اعلام آخرین وضعیت ادغام بانكهای نظامی

اعلام آخرین وضعیت ادغام بانكهای نظامی به گزارش سنج نیوز مدیرعامل بانك سپه، از یكسان سازی تابلوهای شعب بانكهای ادغامی تا آخر سال خبر می دهد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، كمتر از ۵ ماه است كه از اجرای طرح ادغام بانكهای نظامی در بانك سپه می گذرد؛ موضوعی كه ابتدا با خبر عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی در همایش تبیین سیاست ها و فرآیندهای اجرایی كلید خورد. البته در تابستان سال ۱۳۹۶ زمزمه هایی درباره ادغام بانك ها و موسسات نظامی چه آن هایی كه دارای مجوز بودند و چه آن هایی كه هنوز مجوزی از بانك مركزی برای فعالیت نداشتند، شنیده شد. در ابتدا، طی خبری اعلام گردید كه مؤسسه ثامن و بانك مهر اقتصاد با یكدیگر ادغام خواهند شد و سپس این بانك جدید با موسسه مالی و اعتباری كوثر ادغام خواهد شد. خبری كه بانك مركزی آنرا تایید نكرد و در اسفندماه ۱۳۹۶ بود كه فرشاد حیدری، معاون نظارت سابق بانك مركزی از تصمیم برای ادغام موسسه ثامن و بانك مهر اقتصاد با بانك انصار اطلاع داد.
بر این اساس، اعلام گردید تا بهار سال ۹۷ این ادغام نهایی خواهد شد. در نهایت موسسه ثامن در بانك انصار ادغام شد و در حالیكه قرار بود در ادامه بانك مهر اقتصاد هم در این دو ادغام شود، این اتفاق رخ نداد. اما در یكم مرداد ۱۳۹۷ معاون نظارت سابق بانك مركزی طی مصاحبه ای اعلام نمود: «بانك های وابسته به نیروهای مسلح در یك بانك دولتی ادغام خواهند شد. » تا اینكه در ۷ اسفند ۱۳۹۷ حسن روحانی، رئیس جمهور در پنجاه و هشتمین مجمع بانك مركزی، خبر از تصمیم دولت برای ادغام بانكهای نیروهای مسلح داد و اظهار داشت: «بانك مركزی، مصوبات لازم در این زمینه را دریافت كرده و جای نگرانی برای سپرده گذاران نیست. »
بانك مركزی هم با صدور اطلاعیه چهار بندی در ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ضمن تایید ادغام بانكهای نظامی اعلام نمود: «با هدف متمركز كردن توانمندی و ظرفیت بانكهای انصار، قوامین، حكمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری كوثر در چارچوب یك بانك واحد با ثبات و كارآمدتر و به منظور عرضه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانك ها و مؤسسه اعتباری مورد اشاره در بانك سپه بعنوان اولین بانك ایرانی و یكی از بانكهای معتبر دولتی در عرصه بانكداری كشورمان ادغام می شوند. »
۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷ هم عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی در همایش تبیین سیاست ها و فرآیندهای اجرایی از نهایی شدن طرح ادغام پس از چهار ماه اطلاع داد و اظهار داشت: «پس از چهار ماه، ادغام نهایی می شود و شاهد تشكیل بانك سپه جدید با قدرت و توانایی بیشتری خواهیم بود. »

یكسان سازی تابلوهای شعب بانكهای ادغامی تا آخر سال
حالا پس از حدود ۵ ماه، مدیرعامل بانك سپه از یكسان سازی تابلوهای شعب بانكهای ادغامی تا آخر سال خبر می دهد.
محمدكاظم چقازردی در نشستی خبری، با اشاره به اقدامات بانك سپه در سال جاری، اظهار نمود: «در حال حاضر مهمترین پروژه ای كه ما بر آن متمركز هستیم، اجرای درست و هدفمند ادغام بانكهای نیروی های مسلح است. »
به گفته وی، «تجربه چنین پروژه ای در تاریخ انقلاب اسلامی وجود ندارد و تجربه های جهانی هم دو مورد بیشتر نبود كه برای افزایش كارایی بانك ها بود. »
چقازردی اضافه كرد: «نوع ادغام ما رویدادی در جهت اصلاح ساختار بانكی است یا به عبارت دیگر این كار بر مبنای مسئولیت ها و شرایطی كه ایجاب می كرده مقرر است صورت گیرد. »
وی با اشاره به اینكه بانكهای خصوصی در اوایل دهه ۸۰ برای افزایش كارایی و ایجاد رقابت ایجاد شدند، خاطرنشان كرد: در اواسط این دهه بود كه ما تحریم شدیم و در حالیكه از نظر ارزی فعالیت خوبی داشتیم و بیشتر از ۲۵ درصد از فعالیت های ارزی كشور در اختیار بانك سپه بود، با تحریم همه بخش های ارزی مان متوقف گردید كه توانستیم بعد از مدتی راه هایی پیدا نماییم كه مشكلات مشتریان مان را حل نماییم. »
مدیرعامل بانك سپه، ادغام ظرفیت ها، تجربه ها، نیروها و توانمندی ها سبب پیشرفت بانك سپه می شود، اظهار داشت: «فعالیت های ادغام سبب مرحله اجرایی و عملیاتی شده و مراحل اصلی ادغام را پشت سر گذاشتیم و می خواهیم این كار را با تدبیر انجام دهیم. »
چقازردی افزود: «من برای هر بانك یكی از اعضای هیات مدیره را بعنوان نماینده بانك سپه در آن بانك معرفی كردم و این كار به دو دلیل انجام گرفت؛ نخست اینكه عملكرد آن بانك را با ادغام همسو كند و ظرفیت های آنها را به تدریج شناسایی كرده و بتوانیم از آن استفاده نماییم. »
به گفته مدیرعامل بانك سپه، «تعداد شعب این بانك بعد از ادغام به ۴۶۰۰ شعبه می رسد و تعداد پرسنل هم از ۱۵ هزار به بیشتر از ۴۲ هزار نفر می رسد. »
چقازردی با اشاره به ارزش گذاری ترازنامه بانك ها اظهار داشت: «عمده این بانك ها در یك وضعیت مناسب به سر می برند از نظر ترازنامه و امیدواریم در مجموع بتوانند به ما كمك كنند. »
وی با اشاره به اینكه فرآیندهای عملیاتی مربوط به ادغام در برنامه زمان بندی مشخص شده به خوبی در حال انجام می باشد ابراز امیدواری كرد كه «تا آخر سال تابلوهای شعب این بانك ها یكسان سازی شود. »

۲۲۳۲۲۵

1398/05/14
14:03:26
5.0 / 5
4790
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز