمد سالانه خانوار بوده است. محاسبات ما برمبنای داده های مركز آمار ایران و وزارت راه و شهرسازی نشان داده است این شاخص در سال ۱۳۹۶ به ۱۰ و در سال ۱۳۹۷ به ۱۴ رسیده است.
یكی دیگر از شاخص هایی كه می تواند درباره صاحب خانه شدن خانوارها علایم خوبی نشان دهد، دوره انتظار برای خرید مسكن می باشد. خانوار، برای موارد مختلفی مانند خوراك، آموزش، مسكن و موارد دیگر هزینه می كند. اگر هزینه مسكن خانوار، مبلغ ثابتی باشد و قیمت مسكن هم تغییر نكند، با استفاده از دوره انتظار مشخص می شود چند سال طول می كشد تا خانوارها صاحب خانه شوند. سهم هزینه مسكن در متوسط هزینه خانوارهای شهری از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۷، در بازه ۲۸ درصد تا ۴۵ درصد تغییر كرده است. در سال ۱۳۸۴، حدود یك چهارم هزینه خانوار صرف مسكن می شد و تقریباً نیمی از هزینه خانوار در سال ۱۳۹۷، صرف مسكن شده است.
قیمت ها اما منتظر خانوار نمی مانند و با وجود افزایش سهم مسكن در هزینه خانوار، دوره انتظار برای خرید مسكن، بیشتر و بیشتر می شود. كمترین دوره انتظار برای خرید مسكن از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۷، مربوط به سال ۱۳۷۹ و به مدت ۱۱ سال بوده است. یعنی اگر قیمت مسكن از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۹ ثابت می مانند خانوارها می توانستند با كنار گذاشتن هزینه ای كه در سال ۱۳۷۹ برای مسكن خرج می كردند در سال ۱۳۸۹ صاحب خانه شوند.
طولانی ترین دوره انتظار برای خرید مسكن، مربوط به سال ۱۳۹۷ و به مدت ۳۵ سال است. یعنی اگر قیمت مسكن در این مدت ثابت بماند و خانوارها حدوداً سالی ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان كنار بگذارند، می توانند در سال ۱۴۳۱ بالأخره خانه دار شوند. ۲۲۳۲۲۷


منبع:

1398/06/12
14:44:37
5.0 / 5
4345
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , ایران , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز