تب پروازهای میلیونی فروكش می كند؟

تب پروازهای میلیونی فروكش می كند؟ سنج نیوز: تعطیلات آخر مردادماه در حالی پیش رو است كه بررسی ها نشان داده است قیمت پروازهای داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.



مریم فكری: از سال قبل تابحال نرخ پروازها بطور بی سابقه ای افزایش یافته و همین سوژه باعث شده كه آمار سفرها با هواپیما در مقایسه با سال های قبل كاهش شایان توجهی داشته باشد.
گزارش ها نشان داده است كه شركت های هواپیمایی دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی را گسترده تر كرده اند؛ قیمت هایی كه حتی تا ۸۰۰ هزار تومان بیشتر از نرخ هایی است كه در تعطیلات نوروز ایرلاین ها ملزم به رعایت آن بودند.
گزارش ها نشان داده است كه در روزهای مربوط به تعطیلات عید غدیر و روز دوشنبه تا جمعه، بلیت پرواز تهران – مشهد با قیمت یك میلیون و ۲۱۶ هزار تومان به فروش می رود. از طرف دیگر، نرخ بلیت پرواز مشهد – تهران – مشهد در بعضی زمان ها به مرز ۲ میلیون تومان نزدیك شده است. همین طور بلیت پرواز تهران – آبادان در حدود ۸۳۰ هزار تومان از طرف شركت های هواپیمایی اعلام شده است. بلیت رفت و برگشت تهران – كیش – تهران نیز یك میلیون و ۶۵۲ هزار تومان است.
نرخ پروازهای داخلی به حدی عجیب و غریب است كه حتی در ایام گذشته رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان نسبت به بلیت ۱.۳ میلیون تومانی پرواز اهواز به تهران انتقاد نمود. عبدالامیر خوانساری در واكنش به عرضه بلیت ۱.۳ میلیون تومانی ویژه بعضی از پروازهای اهواز – تهران اظهار داشت: «عامل اصلی این وضعیت، نبود نظارت بر قیمت هایی است كه بیشتر در فصل تابستان و همزمان با مسافرت شهروندان عراقی به خوزستان و ایران صورت می گیرد. »
وی متذكر شد: »در این ایام تقاضا برای بلیت به شدت افزایش می یابد و بنا بر این بعضی از شركت های هواپیمایی به استناد این دستورالعمل سازمان هواپیمایی كشور در خصوص اینكه قیمت بلیت را سقف و كف بازار تعیین می كند، به افزایش نرخ بلیت دست می زنند. »
خوانساری با اشاره به اینكه بارها در این خصوص مراتب اعتراض و گلایه مردم را به سازمان هواپیمایی كشوری منعكس كرده ایم، اضافه كرد: «مردم از این وضعیت به شدت ناراحت هستند و نیاز است تصمیم گیری جدی در این زمینه صورت بگیرد. »
وی همین طور درباره نرخ بلیت در بعضی از پروازهای اهواز - مشهد، اظهار داشت: «بعضی از پروازهای این مسیر نیز گرفتار همین نوع گرانی ها است. »

بهانه ایرلاین ها برای بالا بردن قیمت ها
تاكنون بهانه شركت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما، افزایش قیمت ارز بوده است، اما نكته ای كه در این میان مطرح است، این كه طی چند ماه اخیر نرخ دلار روندی نزولی به خود گرفته و كمتر از ۱۲ هزار تومان قیمت دارد. در این شرایط، انتظارات در این جهت بوده كه كاهش قیمت بلیت هواپیما اتفاق بیفتد، این در شرایطی است كه نه تنها قیمت ها كاهش نیفتاده، بلكه در اغلب موارد قیمت های عجیب و غریبی توسط ایرلاین ها اعلام می شود. با وجود این، همچنان ایرلاین ها از رانت سوخت ۶۰۰ تومانی برای هر لیتر استفاده می نماید.
این نشان داده است آزادسازی قیمت بلیط هواپیمار كلیدواژه ای است كه در سایه آن، قیمت ها تا هر میزان كه جا داشته باشد، گران می شود، این در شرایطی است كه بنظر می رسد با توجه به این كه بهای تمام شده هزینه پروازهای داخلی بر طبق ریال است، شركت های هوایی به مانند پروازهای خارجی آنرا دلاری حساب می كنند و به همین خاطر است كه قیمت ها سر به فلك كشیده است.
به روزرسانی نرخ بلیت هواپیما بر طبق دلار ۱۲ هزار تومانی
در این میان، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شركت های هواپیمایی اواخر تیرماه در گفت وگویی اعلام نمود: «دولت نمی تواند ارز نیمایی در اختیار شركت های هواپیمایی قرار دهد. نرخ ارزی هم كه در اختیار شركت ها قرار می گیرد، به ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. نرخ دلار در ایام اخیر كاهش یافته و امیدواریم گشایشی در وضعیت هزینه های ارزی ایرلاین ها و به تبع آن در قیمت بلیت ایجاد شود؛ اما تا این كاهش نرخ ارز بخواهد اثرگذاری خودرا نشان دهد، زمان می برد. »
وی اضافه كرد: «بانك مركزی به ما دلار نمی دهد و از ارزهای دیگر مانند روپیه هند و یوآن چین به ما داده می شود كه نرخ تبدیل آنها ۱۵ تا ۱۶ درصد است. مبلغی را هم صرافی ها بابت انتقال ارز دریافت می كنند كه نهایتا دلار را ایرلاین ها می توانند به قیمت بالای ۱۲ هزار تومان دریافت نمایند. »
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی با اشاره به تعریف دامنه نرخی جدید از طرف شركت های هواپیمایی، اشاره كرد: «در حال حاضر كف و سقف قیمتی جدیدی از طرف ایرلاین ها برای بلیت هواپیما بازتعریف شده تا از سقف تعریف شده، كسی بالاتر نفروشد. چون برخی سایت های فروش اینترنتی بلیت هواپیما، به صورت غیرقانونی بلیت را با قیمت بالاتر از آنچه شركت هواپیمایی به مسافران عرضه می كند، می فروختند برای آنكه امكان نظارت و كنترل قیمت ها وجود داشته باشد، دامنه قیمتی را طراحی و در سایت انجمن شركت های هواپیمایی بارگذاری كرده ایم. »
اسعدی سامانی تصریح كرد: «این دامنه جدید قیمتی در تیر امسال طراحی و دامنه قیمتی كه در آذر ماه ۹۷ اعلام شده بود، آپدیت شده است. البته بازه قیمت ها تقریباً در همان دامنه جدول سال قبل است، اما در بعضی مسیرها به سبب طولانی بودن آنها و شرایط خاصی كه دارد، تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم. حتی در راه پرتردد تهران-مشهد كه سقف قیمتی جدول آذر ماه سال قبل، ۸۵۰ هزار تومان بود، در جدول تیر ماه امسال به ۷۵۰ هزار تومان كاهش یافته است كه به خاطر تردد بالا، شركت های هواپیمایی تلاش داشته اند نرخی را اعلام كنند كه زائران و مسافران رغبت بیشتری برای مسافرت هوایی به این شهر را داشته باشند. »
به گفته وی، «این نرخ ها، سقف قیمتی است و قرار نیست شركت های هواپیمایی الزاما با نرخ حداكثری مبادرت به فروش بلیت كنند، بلكه در خیلی از ساعات پروازی به جهت اینكه هواپیما تردد خالی نداشته باشد، بلیت ها با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان از طرف ایرلاین ها فروش می رود. »
وی اشاره كرد: «اگر كاهش فعلی نرخ ارز پایدار بماند، می تواند در كاهش نرخ بلیت موثر باشد، اما در مجموع بلیتی كه فروخته می شود، بسیار پایین تر از دلار با نرخ ۷ هزار تومانی است. چون مثلا مسیر تهران-مشهد حدود ۶۰ دلار هزینه دارد، اگر هر بلیتی را ۴۰۰ هزار تومان بفروشیم، نمی تواند هزینه های مورد نظر را جبران كند. »
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی اشاره كرد: «با وجود آنكه شركت های هواپیمایی ارز با قیمت آزاد تهیه می كنند، امكان افزایش قیمت بلیت در ماه های آتی وجود ندارد؛ چون سقف نرخی كه بروزرسانی شده، برمبنای دلار ۱۲ هزار تومان است. »
پیشنهاد چارتری شدن برخی پروازها توسط ایرلاین ها
با وجود افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما، اخیرا پیشنهاد چارتری شدن بلیت برخی پروازها همچون پرواز مشهد به سازمان هواپیمایی كشوری داده شده است. مقصود اسعدی سامانی در این خصوص عنوان كرد: «مسیر هوایی مشهد به سبب این كه سفری زیارتی است و تقاضای بالایی برای سفر با بسته سفر دارد، مناسب می باشد تا در حوزه مسیرهای چارتری قرار بگیرد. »
این در حالی است كه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بهمن سال قبل در حاشیه آغاز عملیات اجرایی پروژه های زیرساختی مسكن مهر پردیس در پاسخ به پرسشی درباره قیمت های سرسام آور بلیت پروازهای داخلی و فروش چارتری آن اعلام نمود: «فروش بلیط پروازهای برنامه ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می كند. »
اما در مقابل پیشنهاد ایرلاین ها، برخی نمایندگان مجلس واكنش نشان دادند، بطوریكه سید امیرحسین قاضی زاده در در واكنش به تلاش ها برای چارتری شدن پروازهای مشهد اظهار داشت: «با این كار مخالف هستیم و اجازه انجام آنرا نخواهیم داد. »
وی تصریح كرد: «یك بار پروازهای مشهد چارتری شد و مردم را بدبخت كردند. زائران امام رضا (ع) باید بتوانند بلیت پروازهای مشهد را با قیمت مناسبی خریداری كنند، بدین جهت با چارتری شدن پروازها مخالف هستیم. »
قاضی زاده با یادآوری این كه پیش از دوره وزارت اسلامی پروازهای مشهد چارتری بود، اضافه كرد: «با پیگیری های فراوان توانستیم پروازهای چارتری مشهد را حذف نماییم و دیگر اجازه این كار را نمی دهیم. »
سید هادی بهادری، عضو كمیسیون عمران مجلس نیز با تاكید بر این كه متاسفانه قیمت ها در حوزه حمل و نقل هوایی به شدت افزایش یافته است، اظهار داشت: «مسئولان دولتی نیز تنها نظاره گر هستند و اقدامی را در جهت ساماندهی وضع موجود انجام نمی دهند. »
وی اضافه كرد: «در حال حاضر بطور مثال بلیط تهران به یزد یا ارومیه ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد، در صورتیكه بهای آنها باید حداكثر ۲۰۰ هزار تومان باشد. »
عضو كمیسیون عمران مجلس متذكر شد: «بحث شناور یا همان آزاد سازی قیمت هواپیما این وضع را به وجود آورده، این در شرایطی است كه افزایش قیمت بلیط هواپیما نتیجه ای جز افت میزان پروازهای هوایی و كاهش گرایش مردم جهت استفاده از هواپیما را به دنبال ندارد. »
پیش بینی ارزان شدن قیمت بلیت هواپیما از اول شهریور
البته شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ایام گذشته در مراسم افتتاحیه پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی درباب افزایش نرخ بلیت هواپیما گفته است: «شركت های هواپیمایی از نرخ های اعلامی عبور نكرده اند؛ البته لازم است ساختار قیمت گذاری در دامنه نرخ های اعلامی تغییر كند. »
وی با پیش بینی این كه از شروع شهریور ماه نرخ بلیت هواپیما كاسته می شود، عنوان كرد: «باید برای تغییر در دامنه نرخ های پرواز داخلی برنامه ریزی نماییم. »
آدم نژاد همین طور قبل از این در گفت وگویی درباره قیمت بلیت هواپیما اعلام نمود: «در مساله نرخ بلیت هم كارهایی درحال انجام است تا دامنه قیمتی مشخص تر شود. وقتی دامنه قیمت ها بازتر است، تشخیص این كه عدد چقدر بالاست، دشوار است. »
وی عنوان كرد: «با سازمان هواپیمایی در تلاش هستیم كه دامنه قیمتی محدود و مشخص تر شود. یعنی مردم بدانند قیمت بلیت كه از سایتی معتبر خریداری می شود گران است یا خیر یعنی قابل مقایسه باشد. »
ورود سازمان حمایت به مساله گرانی نرخ بلیت هواپیما در این میان، معاون وزیر صمت از ورود سازمان حمایت به گران فروشی بلیت هواپیما و صدور حكم برای دو ایرلاین متخلف در این زمینه آگاهی داد و اظهار داشت: «شركت های هواپیمایی ضوابط مصوب قیمت گذاری بلیت را رعایت نمی كنند.» عباس تابش با اشاره به اینكه شركت های هواپیمایی، ضوابط فروش و نرخ گذاری بلیت هواپیما را رعایت نمی كنند، اضافه كرد: «سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان به صورت جدی به مقوله نرخ گذاری بلیت هواپیما ورود كرده و متاسفانه در این بررسی ها، مشخص شد كه شركت های هواپیمایی ضوابط هیات تعیین قیمت را رعایت نمی كنند.» وی اشاره كرد: «بررسی ها، سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان را به این نتیجه رسانده كه یك سری اتفاقات در تعیین نرخ بلیت هواپیما رخ می دهد كه متاثر از عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری دولت از طرف شركت های هواپیمایی است؛ بر این اساس، قطع به یقین، به این جمع بندی رسیده ایم كه تخلفاتی درباب قیمت بلیت هواپیما در حال انجام می باشد و دو ایرلاین نیز در این رابطه جریمه شده اند كه آرای آنها روز چهارشنبه گذشته و هفته پیش از آن صادر گردیده است.» تابش اشاره كرد: «سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان وارد عمل شده و گشت های ویژه ای را برگزار كرده است كه نتایج آن، در حال جمع بندی برای ارائه به مراجع قضایی است؛ ضمن اینكه ایرلاین ها باید تا اختتام وقت اداری پنجشنبه ۲۴ مرداد ۹۸، مستندات خودرا در خصوص نحوه قیمت گذاری و مستدل بودن نرخ های اعلامی برای فروش بلیت های خود، به سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان ارائه دادند و سازمان حمایت تا یكشنبه هفته پیش رو، نظرات خودرا در ارتباط با مستندات ایرلاین ها، جمع بندی خواهدنمود.» وی اظهار داشت: «مصرف كنندگان طی ماه های گذشته، شكایات خیلی از قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف پروازی داشتند كه بر این اساس، سازمان حمایت وارد عمل شده و تا زمانی كه ایرلاین ها، دلیلهای مستدل برای قیمت های تنظیم شده ارائه ندهند، كار را پیگیری می كند؛ اما باید توجه داشت كه قیمت بلیت هواپیما، مشمول بند «ج» ضوابط قیمت گذاری است كه بر این اساس، باید ایرلاین ها بر طبق ضوابط هیات تعیین و تصویب قیمت، كار نرخ گذاری را صورت داده و بر روی سایت خود، قیمت های استخراج شده را بارگذاری نمایند؛ به هر حال پرونده ایرلاین ها برمبنای فرمول ابلاغی سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان كه منبعث از ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمتها است، ملاك عمل خواهد بود.» رئیس سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اشاره كرد: «شركت های هواپیمایی باید توازنی را بر روی قیمت همه مسیرهای پروازی برقرار كرده است و مسیرهای پرتردد و كم تردد در نرخ گذاری آنها، بایستی برمبنای ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمتها باشد، بدین سبب نظارت عالیه ما بر عملكرد آنها ادامه خواهد داشت.» ۲۲۳۲۲۵


منبع:

1398/05/26
15:27:49
5.0 / 5
39
تگهای خبر: ایران , اینترنت , دریا , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز