رونمایی از نام واحد جدید پول ایران

رونمایی از نام واحد جدید پول ایران به گزارش سنج نیوز جماران نوشت: رئیس جمهور لایحه «حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی» را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال كرد. طبق این لایحه هر تومان جدید برابر ۱۰۰۰۰ ریال فعلی و ۱۰۰ ریال پارسه است. ازاین رو پارسه واحد پول خرد جدید قلمداد می شود.


با اجرای طرح اصلاح نظام پولی در چارچوب حذف چهار صفر از پول ملی و بازبینی در اقطاع اسكناس و سكه، نقش این ابزار در نظام­ های پرداخت كشور، می یابد. در این راستا، دكتر حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون پولی و بانكی كشور را كه در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد بانك مركزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال كرد. برپایه این لایحه واحد پول ایران به تومان تغییر می یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یكصد ریال پارسه است.
برابری پول­ های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاكم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات كشور در مقابل صندوق بین­ المللی پول، محاسبه و تعیین می­ شود. دوره گردش موازی و اعتبار همزمان "تومان" و "ریال" كه در این قانون "دوره­ گذار" نامیده می ­شود، حداكثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع ­آوری و شرایط خروج اسكناس­ ها و سكه ­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانكی كشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­ شود. بعد از آخر دوره­ گذار، تعهداتی كه قبل از این برپایه واحد پول ریال بوجود آمده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود. ۲۲۳۲۲۳

1398/05/30
15:38:32
5.0 / 5
4715
تگهای خبر: ایران , دكتر حسن روحانی , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز