سوال وزیر بین الملل چین از جهانگیری درباره كاركرد اقتصاد مقاومتی، معاون اول رئیس جمهور:

چین در خرید نفت ایران فعال تر عمل كند

چین در خرید نفت ایران فعال تر عمل كند به گزارش سنج نیوز معاون اول رئیس جمهوری هدف جمهوری اسلامی ایران از كاهش تعهدات را گامی در جهت حفظ برجام عنوان نمود و اظهار داشت: همان گونه كه ایران به تعهدات خود در قالب برجام عمل كرد؛ طرف های دیگر هم باید به تعهدات خود پایبند باشند و به محض آن كه به تعهدات خود عمل كنند ایران هم به شرایط قبل از كاهش تعهدات باز خواهد گشت.


به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» قبل از ظهر امروز -دوشنبه- در دیدار سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب كمونیست چین تصریح كرد: ایران و چین دو تمدن كهن در قاره آسیا هستند كه نقش موثری در ایجاد تمدن جهانی ایفا كرده اند. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به دیدگاه های نزدیك تهران و پكن و مناسبات خوب دو كشور در زمینه های تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی خاطرنشان كرد: مسئولان عالی رتبه دو كشور همواره بر روابط راهبردی و استراتژیك جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تاكید داشته اند. جهانگیری با ابراز امیدواری نسبت به این كه تبادل هیأت های عالی رتبه میان دو كشور بتواند به توسعه مناسبات ایران و چین كمك نماید، به ملاقات های مختلف روسای جمهوری دو كشور و سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به چین اشاره و تصریح كرد: توافقات خوبی میان دو كشور وجود دارد كه امیدوارم با اجرایی شدن این توافقات شاهد ارتقاء سطح مناسبات تهران و پكن باشیم. معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر این كه اراده جدی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط همه جانبه با جمهوری خلق چین است، اظهار داشت: همه مسئولان و مقامات عالی رتبه ایران راهبرد توسعه مناسبات با چین را بعنوان یك ساز و كار جدی در دستور كار خود قرار داده اند. وی با یادآوری این كه چین اصلی ترین شریك اقتصادی و خریدار نفت ایران است، تصریح كرد: تصور آمریكا این است كه با اعمال فشار بر كشورهای خریدار نفت ایران، می تواند فروش نفت ما را به صفر برساند تا منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود اما خوشبختانه با وجود گذشت یك سال از تحریم های نفتی آمریكا، وضعیت اقتصادی ایران از ثبات قابل قبولی برخوردار می باشد. معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر این كه با وجود آگاهی از روبرو بودن كشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت ها اما انتظار داریم كه كشورهای دوست در خرید نفت ایران فعالتر عمل كنند، اضافه كرد: گاز مهمترین انرژی آینده جهان است و ایران از بیشترین ذخایر گازی در دنیا برخوردار می باشد و آمادگی داریم از راه خط انتقال پاكستان، گاز به كشور چین صادر نماییم. جهانگیری با تاكید بر این كه باید مسائل و موانع پیش روی مبادلات مالی میان ایران و چین هر چه سریعتر برطرف شود و ساز و كار مالی مناسبی میان دو كشور مهیا گردد، اظهار داشت: هفته آینده هیاتی متشكل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانك مركزی ایران به چین سفر خواهند كرد كه امیدوارم مذاكرات سازنده ای در مورد تدوین سازوكار مبادلات مالی میان دو كشور صورت گیرد. معاون اول رئیس جمهوری گردشگری را یكی از زمینه های همكاری میان ایران و چین برشمرد و اضافه كرد: ایران از گردشگران چینی استقبال می كند و در همین راستا دولت تصمیمی را اتخاذ نمود كه بر مبنای آن اتباع چین می توانند بدون روادید سفری ۲۱ روزه به ایران داشته باشند.
ایشان در ادامه با اشاره به نقش چین در بازطراحی رآكتور اراك خاطرنشان كرد: روند بازطراحی با تأخیر و كندی روبرو شده بود كه خوشبختانه هم اكنون از سرعت خوبی برخوردار می باشد و از تلاش طرف چینی قدردانی می نماییم. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این كه آمریكایی ها به دنبال به خطر انداختن امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هستند، خاطرنشان كرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی از چندجانبه گرایی و مقابله با هژمونی آمریكاست و در این زمینه آماده همكاری با كشور چین در ابعاد منطقه ای و بین المللی هستیم. جهانگیری به نقش پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با افراطی گری و گروه های تروریستی منطقه و به خصوص داعش اشاره نمود و اضافه كرد: ایران نقش مهمی در مبارزه با افراطی گری و تروریسم و پشتیبانی از دولت های قانونی عراق و سوریه ایفا كرد و آمادگی داریم در مبارزه با تروریسم و بازسازی عراق و سوریه با كشور چین همكاری نماییم. معاون اول رئیس جمهوری اضافه كرد: آمریكا در تلاش است گروه تروریستی داعش را از سوریه به افغانستان منتقل كند كه برنامه ای خطرناك می باشد و باید در مقابل آن ایستاد. وی با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران از «چین واحد» حمایت می كند اظهار داشت: جمعه گذشته نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو نامه حمایت خویش را از چین واحد ارسال و مواضع كشورمان در پشتیبانی از ریاست چین بر فائو را اعلام نمود. معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سوال وزیر بین الملل حزب كمونیست چین در خصوص این كه اقتصاد مقاومتی چگونه توانسته با وجود فشارها و تحریم های آمریكا ثبات اقتصادی و اجتماعی در ایران برقرار كند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از اولین روزهای بعد از انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف تحت فشار و تحریم های آمریكا قرار داشته است كه این تحریم ها گاهی یك جانبه و گاهی با همراهی كشورهای اروپایی با آمریكا بوده است. جهانگیری اضافه كرد: سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی تكیه بر ظرفیت های داخلی كشور، توسعه روابط با كشورهای همسایه و دوست نظیر چین، كاهش اتكاء به درآمدهای نفتی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و مردمی كردن اقتصاد را دنبال كرده است و این موضوعات در دستور كار نهادها و دستگاه های اجرایی كشور قرار دارد كه امیدواریم با اتكا به این سیاست ها بتوانیم شرایط اقتصادی كشور را روز به روز بهبود بخشیم. ۲۱۷۲۱۲

1398/05/07
21:11:44
5.0 / 5
4323
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , اقتصاد , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز