شناسایی24000 میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراكنش های بانكی

شناسایی24000 میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراكنش های بانكی به گزارش سنج نیوز مدیركل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی كشور از شناسایی بیشتر از ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراكنش های بانكی و صدور برگ تشخیص، در سه سال گذشته اطلاع داد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین از سازمان امور مالیاتی كل كشور، هادی خانی عنوان كرد: طی سه سال گذشته، اقدامات لازم به منظور دریافت صورتحساب های بانكی حدود ۱۷ هزار مؤدی مشكوك به فرار مالیاتی و همینطور تفكیك و ارسال اطلاعات به ادارات كل جهت شناسایی مؤدیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.
وی گفت: هم اكنون بالغ بر ۴۲۲ میلیون ركورد اطلاعات تراكنش های بانكی افراد مشكوك به فرار مالیاتی در سطح كشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد.
خانی همینطور از شناسایی حدود ۶۰۰۰ مؤدی جدید از راه شناسایی و رسیدگی به اطلاعات تراكنش های مشكوك بانكی اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال از محل بررسی تراكنش های مشكوك بانكی حدود هشت هزار شخص، بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، شناسایی و برای این اشخاص برگ تشخیص صادر گردیده است.
مدیركل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی كشور همینطور خاطرنشان كرد: مطابق قانون، شركت های مستقر در مناطق ویژه و آزاد تجاری صنعتی از معافیت ها و مشوق هایی برخوردار می باشند كه از مهم ترین آنها، برخورداری از معافیت مالیاتی مبحث ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی و همینطور معافیت مالیات ارزش افزوده بابت معامله بین فعالین اقتصادی در مناطق مختلف اقتصادی و آزاد تجاری صنعتی است كه این معافیت ها در پاره ای موارد، محمل مناسبی برای فرار مالیاتی برخی شركت های متخلف بوده است.
وی اضافه كرد: از اقدامات مهم سازمان درزمینهٔ مبارزه با فرار مالیاتی در این مناطق، شناسایی فرارهای مالیاتی ناشی از سوءاستفاده از معافیت های صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری صنعتی از محل عرضه محصولات پتروشیمی در معاملات شركت بورس كالای ایران بابت مواد اولیه محصولات پتروشیمی بوده كه در این رابطه، اطلاعات مالی اشخاص مشكوك از مراجع ذی ربط دریافت و مطالبه حقوق حقه دولت صورت گرفته است.
وی گفت: در این رابطه تا آخر سال ۱۳۹۷، اطلاعات خرید ۲۴۹ شركت به ۲۴ اداره كل حسب مورد ارسال شده است كه پیگیری های به عمل آمده از معاملات بورس كالا، تابحال منجر به مطالبه مبلغی در حدود ۴۲۶۰ میلیارد تومان (مالیات و جریمه عملكرد و ارزش افزوده) شده است.
خانی اعلام نمود: با همكاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شركت بورس كالای ایران، طراحی فرایند جدید شناسایی فرار مالیاتی در معاملات بورس كالا با تاكید بر وصول مالیات بر ارزش افزوده در دستور كار قرارگرفته است.

وی بابیان اینكه كشف و شناسایی فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید از مهم ترین برنامه های این سازمان است، تاكید كرد: سیاست سازمان امسال این است كه با تكمیل پایگاه اطلاعات مؤدیان، كشف فرارهای مالیاتی و شناسایی فعالان اقتصادی فاقد پرونده مالیاتی، درآمدهای پیشبینی شده امسال محقق گردد.
وی خاطرنشان كرد: كشور ما دارای ظرفیت های گسترده ای از جهت درآمدهای قابل وصول مالیاتی است و در صورت اجرای كامل طرح جامع مالیاتی، عملاً امكان دسترسی نظام مالیاتی به لایه های پنهان و غیر شفاف اقتصاد فراهم خواهد شد.
مدیركل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی كشور در مورد فرار مالیاتی در بعضی صنوف همچون طلا و جواهر هم اظهار داشت: در این رابطه هم تابحال وضعیت مالیاتی ۱۳۹۹ مؤدی فعال در صنف طلا و جواهر موردبررسی قرارگرفته و اطلاعات بانكی این افراد به منظور شناسایی و كشف فرار مالیاتی احتمالی اخذشده است.
خانی در مورد همكاری سایر دستگاه های ذی ربط با این سازمان درزمینهٔ برخورد با مجرمان مالیاتی اظهار داشت: طی سال های اخیر، همكاری دستگاه های انتظامی، نظارتی و امنیتی، ازجمله سازمان بازرسی كل كشور، دیوان محاسبات كشور، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، معاونت مبارزه با جرائم اقتصادی و پلیس آگاهی ناجا با سازمان امور مالیاتی كشور به شدت ارتقا پیداكرده و شاهد تعامل حداكثری این دستگاه ها با نظام مالیاتی درزمینهٔ تبادل اطلاعات مثبت، جلوگیری از وقوع جرم، هم افزایی در شناسایی مجرمان و برخورد قاطع با متخلفان هستیم.
۲۲۶۲۲۶

1398/05/12
17:26:39
5.0 / 5
4375
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , ایران , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز