پدیده تلخ باج گیری زیر سقف مجلس، استفاده غیرقانونی از جایگاه نمایندگی

پدیده تلخ باج گیری زیر سقف مجلس، استفاده غیرقانونی از جایگاه نمایندگی سنج نیوز: عضو اسبق كمیسیون اصل 90 می گوید: متاسفانه وقتی فردی وارد مجلس می شود كه در حد و اندازه آن صندلی نیست طبیعی است كه وسوسه می شود و به سمت باج گیری حركت می كند.



فائزه عباسی- حرف و حدیث های پرحاشیه حول و حوش مجلس این روزها كم نیست آن هم درباره باج گیری برخی نمایندگان. زمزمه ها گاهی به گرفتن آپارتمان ختم می شود گاهی هم امتیازاتی كه جسته و گریخته خبرهایش به گوش می رسد. اینكه فاصله شایعه تا حقیقت این حرف و حدیث ها تا كجاست آنرا با فاضل موسوی عضو كمیسیون اصل ۹۰ مجلس هشتم در بین گذاشتیم.
وضعیت مالی برخی نمایندگان در بدو ورود به مجلس و اختتام نمایندگی تفاوت فاحش دارد
او درباره باج گیری هایی كه زیر سقف بهارستان اتفاق می افتد به خبرآنلاین اظهار داشت: این واقعیتی است كه اگر وضعیت مالی و اجتماعی نمایندگان را در بدو ورودشان به پارلمان و همچنین پس از اختتام چهار سال نمایندگی شان مقایسه كنید حداقل درمورد برخی از آنها می توانید تفاوت فاحشی مشاهده كنید؛ البته در بعضی موارد تغییرات در مسائل مالی یا موقعیت های اجتماعی گاهی درمورد نزدیكان و خانواده های آنها نیز قابل مشاهده می باشد.
موسوی افزود: جهت بررسی این مساله حتی یك گام عقب تر می رویم و می بینیم در جریان انتخابات برای برخی از نمایندگان امكانات ویژه ای فراهم می شود و در اختیار آنها قرار می گیرد كه این بهره مندی و این امكانات ویژه را اساسا كسی برای وی در نظر گرفته است و اساسا برای این امكانات مقرر است از نمایندگی آن فرد بهره ای ببرد.
این نماینده اسبق مجلس با اشاره به اینكه باج گیری و رانت خواری بیماری است كه خیلی از دستگاه ها با آن دست به گریبان هستند، اظهار داشت: البته این مساله تنها متوجه قوه مقننه نیست و اگر ما سیستم قابل قبولی در حوزه نظارت داشته باشیم بسیاری از این موارد را می توانیم در قوای دیگر ببنیم.
برخی از جایگاه نمایندگی استفاده غیرقانونی و غیرشرعی می كنند
او افزود: نمایندگی جایگاه ویژه ای است و متاسفانه برخی چون ظرفیت آنرا ندارند و یا حساب شده وارد این حوزه می شوند از این جایگاه استفاده های غیرقانونی و غیر شرعی و درنهایت سواستفاده می كنند. متاسفانه كم هم نیست و روز به روز بر شمار آن اضافه می شود.

این چهره سیاسی با اشاره به اینكه این وضعیت روز به روز بیشتر و بغرنج تر می شود اظهار داشت: در شرایطی كه جامعه انتظار دارد این افراد در راس نظارت و پاكدستی باشند می بینیم اخباری اینچنین از باج گیری ها به گوش می رسد. متاسفانه تعداد این افراد رو به افزایش است و با نهایت تاسف باید گفت به نظرم می رسد این مسائل تا حدودی هم عادی شده است بدین معنا كه طرف حق مسلم خود می داند كه به چنین مسائلی رو بیاورد؛ یعنی مانند كارمندی كه می خواهد رشوه بگیرد و توجیه می كند چرا تو (نوئی) اینقدر بهره مند بشوی و من هیچ بهره ای نبرم فردی هم در مجلس عنوان می كند من این همه هزینه كرده ام و به این جایگاه رسیده ام چرا فقط دیگران منتفع بشوند.
موسوی اظهار داشت: متاسفانه به نظر نمی رسد برنامه مدون و حساب شده و قاعده مندی برای جلوگیری از این اتفاقات وجود داشته باشد اگر هم در ذهن ها موردی باشد در عمل خروجی ندارد.
او با اشاره به كاهش تقید نمایندگان در طول ۱۰ دوره مجلس، اظهار داشت: یك بررسی درباره ده دوره مجلس صورت گرفته بود آنطور كه به من گفته شد طبق این بررسی ها كمترین تقید را به رعایت برخی مسائل در همین زمینه ها را نمایندگان مجلس دهم داشته اند و بیشترین تقید در مجلس اول بوده است. یعنی هرچه از مجلس اول فاصله گرفتیم میزان این تقید كمتر شده است.
به نماینده ای گفتیم چرا از یك فرد متخلف انقدر حمایت می كنید، گفت برای دلسوزی!
او درباره مصادیقی كه با آن روبه رو شده است اظهار داشت: از آنجائیكه در كمیسیون اصل ۹۰ بودم تمام شكایات و تخلفاتی كه متوجه نمایندگان و مسئولان بود در این كمیسسیون مطرح می شد و از این موارد كم نبود و می دیدیم كه یا شكایت خصوصی داشت و یا تذكری از مسئولان بود كه مثلا فلان نماینده چنین درخواستی داشته است.مثلا من یادم می آید نماینده ای را به كمیسیون خواستیم و گفتیم شما چرا از این فرد كه می دانید متخلف است انقدر حمایت می كنید و نامه سفارشی برایش نوشته اید؛در جواب می گفت من برای دلسوزی این كار را انجام می دهم می پرسیدیم چرا برای دیگران این دلسوزی را ندارید و همه دلسوزی تان متوجه همین فردی است كه میلیاردها تخلف مالی دارد به او می گفتیم كدام قانون این اجازه را به شما داده است.
امیر منصور آریا را برخی نمایندگان همراهی كردند و به آنجا رساندند
او افزود: ما از این موارد كم نداشتیم مثلا بودند افرادی كه برای افرادی كه اتفاقا تخلف مالی داشتند درخواست وام می دادند. بالاخره منصور اریا كه به یك باره مطرح نشد او از یك جایی شروع شد؛ همین نمایندگان این فرد را حمایت و همراهی كردند تا اینكه ارام آرام به آنجا رساندند.
فردی كه در حد و اندازه صندلی نمایندگی نباشد وسوسه می شود
موسوی اظهار داشت: متاسفانه وقتی فردی وارد مجلس می شود كه در حد و اندازه آن صندلی نیست طبیعی است كه وسوسه می شود به این سمت حركت نماید اگر شایستگی ها كم باشد این اتفاق می تواند برای هر كسی رخ بدهد اگر پرده ها كنار زده شود خیلی مسائل دیده خواهد شد.
۲۷۲۱۶


منبع:

1398/05/08
22:06:59
5.0 / 5
4543
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز